Lift like a girl.....

Detta inlägg kommer handla om tjejers träning.

Många tjejer är rädda för att börja styrketräna, rädda för att bli stora som bodybuilders och se okvinnliga ut. För att bli stor krävs timmar av träning och tung träning. Dessutom har vi tjejer en andra hormoner som gör att vi inte lika lätt blir stora. Det tar därmed dessutom längre tid för tjejer att lägga på sig muskler.

Istället föredrar tjejer att tillbringa timmar på löpbandet eller i crosstrainern. Men styrketräning är faktiskt mer effektivt om man vill få en tajtare kropp än enbart cardio

Killar har mer muskelmassa än tjejer, vilket till stor del beror på att killar har testosteron. Däremot har vi tjejer mer muskelmassa än killar i underkroppen:),

Det finns en rad fördelar med styrketräning

  • bättre hållning
  • stärker skelettet och på så vis förhindra frakturer (en väldigt positiv fördel för oss tjejer)
  • ökad muskeltillväxt gör att man bränner mer fett (även mella passen)
  • minskad skaderisk
  • lever längre
  • bättre sömn
  • högre förbränning, mer muskelmassa ger en ökad förbränning

Sen till kosten....

För att få resultat av sin träning så ska man klart äta bra, detta innebär inte att äta sallad med endast kyckling och grönsaker till lunch och middag. Det är för lite mat. Våga lägga på kolhydrater som potatis, ris, bulgur, quinoa. Man blir inte fet att kolhydrater.

Jag själv äter dubbla portioner gröt till frukost MED banan

Lite mer än hälften av den mat jag äter på en dag enligt mitt kostschema består av kolhydrater och jag är inte ett dugg överviktig. Man behöver kolhydrater, bra kolhydrater. Dessa ger oss energi för att orka prestera.

Protein som t.ex. fisk, kött, fågel, keso, ägg behöver vi för att bygga upp våra kroppar. Då menar jag inte bygga upp som i bodybuilding. Våra muskler består av proteiner och behöver återhämta sig efter ett träningspass. Protein fungerar som byggstenar för våra kroppar.

Dessutom är protein väldigt mättande och gör det lättare att hålla hungerna och småsuget borta, vilket kan va till stor hjälpe vid diet.

#liftlikeagirl #tjejersträing

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229