Restips - Azorerna, Portugal - Del 1

Jag kommer dela upp den här resan i 2 delar för det finns så mycket att skriva och berätta om. Så här får ni läsa del 1 😊

2008 var jag på Azorerna med min mamma, min syster, min bror, min faster och hennes man, mina 2 kusiner och deras better halves. Vi var där i 2 veckor, 25/9 - 9/10, för att fira mammas 55-års dag. Men där ska egentligen vara som finast under sommaren, när allt blommar.

Azorerna består av flera öar och vi bodde på den största, São Miguel. Vi åkte med Solresor och bodde i staden Ponta Delgada på Hotell Antillia. Det var ett bra och fräscht hotell tycker jag! I restaurangen på hotellet var första gången vi provade "steak on a stone". Vi fick in en jättevarm lavasten med ej tillagat kött på, som vi sen själva stekte på våra varma stenar till önskad grillyta. Det är ju perfekt så får man det precis som man vill ha det! 😊

Det känns som att det enda vi gjorde var att åka på utflykter under de här 2 veckorna. Men man ville ju se så mycket som möjligt av ön! Alla utflykter gjordes genom solresor, och varje utflykt var det ofta något roligt uppblandat med något lite mindre roligt. Nu hade man kanske uppskattat även de lite tråkigare sakerna, men då kunde det bli ganska drygt.

Bland de "tråkiga" grejerna fanns keramiktillverkning, teplantage, ananasplantage, tobakplantage och vinplantage (tror jag) och lite andra saker i stil med det. Under alla utflykter var det också mycket stopp vid utsiktsplatser och det har jag inget emot! 😊

Bland de roliga utflykterna fanns Stora öturen i distriktet Nordeste, som beskrivs som en resa i "Edens lustgård". Vi fick se en jättefin trädgård med fantastisk utsikt över havet. Vi stannade även till vid ett vattenfall i Achada, och på ett par andra ställen för att se utsikten.

En dag var vi på Azorisk afton i Ponta Delgada, staden vi bodde i. Där fick vi äta azorisk buffé, som inte var någon höjdare. Barn uppträdde och sjöng och dansade traditionella sånger och danser. Det var ett trevligt och mysigt ställe, men inte så god mat som sagt. Potatis, ris och grönsaker går ju alltid hem, men det var mycket kaninkött och konstiga korvar också som man helst inte åt av 😨 Har faktiskt ingen bild på maten.

Vi var på shoppingcentret Parque Atlantico i Ponta Delgada också en dag. Där stannade vi inte länge, men det var stort och bra utbud av affärer. Detta gjorde vi själva och var inte genom Solresor.

En annan utflykt vi var på var Sete Cidades, eller Tvillingsjöarna på svenska. Två kratersjöar som sitter ihop, den ena är grön och den andra blå. Men jag tycker inte att jag såg någon skillnad när vi var där. Det var iaf otroligt fint där! Precis vid utsiktsplatsen låg också ett spökhotell som tydligen är en sevärdhet, men vi fick inte gå in i det. Vi gick på en väg längs med sjöarna, med kohagar och havet på andra sidan. Sedan plockade bussen upp oss vid slutet av stigen.

Jag har av nån anledning inga datum på mina bilder så jag har inte så bra koll på vilken utflykt som hör ihop med vilken, men en dag var vi iaf och tittade på Lagoa do Fogo, eller Eldsjön på svenska, med fin utsikt över både byar och hav.

Vid Eldsjön finns det många varma källor att bada i, och ett vattenfall som heter Caldeira Velha. Vi var där men badade faktiskt inte. Vi tittade bara på det. Men det ligger jättefint inne i djungeln! Ett måste tycker jag! 😊