Då var man på svensk mark igen efter vårt äventyr i Thailand! Det har varit 7 veckor blandat med sol, bad, utflykter, massa strand-och poolhäng, en del träning, sjukhusbesök, bröllop, mys med vänner och härligt häng med nyfunna vänner! Barnen har trivts bra i skolan (lite hemlängtan har Emmy haft i omgångar men överlag trivts toppen här) Alicia stormtrivdes här i värmen och hade nog kunnat flytta hit! 😉 Vi är väldigt glada över att vi kunnat få möjligheten att göra denna "longstay" och fått all denna tid ihop med familjen! Detta kommer vi kunna titta tillbaka på och uppskatta ännu mer efter hand tror jag. Saknar redan Koh Lanta och allt där...En nyfunnen kärlek till Thailand har vi fått och vi kommer absolut att åka tillbaka till detta underbara land med dess fantastiska befolkning! Finns det några vänligare?! Koh Lanta "i våra hjärtan"❤️

Efter Koh Lipe vistelsen så "mellanlandade" vi en natt på Koh Lanta för att sedan bege oss till Bangkok två nätter innan flyget hem till Sverige. På Koh Lanta fick vi till barnens stora glädje ett rum med direkt utgång till pool (blev uppgraderade). Så det var bara att kasta sig ut i poolen för morgondoppet😊 I Bangkok besökte vi bl.a. Sirocco Sky Tower (Hotel Lebua) på 64:e våningen för att få en fantastisk utsikt över Bangkok by night. Och sedan blev det en hel dags shopping på MBK och Siam Center!

Lite bilder kommer här:

I fredags slutade barnen skolan och det var en väldigt fin, rolig, mysig men känslosam dag på alla sätt! Barnen har trivts bra i sina klasser och hittat kompisar och fått uppleva så mycket på dessa 5 veckor! (Hunnit med allt från Tempel och Moské besök till utflykt till Lanta Animal Welfare, där de bl.a. tar hand om och adopterar bort herrelösa hundar och katter)

I lördags åkte vi vidare till Thailands sydligaste ö, Koh Lipe, för lite mini-smekmånad. Vilket paradis, sååå vackra stränder och fint vatten! Ön har en "Walking Street" som går rakt igenom ön där de flesta restauranger, barer, butiker etc är samlat. Lite livligare än jag trott men vi tycker det är rätt kul att uppleva detta också. Sen är det väldigt lätt att hitta lugna, fina ställen här också, Koh Lipe passar alltså de flesta! 👌🏼

Tiden går väldigt fort här och nu var det två veckors sen mitt senaste inlägg här på bloggen.
Våra vänner från Sverige kom hit 13 december och vi var bl.a ute på en båtutflykt på fredagen till ön Koh Rok som var en väldigt mysig liten ö med en jättefin strand! Det tog ca 45 min från Koh Lanta till Koh Rok. Vi stannade och snorklade på 3 olika ställen. Såg massa fina färgglada fiskar, var som att simma i ett akvarium! 🐠 Bästa snorklingen hittills!

Dagen efter vaknade jag upp av att det kliade på kroppen, tänkte att det var väldans vad myggbett jag fått igår..Men tror ni jag fick en chock när jag tittade mig i spegeln och var helt prickig över HELA kroppen! Lite feber hade jag haft några dagar (låg på ca 37,7 så ingen hög feber så jag hade varit igång som vanligt) Blev orolig för dengue feber eftersom det varit en del som fått det här på Slow Down under vår vistelse och en utav symptomen är just utslag som liknade mina. Fick bli en sväng till sjukan igen, virus och en trolig allergireaktion konstaterades och jag fick antihistamin tabletter och kortison tabletter och salva (tabletterna tappade jag dock efter 2 h🤔 var nog inte meningen att jag skulle äta dessa rosa piller😂).

Dagen efter utslagen var ju dagen D, vårat inplanerade men hemliga bröllop! 💍 Som tur var hade utslagen lagt sig en del på ett dygn och vi fick en underbar dag på alla sätt!! ❤️

Här kommer lite bilder!

I fredags när barnen var i skolan lyxade jag och Robert (tillsammans med nyfunna vännerna Heléne och Martin) till det och åkte på grym frukostbuffé på Hotel Layana. Njöt i 2 timmar på deras fina terrass och sen bar det av på utflykt till två fina utsiktsplatser!

