Y3t:s upplägg

Har i tidigare inlägg nämnt att jag tränar enligt ett upplägg som kallas y3t.

Trivs riktigt bra med det upplägget och tänkte här går igenom lite nämre vad det innebär. Trivs med det för att det ger en variation i träningen och jag märker att jag utvecklas


Y3T är uppdelat över en period på 3 veckor, där man vecka 1 kör med tunga vikter och få reps 8-10, vecka 2 ökas antal reps tilll 12-15 och under tredje veckan kör man högrep och dropset

Personligen gillar jag dropset övningar:), men känslan att komma till gymmet på första passet av vecka 1 upplägget och köra tungt och pressa vikterna är riktigt go!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Endorfinerna kickar in


Neil Hill som är grundaren till detta upplägg menar att man reducerar risken för skador på lederna genom att endast köra tung träning var tredje vecka. (många kör ju tung träning vecka efter vecka eller i att par veckor för att sen köra någon lättare vecka) och att man med y3t träning kommer åt alla muskelfibrer (olika muskelfibrer för olika veckors upplägg) samt stretchar bindvävshinnan runt muskeln.

Övningarna är de samma vecka efter vecka, är bara vikt och repsantalet som varieras




#y3t #träningsupplägg

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229