Whey vs Casein - vad är vad och vad är skillnaden??

Inlägget innehåller affiliatelänkar från Gymgrossisten


Det finns idag en mängd olika sorters protein, vassleprotein/whey, sojaprotein, biffprotein, äggprotein, casein......

Tänkte i detta inlägg hålla mig till whey och casein, och deras skillnader och när man ska ta dom. Anser att dessa är de två viktigaste att känna till


Whey är ett vassleprotein som tas upp snabbt, vilket passar bra att ta på morgonen i gröten för att få upp proteinnivåerna efter nattens fasta, eller efter träning för att snabbt få i sig protein för att få igång återhämtningen och reparera musklerna efter passet.

Whey har en lättflytande konsistens.

Finns ofta varianterna 80 eller 100, där 80 innehåller lite mindre mängd protein och mer laktos medan whey 100 innehåller mer protein och mindre laktos. Whey 100 är därför lite dyrare


Casein är ett långsamt protein som tar kroppen några timmar för kroppen att bryta ner. Caseinet bildar en gelliknande massa i magsäcken, därav den långsamma utsöndringen. Det mättar också bra o kan därför vara bra under diet.

Konsistensen är fluffigare jämfört med whey proteinet.

Personligen brukar jag äta det på kvällen innan läggdags pga det långsamma upptaget, eller som mellanmål och göra pudding av det:p

Båda proteinerna är vad man brukar säga fullvärdiga dvs att det innehåller tillräckliga mängder av de essetiella aminosyrorna för att täcka vårt proteinbehov

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229