På lördagar är det volleybollturnering för hela familjen här på Slow Down. Robert och barnen deltog och teamade ihop sig med familjen Norup/Larsson. Det var himla skoj tyckte alla! 🏐

Tjejerna testade fishspa inne i Saladan i lördags eftermiddag och tyckte först det kittlade väldigt mycket men sen tyckte de om det! Kul grej. Kanske ska testa när foten blir läkt! 😊

Andra advent firade vi här faktiskt lite svenskt med pepparkakor, mögelost och julmust 👌🏼 På kvällen åt vi på en mycket bra restaurang i Klong Nin, Yang Garden. Deras mat var det godaste vi ätit här!!

I torsdags råkade jag (Helena) ut för något mycket oturligt. När jag skulle ta mig ett dopp i havet råkade jag trampa på en stingrocka som stack mig i foten två stick! Detta gjorde fruktansvärt ont! De sprutar ju in gift och denna smärta som giftet orsakade går inte att beskriva. Hela foten smärtade och pulserade och smärtan spred sig sen upp i benet. Höll på att svimma flera gånger men fick fin hjälp av alla snälla Thailändare och turister vid stranden som ville hjälpa till. De kom med pepparmintsolja vid näsan för att man skulle piggna till, fick värktablett av en tysk turist samt råd av en dykinstruktör som jobbar i Thailand i 15 år vad man kunde göra åt smärta etc. Enligt honom var det enda man kunde göra att rengöra såren så gott man kunde och att hälla varmt (i princip kokhett vatten) på foten för att lindra smärtan (som kan hålla i upp till ett dygn) och förhindra infektioner etc. Men efter att vi suttit och öst vatten i nästan 2 h och den allra värsta smärtan avtagit så kände vi att det är nog bäst att åka in till sjukhuset och kolla upp detta ändå. Väl inne fick jag dropp med morfin och sen smärtlindring direkt in i foten samt rengöring av såren. Även stelkramp spruta och sen fick jag ligga kvar i några timmar då de vill ha mig under observation. Efter ca 7 h efter jag blivit stucken avtog äntligen smärtan! Fick åka hem med lindad fot och en massa mediciner. Vilken pärs!😫

Idag lördag känns foten endast lite svullen och öm men jag mår bra i övrigt! Inser att jag nog haft tur i oturen ändå!

Här kommer ett litet inlägg om senaste veckan. Dagarna flyger iväg känns det som och ändå är vi rätt slappa. 😎

I fredags fick Emmy och hennes klasskompis Axel hala flaggan vid fredagssamlingen. Då avslutas veckan alltid på samma sätt: Alla föräldrar samlas vid salan på skolan och vissa klasser håller även föredrag eller uppvisande av olika nummer som de övat in. I fredags höll Emmys klass ett "föredrag" om olika religioner. Sen halas flaggan och vi sjunger alla Thailändska nationalsången ihop.

Fredagseftermiddagen tillbringade vi ihop med lite nya vänner på Long Beach, You & Me. Barnen åt deras pannkaksbuffé och vi åt väldigt goda gratinerade räkor. Och drack lite drinkar på deras "Happy Hour". 🍹

Lördag - måndag var vi iväg på utflykt till en ö som ligger ca 1 timme ifrån Koh Lanta med speedboat, Koh Mook. Där bodde vi på ett jättefin resort som heter Sivalai, det ligger superfint ute på en udde! Stranden är som potatismjöl! 🏝 Vi var även iväg till grannön Koh Kradan med longtailbåt några timmar, snorklade och slappade på stranden. Också fantastiskt fin ö. Lugnt!

Här kommer lite blandade bilder.

Fredagseftermiddagen bjöd på fint väder så då passade vi på att åka till Relax Bay, en mysig vik med massa mysiga små ställen. (Första bilderna jag lägger ut är från detta ljuvliga ställe.) Vi snorklade, solade, badade och slappade här efter barnen slutat skolan och sen åt vi middag på Relax Bay Resort, supermysigt och jättegod mat! Kvällen avslutades med ett stopp hos Paz "The Indian" för att kolla in hans eldshow med pojor.

Lördag och söndag regnade det massor här så då passade vi på att bl.a. testa thaiboxning. Vi var också inne i Saladan och shoppade och testade deras goda bananpankakor och på kvällen år vi väldigt god mat på "The Frog" (de har väldigt bra kött om man är sugen på en riktigt god köttbit) och lyssnade på deras grymma trubadur!

