Vattenträning för gravida

bild lånad från google

ATT TA EN STUND FÖR SIG SJÄLV

Tidigare har jag tränat väldigt mycket styrka. Har sedan jag träffade Fredrik kört CrossFit 5-6 dagar i veckan. När jag fick reda på att jag va gravid i början av sommaren så tappade jag det helt - blev orkeslös och sov mig igenom nästan hela sommaren och när hösten kom och jag kände mig lite piggare igen så hittade jag aldrig tillbaka till styrketräningen.

Det har blivit mycket promenader och en del yoga. Har läst om andra som fortsatt sin styrketräning in i det sista och jag är sååå imponerad av dom - men jag hade aldrig orkat! Jag va helt slut i kroppen. Har även hört/läst om andra som gått på vattengympa som varit specialanpassat för gravida och i helgen som va upptäckte jag till min stora glädje att det badhus som är cirka 5 minuter från där vi bor erbjuder detta också :) Varje tisdag klockan 18.15-19. Så den här veckan har jag provat på det.

Så jäkla KUL! Jobbigt, mycket mer påfrestande än jag förväntade mig innan, men så grymt kul! Så det kommer jag gå på fler gånger. Såg i bokningssystemet att de kommer erbjuda fram till 17 december innan de gör uppehåll för jul/nyår så jag ska försöka gå på alla de passen tänkte jag - byte ut min lördagssimning mot vattenträning på tisdagar istället. Så det blir numera simning på söndagar och träning på tisdagar :)

Och jag träffade en riktigt trevlig tjej på tisdagens pass också, som ligger cirka 4 veckor efter mig i sin graviditet. Det va hennes första gång också så vi "klickade" väldigt bra, då de andra som va på plats (vi va totalt 10 stycken deltagare) låg mycket längre fram. En tjej har BF om 2 veckor om jag hörde rätt :)

TRÄNINGENS UPPLÄGG

Vi arbetade oss igenom hela kroppens olika muskelgrupper och fick verkligen utmana flåset. Många hade med vattenflaska, något jag inte hade haft en endaste tanke på...
Tack vare vattnet väger man bara cirka 13% av sin normala vikt i vattnet vilket gör att just vattenträning inte ger någon onödig belastning.

Vi använde redskap som hantlar, flexiband och gummiband för att öka motståndet och det va fritt att själv välja intensiteten på övningarna utifrån sin egen förmåga. Och så avslutade vi passet med att bara flyta runt ett par minuter till lugn, avslappnande musik i det 33-gradiga vattnet :) Så skönt

Jag hoppas verkligen att den här träningen ska hjälpa mig lite med hållningen och balansen nu under den sista perioden av min graviditet. Går snart in i tredje trimestern och kroppen börjar ju bli lite tung och jag har börjat känna av lite foglossning, vilket jag pratade med BM med på vårt möte i måndags. Ryggen börjar också ta lite stryk så den här träningen hoppas jag verkligen ska minska besvären och underlätta för mig när vi nu närmar oss slutet... :)

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229