Varken vegetarian eller kolhydratsmotståndare

Personer i min närhet har en uppfattning om att jag är "supersund" och äter inte kolhydrater och lever på vegetarisk kost eftersom jag tränar så mycket.

Svar nej på båda dessa


Hade ett par år av vegetarisk kosthållning från typ 18- 25 års ålder pga att kött inte lockade i smak i konsistens, så inte alls av etiska själ.

Har inget emot vegetarisk kost idag, och det händer att jag lagar till något med quorn, men över lag blir det magert kött, färs av olika slag, fisk, skaldjur.... Även om jag än idag har svårt för bastanta stekars konsistens. Hade absolut kunnat tänka mig ett mer vegetarisk liv, men det handlar mer om bekvämlighet att jag inte gör det.

Som hårt tränande vegetarian behöver du se till och få i dig ordentligt med proteinrika källor, som köttätande får du lite mer gratis där då kött har lite högre proteinmängd än många vegetariska källor, dock finns det väldigt bra alternativ.

Hade framförallt fått läsa på en del om den vegetarisk kosten för att få i mig vad jag behöver.

Men tillbaka till ämnet. Har vänner varit ute på någon bra resturang de rekomenderar att jag ska besöka kan tilläggskomentaren "de har vegetariskt alernativ" komma.

Ser absolut det som en bra resturang som är öppen för olika sorters gäster, men för mig personligen hade det troligen blivit fisk eller malet kött som kom på tallriken


Och sen till kolhydraterna. Ur min synvinkel är man inte nyttig för att man utesluter kolhydrater ur kosten, mår man bra av dom ska de helt klart ingå i ens meny enligt mig. Gör de inte det, vilket det under denna diet inte gjort under perioder ersätts de med fettkällor som nötter, olja eller avokado. Bra fettkällor är ett bra altnernativ när man vill dra ner på kolhydraterna, då både fetter och kolhydrater är energi källor vi behöver för att prestera.

Så nej någon ceasarsallad till lunch är inte min grej

Kolhydrater är inte faligt, det handlar bara om att till större del välja bättre kolhydratsalternativ som potatis, ris, bulgur, quinoa.

En helt vanlig portion gröt med 60 g havregryn + proteinpulver

Nu under min period innan jag om några veckor går på ny period av tuffare diet

Lunch med kyckling och 150 g kokt ris. Varierar kycklingen med kycklingfärs, tonfiskfilé eller lax


Kör sen ett likadant mål på eftermiddagen med ris och kyckling


Middag innehåller kokt potatis och färs. Har valt att ha potatis och färs på kvällen då man kan äta betydligt större volymer potatis än ris för samma mängd kalorier. Och har lättare att bli hungrig under kvällen, så större volym och jag håller mig mätt


Avslutar sen kvällen med casein innan sängen


Så under en dag åker det in en hel del kolhydrater och är inte det minsta överviktigt


#kosthållning

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229