Cardio- bäst före eller efter styrkepasset??

Kanske har du reflekterat över att folk som gymmar gärna kör morgonpromenader, enligt vissa rön blir effekten bäst om man kör den på tom mage före frukost. Och enligt andra är skillnaden på att köra den på tom mage eller vid annat tillfälle på dagen minimal


Men vad blir bäst om man väljer att köra cardio samtidigt som man ändå är på gymmet och kör styrkepasset?

Vid styrketräning bryts musklerna ner. Musklernas hypertrofi (nerbrytning) regleras av enzymer som behövers för proteinomsättningen, vilket hjälper till vid nybildningen av muskelprotein efter styrketräning.

Har man inte möjlighet att köra cardio och kondition separat så är enligt mig bästa tipset att köra cardion efter ett gympass.

Är man på gymmet främst för att bygga vill man ha mest energi till den aktiviteten och köra på restkrutet på cardion efteråt

För man har ju mest energi i början av ett pass och för att få ut mesta möjliga så är min rekomendation att börja med styrkepasset för att få mesta möjliga utveckling på musklerna. Lägger man prioritet på fel del blir man trött snabbare och resultaten blir inte lika bra.

Dessutom kan det finnas en viss risk för slarv med teknik vid styrketräning om man kört slut på sig med cardion före styrkepasset, och vid slarv med teknik ökar risken för skador


Personligen är jag lite emot cardio över huvud taget på dagar jag kör ben, om det verkligen spelar någon roll på utvecklingen vete sjutton, men då jag har svårt att utvecklas i ben kör jag hellre på det upplägget





#cardio #cardioisambandmedstyrketräning

Gillar

Kommentarer