Aminosyror

Innehåller affiliate-länkar

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det här inlägget kommer handla om aminosyror, vad det är, var de finns och hur de fungerar


Aminosyror är de delar som bygger upp proteinerna i vår kropp, proteinerna i kroppen är nödvändiga för att bl a muskler, immunförsvar, hormoner och ämnesomsättning ska fungera

Totalt finns det 20 aminosyror och nio av dessa är sk essentiella, vilket innebär att de är livsviktiga att få i sig via kosten då de inte kan lagras i kroppen

I kosten hittar vi de essentiella i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. De finns även i baljväxter, nötter och gröna blad


De övriga som kallas icke- essentiella kan kroppen själv bilda. Men för att bilda dessa behövs de essentiella till hjälp


Tränar man väldigt hårt kan man behöva extra aminosyror för musklernas skull.

Bland de essentiella aminosyrorna finns det tre (leucin,valin och isoleucin) som kallas för grenade aminosyror “Branched Chain Amino Acids" (BCAA). Dessa tre är väldigt viktiga för att motverka muskelnedbrytning. Det har även visat sig att de ger ökad energi och bättre uthållighet

Vid träning bryts proteiner ner, bcaa påskyndar uppbyggnaden och nedbrytningen stoppas snabbare.

Dessa aminosyror finns som sagt i vanlig mat, men för att proteincyntesen ska ökas måste koncentrationen av aminosyror ökas och då enklast med kosttillskott.

Att det är enklare med kosttillskott beror på att de är färdigspjälkade och går ut i blodet direkt

De grenade aminosyrorna är de enda som går direkt till muskeln utan att först behöva passera levern


Jag använder både Bcaa och Glutamin. Jag tar en skopa bcaa under passet och en skopa bcaa efter passet tillsammans med glutamin och kreatin:)

Glutamin är den aminosyra som är mest förekommande i muskelvävnaden och hjälper till i energiomsättningen.

Efter att vi tränat hårt utsöndras hormonet kortisol i kroppen, kortisol har en viss muskelnedbrytande effekt, något som glutamin visats kunna motverka. Glutamin ökar även inlagringen av glykogen efter träningen Glutamin bygger upp muskelfibrerna efter träningspasset

Aminosyran är icke-essentiell, kroppen tillverkar en liten mängd själv. Men vid hård träning förbrukas glutamin fortare.


#aminosyror #bcaa #glutamin

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229