Apuja lukutaidon yo-kokeeseen!

Hei taas pitkästä aikaa!

Olen pitänyt jo hetken taukoa tietyistä someista, enkä täällä bloginkaan puolella ole paljoa visitoinut. Syy on näinkin yksinkertainen: aika ei ole vain riittänyt enää töiden ja muun ohella lukemiseen, jolloin myöskään blogi ei ole saanut uutta kontenttia. Tahdon pitää tämän blogin ylläpitämisen mielekkäänä ja positiivisena voimavarana itselleni, joten kaiken muun stressin lisäksi en ole viitsinyt stressata bloginkaan ulosannista. Nyt, kun inspiraatio jälleen iski ja aikaa sekä jaksamista riitti (vihdoin ja viimein!) jopa jo kokonaisen kirjan lukemiseen, päätin palata tänne takaisin! Lupasinhan kuitenkin kirjoitella tänne yo-koetärppejä ennen ylioppilaskirjoituksia, joten mattimyöhäisenä teen sen nyt näin viikkoa etukäteen! :D

Ihana kevät tekee kuitenkin tuloaan, ja luonnon kukkimisen lisäksi myös inspiraationi kirjoittamiseen sekä lukemiseen puhkeaa kukkaan jälleen, hitaasti mutta varmasti! Blogin jatkon kannalta muutoksia on tulossa sisällöllisesti jonkin verran, sillä kohta lukioon liittyvät aiheeni ovat lopussa, ja onkin jo mielestäni aika siirtyä suoraan erilaisen ja uuden kirjallisuuden pariin ja toteuttaa todellista kirjallisuusblogia!

Muistuttelisin taas, että tässä postauksessa vinkkaamani tärpit ovat puhtaasti omiani, ja pohjautuvat itse tekemiini muistiinpanoihin. Kurkkaathan esimerkiksi Abitreenien sivuilta äidinkielen yo-kokeen rakenteen, jos se ei ole vielä sinulle selkeä! Keskityn tässä postauksessa käyttämään erilaisia termejä sen enempää niitä avaamatta, joten tuntemattomien käsitteiden analysointi jää tarvittaessa sinun kontollesi ;).



YLEISTÄ:

Lukutaidon kokeessa aineistot ovat keskeisessä osassa, jolloin myös niihin oikeaoppisesti viittaaminen on todella tärkeää. Muista mainita tekijä, julkaisupaikka, julkaisuajankohta, aineiston otsikko tai nimi, mitä aineisto koskee sekä referoida sitä hieman. Muista suoran lainaamisen sekä referoinnin ero, ja kertaa vielä suoran lainaamisen tavat! Jos suorat lainaukset tai sitaatit tuottavat ongelmia, keskity vain epäsuoriin lainauksiin, jolloin voit kertoa aineistosta vapaammin ja omilla sanoin.

Toisin kuin kirjoitustaidossa, lukutaidossa oman äänen ei tulisi näkyä tai kuulua tekstissä. Oma ääni tarkoittaa siis esimerkiksi omia mielipiteitä tai mietteitä aiheesta. Lukutaito on mielestäni "koruttomampaa", jolloin keskitytään vain tarkasti tehtävänantoon ja aineistojen analysoimiseen, pohtimiseen ja erittelemiseen. Ota siis myös selvää siitä, mikä ero yllämainituilla tehtävänannoilla on, nimittäin jotkin tehtävänannot vaativat enemmän tai vähemmän esimerkkejä ja lainauksia tekstistä.

Itselleni lukutaidon vastausten laatiminen on ollut aina rutkasti hankalempaa kuin mitä kirjoitustaidon esseen kirjoittaminen. Sainkin opettajaltani hyvän vinkin lukutaidon esseeseen: HEP-malli (havainto, esimerkki, päätelmä). Tämän mallin avulla muistan pysyä tarkasti tehtävänannossa ja oikeilla raiteilla, antamatta oman ääneni tai mielipiteideni vaikuttaa havaintoihin. Käytännössä HEP tarkoittaa tätä:

Tee ensin havainto tekstistä (esim. novellin kirjoittaja käyttää paljon kärkkäitä ja liioiteltuja mielipiteitä tekstissään). Anna esimerkki (voit tehdä sen lainaamalla jonkin virkkeen suoraan, tai vain referoimalla kirjoittajan tyyliä ja esittelemällä muutamia sanavalintoja). Lopuksi tee päätelmä: miksi kirjoittaja kirjoittaa juuri näin? Mitä hän tavoittelee kirjoitustyylillään ja sanavalinnoillaan? Mihin hän mahtaa pyrkiä tai tähdätä?

Muista ottaa myös sopivissa määrin esimerkkejä mukaan lukutaidon vastaukseesi. Mitä enemmän havaintoja ja monipuolista analysointia, sen parempi teksti!


