Therese Svensson

Instagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvenssonInstagram theresesvensson

Mitt besök hos Aktivitus

Godmorgon. Jag fick så mycket respons på min insta igår efter mitt besök på Aktivitus. Jag är riktigt glad att jag bokade in ett test

Jag var där i 2 timmar och var på löpbandet kanske en timma utav dom två.

Första testet mätte min anaeroba och min aeroba tröskel. De kallas också den nedre och den övre tröskeln. LT och AT.
LT: Mäter gränsen där fettförbränningen börjar avta och det är alltså den zonen jag ska hålla mig under för att förbränna fett. Dvs lågintensiv zon, och den zonen jag ska ligga i när jag springer mina långpass exempelvis. Mitt värde. 5:25. Men jag ska gärna ligga ner mot 6.00 tempo när jag springer mina långpass för maximal effekt. Puls: 155 slag.

AT: Innan kroppen börjar producera mjölksyra. Dvs detta är min tröskelfart och den är på 5.00. Så det betyder att över 5 är jag begränsad, där kan jag inte jobba länge, utan där sticker mjölksyran iväg väldigt snabbt och jag jobbar då högintensivt istället. Puls: 170 slag.

Så det här är mina värden som jag bör ha koll på när jag springer mina träningspass!!!

Mitt VO2max 47,8, dvs min syreupptagningsförmåga. Vilket är ett värde över medel på kvinnor de har testat på Aktivitus genom åren. Jag är otroligt förväntansfull för att se hur mina värden kommer att ändras när jag gör om det här testet strax innan Sthlm halvmara 7 september.

Jag är ju precis i början av min löpar"satsning" och detta är mina utgångsvärden, med en sommar av löpning och fokus konditionsträning så hoppas jag att den kommer förbättras såklart. För som ni kanske förstår. Sub 1.45 på halvmara det är en fart under 5.00 tempo. Och den kommer jag inte enligt detta test kunna hålla mer än 5-8 km. Likaså min tid på Göteborgsvarvet är lite missvisande mot de här testet då det inte borde vara "direkt" möjligt. Men det förklaras av att jag kanske var lite sliten när jag gjorde detta laktattest, och kanske i bättre form den 18 maj helt enkelt.

Jag köpte också ett pulsband till min Garmin att fästa under bröstkorgen. Det har jag funderat på länge men det har aldrig blivit av. Det är också nödvändigt för att mäta pulsen ordentligt. Och ett plus till detta bandet jag köpte är att den mäter mer än bara pulsen. Annan bra information som stegfrekvens och liknande. Perfekt ;)

Jag joggade lätt hem efter testet och tog sedan fram min trigger-rulle och myste framför tvn. Tröttheten kom ganska så snabbt efter att jag kom hem. Haha! Jag hade till och med svårt och äta så jag tog en resorb & en massa vattenmelon. Riktigt gott.

Idag är det onsdag, en dag med massor på schemat! Puss sålänge.


Gillar

Kommentarer

Hanna
Hanna,
GUD vad spännande, brukar inte kika in här men det här skulle jag verkligen vilja läsa om! Kommer du skriva om hur du kommer göra för att förbättra dessa värden? Hur planen och strukturen ser ut? Antar att det inte bara är att springa på måfå. Kram
theresess
theresess,
Vad kul. Välkommen <3 Ja jag kommer absolut att skriva om min träning och hur den ser ut!!! Just hang in here. Kram
nouw.com/theresess
EGillberg
EGillberg,
Oj vad spännande det där lät! Kollade upp att dom finns i Stockholm. Ska nog testa till hösten och ta min löpning till nästa nivå 😃
nouw.com/egillberg
theresess
theresess,
Jaa!!! Dom gör ju det. Rekommenderar dom starkt. Jag kommer också gå tillbaka i höst för att se förbättringar!!! 😊
nouw.com/theresess
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229