Det här med ångest

Måndag och ny vecka! Jag har haft några jobbiga veckor rent psykiskt känner jag. Påfestad genom att ta mycket hemma osv. Och det är som det är och det är inte riktat mot min man på nåt sätt som liksom försörjer oss. Men jag kan inte minimera mitt egna mående för det hela. För det är TUFFT att ha tre barn ensam 6-19. (och du som nu tänker "men jaaaaag har det faktiskt såhär" bara håll käft. Det finns ingen plats för dig här. Så trött på er som förminskar andras känslor.

Magontet och dålig mage har kommit som ett brev som ett brev på posten. Nej fy jag har mått så dåligt tyvärr. Får verkligen panik av det. Sån jävla dålig timing med resan. Hela situationen. Blir så instängd. Har ju insett att jag har panikångest. Måste ringa en psykolog. Har kunnat hantera det oftast och ändå utsatt mig för det jobbiga för jag vet att ångest inte är farligt. Men nu, nej alltså det kryper i hela kroppen inför resan. Har så många scenarion i huvudet där saker kan gå fel. Grejen är, för den som är ny här, att jag får sån resfeber. Jag mår illa, får ont i magen, får diarré you name it. Och jag vet att oftast går det bra. Men har man panikångest vill man ha en "escape plan" ifall att. Hemma och nära hemma kan jag tänka "Det värsta som kan hända är att jag får gå/åka hem". Men det kan jag ju inte direkt applicera på ett flygplan tex. Nej fy jag börjar typ gråta och hyperventilera när jag tänker på det. Jag tror ju inte att jag är deprimerad liksom. Utan att min ångest blir förstärkt av sömnbrist och en stressig vardag.

Det värsta är typ att jag inte har någon som direkt förstår mig. Man kan inte "Tänka sig hur det känns" det kan man faktiskt inte och jag blir oerhört provocerad när tex min man säger det. Det värsta man kan göra mot någon som har dessa känslor är att få den som mår dåligt att få dåligt samvete eller känna sig som en belastning. Ja omg iallafall jag mår 100 ggr värre då. För det är ju en underliggande orsak till att det blir en ond cirkel. Jag blir rädd innan jag ens vet att jag ska må dåligt för att må dåligt, i sin tur mår jag dåligt, och nämner jag det som förebyggande (för mig hjälper det att säga det högt) men blir ignorerad eller motarbetad, ja då sköljer allt över mig. Det är så svårt att förklara när man inte är i det. FYSISKT får jag ont i magen och mår illa och det kanske är det som är enklast för någon som inte har ångest att relatera till, det går över liksom. Men PSYKISKT har jag en krypande, ilande känsla i kroppen när jag mår som sämst och med den kan jag inte tänka rationellt. Därav att det krockar mellan tex mig och min partner. Det blir bättre men i helgen krockade vi igen. Vi missförstod varandra helt. Men just där och då behöver jag någon som bara säger typ "Vi löser detta, vad kan jag göra? osv. Behöver du gå på toa? Jag tar barnen. Vill du stanna hemma och vila så gör det!".

Jag har sovit så förbannat dåligt det senaste och ångest blir ju så mycket värre då. Nej jag är verkligen i en nedåtgående spiral och jag måste ta mig upp för att få luft annars är det no chans in hell att jag kan åka på en stressig semester. Jag ser liksom inget njutbart i det alls just nu och det känns så jävla otacksamt och deppigt.

Sitter med tårar i ögonen när jag skriver. Inte för att jag skäms utan för att det är så jobbigt att inse att man mår dåligt.

Vill iallafall vara ärlig mot dig och mot mig själv. Det är så jobbigt att säga det högt. För jag känner mig så missförstod.

En så gullig tjej skrev till mig på instagram och gav tips till hur man underhåller små barn på resa. Men till slut kom det ju fram att det är mig själv jag ser som största problemet. Och det visar sig att hon känner precis som jag, alltså PRECIS. Magen, ångesten osv. Dock fick hon problem med att andas )så hemskt). Men du ska veta det att det var så skönt att veta att jag inte var ensam.

Så lite därför jag skriver detta med. Om det kanske är någon som läser detta som känner likadant. DU ÄR INTE ENSAM!

TIPS PÅ ATT HANTERA PANIKÅNGEST!

  • Av denna tjej fick jag tipset att andas i en fyrkant (klick) Detta gjorde jag kl 4 imorse:))) Målar liksom upp en fyrkant framför mig, räknar till tre och andas osv.
  • Avslappningsmusik
  • Kom ihåg att ångest inte är något farligt.
  • Boka tid med psykolog
  • Skriv upp saker som lugnar dig i mobilen som du kan ta fram när du inte kan tänka klart.
  • Skriv upp mantran som hjälper dig. Jag har tex "Vad är det värsta som kan hända? Du får gå på toa" Typ😜

Har du fler tips får du gärna fylla på i kommentarsfältet ❤

Och för att räta ut en sak. Jag skriver inte detta för att någon ska tycka synd om mig för det är inte synd om mig. Jag skriver det för att säga det högt för mig själv. Jag måste börja jobba med detta då jag kommer få leva med detta. Och för att SÅ MÅNGA har mer eller mindre ångest. Och det är okej. Du är inte ensam❤


Ändå härligt att kunna skoja om det! Ska kanske göra några prints från vår konversation och ha som mantran också😂

Gillar

Kommentarer

Emelie
Emelie,
Skickar en stor KRAM!!!! ❤️ Kan inte riktigt känna igen mig i ångesten överlag - men rädslan över att skita ner sig, och därför typ skita ner sig... där vet du att jag finns vid din sida ❣️💩🤦🏻‍♀️ #honsomspenderathelgenpåtoa
thelisalarsson
thelisalarsson,
Ihg
Ihg,
Hoppas det lättar snart!🌸 styrkekram!nouw.com/ihg
thelisalarsson
thelisalarsson,
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229