Problem med IBS?

När jag pratar med folk om vad jag och Anna skrev vår C-uppsats om märks det hur många som vill prata om sina mag-problem! Vi skrev om vad man kan äta för att minska sina symptom från IBS. Och det är just IBS som många säger  sig ha när jag nämner vad vi skrev om. 

Det vi kom fram till i vår studie var dels att alla människor har olika symptom och att olika saker hjälper från person till person. Men om ni har problem tycker jag verkligen ni ska prova några av de saker vi kom fram till. Vem vet, de kanske hjälper för just dig?

  1. Lågt kolhydratintag, även kallad FODMAP. Ett lågt intag av kohydrater kan hjälpa.
  2. Olika produkter berikade med probiotika. Till exepel Proviva.
  3. Två stycken kiwifrukter per dag.
  4. Bröd och bakelser bakade med "gammeldags mjöl". Vissa bagerier eller konditorier kan baka med det om man hör sig för.
  5. Utöver de ovan nämnda grupperna hittade vi en massa andra produkter som fungerat för vissa personer, men som det inte finns något bevisvärde för. Det var bland annat banan, kolsyrat vatten, kolsyrat vatten med grädde i, smör i kaffet och kardemumma i mjölk/fil. (Bilden är lånad från google)  

 

Gillar

Kommentarer

Tuva Fredin
Tuva Fredin,
Vart har ni hämtat era källor och kan jag få läsa uppsatsen? känner tyvärr att era tips är bristfälliga särskilt när du skriver att FODMAP är en lågkolhydratskost. Dessutom ska man inte rekommendera den uteslutningsmetoden utan att personen går till en dietist som hjälper till med råd och tips. Jag har själv ibs och är extremt trött på alla tips som bara är skrönor. Många med ibs kan inte ens äta frukt så att rekommendera två kiwifrukter om dagen kan förstöra magen för en hel vecka om man har otur. Det vore ändå spännande att läsa uppsatsen för att se vad ni kommit fram till. Har ni speciella intressen för mag- och tarmsjukdomar? Och hade ni kontakt med en mag- och tarmförening eller förbundet under er skrivningstid? Med vänlig hälsning, Tuva Fredin ungdomsredaktör för mag- och tarmförbundet samt vice ordförande i Östergötlands mag- och tarmförening.
tildaholmberg
tildaholmberg,
Tråkigt att du känner så här. Jag och Anna valde att skriva om IBS och kostrelaterade egenvårdsmetoder till denna då vi i vår utbildning till sjuksköterskor lärt oss att det är ett syndrom som inte går att bota, utan endast symptomlindra, att dessa patienter alltför ofta hamnar mellan stolarna inom sjukvården, inte känner sig trodd på och lämnas ensamma med sina mag-tarmproblem. Då det finns mycket forskat på kosten och dess betydelse för IBS valde vi att göra en litteraturstudie för att samla alla vetenskapliga bevis detta. Det vi kommit fram till är alltså långt ifrån skrönor utan resultat från flera års forskning. Att det behövs mer forskning på detta är vi dock båda överens om, då inget av råden med säkerhet fungerar för alla personer med IBS. Dessa patienter har dock inget att förlora på att prova. Detta är poängterat i både blogginlägget och uppsatsen. Resultatet vi kommit fram till har ingenting med våra personliga värderingar eller erfarenhet att göra utan är strikt styrt genom vår datainsamlingsmetod och samtliga artiklar är hämtade ur vetenskapliga databaser för omvårdnadsforskning. Uppsatsen finns att hitta på Uppsatser.se om du vill läsa den i sin helhet, där står tydligt hur vi gått till väga och hur vi kommit fram till vårt resultat. Återigen, vi är nu färdigutbildade sjuksköterskor och uppsatsen gjorde vi i slutet på vår utbildning. I vår proffession och i vår uppsats är vi styrd av vetenskap och beprövad erfarenhet och ägnar oss inte åt skrönor. Därför är dessa tips några av de pålitligaste en person som lider av IBS kan hitta. Med vänliga hälsningar, Tilda
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229