Vaikuttaminen tekstissä

Jos tehtävänanto viittaa mitenkään vaikutuskeinoihin, muista retoriset keinot sekä argumentointikeinot! Näiden kahden raja on välillä epäselvä, mutta jaankin nyt teille vinkin, jonka sain samaiselta äidinkielenopettajalta itsekin aikoinani:

argumentointikeinot= niiden avulla yritetään saada lukija puolesta tai vastaan

retoriset keinot= näiden avulla pyritään vakuuttamaan lukija

Retoristen keinojen sekä argumentointikeinojen listoja kannattaa hieman opetella ulkoa tai ainakin muistella sen verran, että osaa etsiä tiettyjä piirteitä teksteistä ja antaa esimerkkejä ja päätelmiä. Retorisia keinoja listattuna löytyy paljon netistä sekä oppikirjoista, ja niihin kannattaa ehdottomasti tutustua!


Tyylin analysoimisesta

1. Etsi tekstistä ensin sen aihe, tavoite, kohderyhmä ja tekstilaji. Kuka on tekijä? Milloin se on tehty, missä, julkaisupaikka ja -ajankohta, onko tekstiin sidoksissa toisia tekstejä (intertekstuaalisuus)?

2. Perustietojen jälkeen lähde analysoimaan tyyliä tarkemmin. Onko se normaali vai kohosteinen? Käytetäänkö siinä yleiskieltä tai kuvailua, miten kerronta etenee? Onko se pohtiva, kantaaottava? Mikä kirjoittajan rooli on tekstissä? Miten kirjoittaja pyrkii vaikuttamaan lukijaan (retorisia keinoja)? Pyrkiikö kirjoittaja valistamaan lukijoita tai saamaan heitä puolelleen tai asiaa vastaan (argumentointikeinoja)? Miten kerronta etenee?

3. Sukella vielä tarkemmin tekstin maailmaan. Millaisia sanavalintoja kirjoittaja käyttää? Onko tekstissä paljon adjektiiveja tai verbejä, kuvailua, abstrakteja tai konkreettisia ilmiöitä, toistoja, huudahduksia tai kysymyksiä? Yrittääkö kirjoittaja ottaa kantaa johonkin, ja jos yrittää, niin mihin? Onko tekstissä poikkeavia asioita, kuten esimerkiksi epätavallisia välimerkkejä, rytmivaihdoksia, toistoja, eteneekö teksti kummallisesti? Jos tekstissä on kuvia, ääniä, otsikkoja tai nostoja, analysoi niiden merkitystä tekstissä. Millaisia lauserakenteita tekijä käyttää? Miten teksti etenee?

Muista HEP aina tehdessäsi ylläolevia havaintoja! Älä siis vain havainnoi, vaan muista antaa myös esimerkkejä sekä pohtia havaintojen tarkoitusta, eli tee päätelmiä!

Kun analysoit yleisesti tekstiä

1. Muista aina perustiedot: tekijä, nimi, tekstilaji, missä, milloin, aihe?

2. Mieti myös kontekstia sekä teemaa tarkemmin. Mitä ominaista tekstilajille tekstistä löytyy? Onko poikkeavuuksia? Millaisia osia tekstissä on? Millainen ulkoasu tekstillä on, mitä sanavalintoja siitä löytyy, onko käytössä kirjoitetun tekstin lisäksi kuvia, ääniä tai videoita? Videoiden suhteen muista myös nonverbaalinen viestintä!

3. Mikä tavoite tekstillä on? Miten se näkyy ja vaikuttaa tekstissä? Kenelle teksti on suunnattu ja miten sen voi huomata tekstistä?

4. Millaisia rooleja tekstissä on? Miten teksti rakentuu, onko siinä vastakkainasetteluita, vertaamista tai syy-seuraussuhteita?

5. Lopuksi tulkitse tekstiä: mitä tekstillä tavoitellaan, miten tavoitetta perustellaan? (Muista jälleen retoriset keinot!!!) Mikä tekstissä mahtaa olla pääajatuksena tai ideologiana?


Tulipa tuhti pakkaus asiaa! Aion tehdä vielä tarkemman postauksen eri tyylilajeista, jolloin kaikki tämä yleinen tieto toimii taustalla, mutta eri tyylilajien elementit muistuvat mieleen. Toivoisin palautetta yo-vinkkieni laadusta ja siitä, miten koette ne itse! :)


LINKKIVINKKEJÄ:

https://peda.net/p/RailiK/äi4-ib16hl-kivr/t2ajr/retoriset-keinot

https://yle.fi/aihe/abitreenit/aidinkieli

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/05/aidinkielen-pistari-testaa-hallitsetko-asiateksteihin-liittyvat-kasitteet

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/05/aidinkielen-pistari-testaa-hallitsetko-kaunokirjallisuuden-kasitteet

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/02/oleelliset-asiat-eivat-saa-jaada-yksityiskohtien-varjoon-huomioi-nama-asiat

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/02/kirjoitustaidon-yo-kokeessa-paaosassa-on-kokelaan-pohdinta-aineistoja

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/02/28/nain-saat-hyvasta-vastauksesta-erinomaisen-aidinkielen-lukutaidon-kokeessa


Lukemisiin, Nitta <3


Otathan tarvittaessa rohkeasti yhteyttä:

s-posti: [email protected]

ig ja snapchat: nittakangas


Tykkää-merkinnät

Kommentit