Idag efter skolan testade Alicia på att spela Beach volley här på Slow Down, de har två planer så de kör både matcher, träningar etc för alla åldrar/nivåer. Emmy valde att bada med sina klasskompisar och sen fick en utav dessa nya vänner, Juli, hänga med oss ut och äta på kvällen. Lyckan är gjord! 😁

Här kommer lite blandade bilder/filmer.

Nu har vi snart bott på Slow Down en vecka och vi trivs jättebra här! Det bor mestadels svenska barnfamiljer här som också har sina barn i svenska skolan så tjejerna har massa kompisar redan! Efter skolan samlas de flesta och leker massa lekar i poolen. I tisdags var det bbq-kväll och musikquiz på restaurangen på Slow Down och det var kul! Både barn och vuxenfrågor. När vuxenfrågorna tog vid samlades alla barn och körde "Under hökens vingar" på stranden. De har även filmkväll där de kör olika Disney filmer varje kväll från 18.30 vid restaurangen. Så när barnen ätit klart sin mat så kollar de film under tiden vi äter klart i lugn och ro. Allt är genomtänkt och super för barnfamiljer! Finns massa andra bra och mysiga restauranger längs stranden så vi har svårt att välja på kvällarna! (Lyxproblem😉)

Barnen trivs jättebra i skolan i sina respektive klasser. Idag har de haft idrott på stranden, de hade kört lekar och lite styrketräning (bl.a. med hjälp av en kokosnöt🌴) De lär sig också thailändska två lektioner i veckan! Imorgon är det Alicias tur att åka på utflykt till templet och få träffa en munk. Det tränas också på Lucia sånger för fulla muggar, de har två uppträdande på Lucia, ett i skolan och ett här på Slow Down.

Jag och Robert har bl.a. testat på Lanta Workouts pass i veckan. Varje dag håller de i olika pass (Bulgarian Bags, Bootcamp, Core/Puls och Friskis) på stranden precis nedanför Slow Down och idag testade vi Bulgarian Bags. Vi tränade med 5-8 kg vikt"påsar", allt ifrån löpning med dessa till olika styrkeövningar. Kul! Imorgon kanske vi testar på Bootcamp(ungefär som cirkelträning) Ser roligt ut det med! Tar även morgonpromenader på stranden, badar när vi blir varma, lunch vid någon strandrestaurang och sen lunchvila😎 Livskvalité! Vi njuter i fulla muggar!

Här kommer några bilder.

Idag började Alicia och Emmy i Lilla Svenska skolan. Här börjar de skolan kl 9 och går till kl 14 mån-fre, Alicia har lång dag på tisdagar då hon går från kl 9-16. De blir hämtade från vårt boende, Slow Down (dit vi flyttade i lördags), kl 8.45 varje morgon. Härifrån till skolan tar det endast några minuter med buss till skolan. De är många barn som går i skolan som bor på Slow Down.

Varje måndag får föräldrarna åka med till skolan på morgonen. Då startar veckan med att alla elever i skolan samlas i Salan (ett samlingsställe ute under tak där de även kan sitta på raster och spela spel och umgås etc) Veckan startar då med att hissa Thailändska flaggan och sjunga Thailands nationalsång! Då presenteras även de nya elever som börjar på skolan, ev utflykter eller annat kul som ska hända under veckan. Emmys vecka startade med att Förskolan tom trean åkte på utflykt till ett tempel där de bl.a. fick träffa en munk. Hon tyckte utflykten var rolig, de fick fråga munken var sin fråga (alltifrån hur gammal han var till varför munkarna inte har något hår=för att de inte ville lägga tid/pengar på att klippa sig och för att de inte vill behöva bry sig om frisyren☺️) Munkarna har alltid orangea kläder, alla har samma typ av kläder och alltid orange. Sen fick de bl.a. tända var sin rökelse i templet och tänka på tre bra saker var som de skulle göra/tänka på. (Ex vara en bra vän) Lunchen idag bestod av stekt ris med grönsaker och kyckling. De äter Thaimat fyra dagar i veckan och fredagar brukar de få något annat, ex pasta eller hamburgare och så får de efterrätt.

Här kommer lite bilder från skolan osv

Här kommer några bilder från vår lägenhet på Slow Down. Vi bor nu i en etage lägenhet med uteterass. Varje måndag är det marknad här utanför Slow Down och idag var vi och köpte massa färsk frukt som vi gjorde en fruktsallad av. Frukten smakar såå mycket godare här!! Vi köpte mango, ananas, papaya, bananer, melon och passionsfrukt.