Protein-byggstenar

Bara ordet protein får det väl mer eller mindre att tindra i ögonen på personer som bygger, kallas ju för kroppens byggstenar. Detta för att musklerna till största delen består av protein.


Protein är inte bara viktigt för musklerna, utan även för kroppens celler, hud, hår, ögon, naglar, för att bilda enzymer och hormoner, samt för vårt immunförsvar och antikroppar.

Ett högt proteinintag är viktigt vid muskelbyggning, dels för att den fysiska aktiviteten ökar proteinomsättningen i musklerna men även att nedbrytingen av musklerna ökar och därmed behöver musklerna "repareras".

Över lag är all energi viktig vid träning. Får inte kroppen i sig tillräckligt med energi från fett och kolhydrater så används protein från maten eller musklerna som energi.....något som man som kroppsbyggare inte vill

Den siffra jag oftast hört och läser är 2 gram protein per kilo kroppsvikt som rekomendation om man tränar hårt.



Bra proteinkällor

-Röt kött (nötfärs, köttibit)

-Fågel (kyckling, kalkon)

-Fisk (tonfisk, maskrill, lax)

-Mejeriprodukter (mjölk, keso, kvarg, yoghurt)

-Ägg

-Nötter

-Baljväxter (bönor, ärtor...)

-Proteinpulver



Protein är det näringsämne som mättar mest (därefter fett, långsamma kolhydrater och sämst mättar snabba kolhydrater). Anledningen till att protein mättar längre är för att det stimulerar ett hormon (PYY) som minskar hungerkänslorna.

Proten lagras inte i kroppen på samma sätt som fett och kolhydrater gör, Därför måste vi tillföra protein vid varje måltid

Gillar

Kommentarer