Kotka-Hamina getaway photo diary

Kaupallisessa yhteistyössä Visit Kotka-Hamina kanssa.

Tämä kesä on poikkeuksellinen. Usein kesä -tai heinäkuussa laukut on ollut laukut pakattuna, passi kainalossa ja helsinki-vantaan lentokentällä nautittu lähtömaljat kesän reissun kunniaksi. Tänä kesänä vallitsevan tilanteen myötä avautui piiloon jäänyt tarve tutustua lähimatkailuun Suomessa. Tällä kertaa ei tarvittu lentokenttää, ei passia eikä pitkiä aikoja matkustamista. Vain hyvä seura, auto ja vähän yli tunnin ajomatka Helsingistä Kotkaan päin.

Mun ja Maijun kesän mini getaway reissu kohdistui tällä kertaa Kotkan ja Haminan seudulle. Reissumme kesti kolme päivää, jonka aikana tuli tehtyä, koettua ja nähtyä kaikenlaista. Lyhyen ajomatkan takia meillä jäi paikan päällä aikaa tehdä kaikenlaista eikä energiaa tarvinnut kuluttaa matkaan. Hyppäsimme auton kyytiin tiistaina ja palasimme reissusta torstai illasta.

aamupala Karhulan Hovissa

Päivä 1.

Ensimmäisenä päivänä kun saavuimme Kotkaan, lounastimme tutussa ja turvallisessa VENN:issä. Samainen paikka löytyy myös Aleksanterinkadun läheisyydestä Helsingistä. Lounastelun jälkeen tsekkasimme heti merikeskus Vellamon kohtalona Suomenlahti näyttelyn. Kyseinen näyttely esittelee Kotkan edustalla käydyn Itämeren suurimman meritaistelun sekä sen jälkeen rakennetun linnoituskaupungin tarinan. Näyttely oli todella mielenkiintoinen sen moniulotteisen esittämisen vuoksi. Esillä oli erilaisia sodassa käytettyjä laivoja, veneitä ja muita museo esineitä. Lisäksi tarinaa oli esitetty visuaalisin keinoin videoilla, kuvilla ja tarinoilla.

Vellamon jälkeen lähdimme tsekkaamaan yöpymispaikkamme Karhulan Hovissa. Kyseinen kartanohotelli sijaitsi kivenheiton päässä Kotkan keskustasta. Hotellin miljöö oli aivan ihana. Kartanon piha, kuisti ja talo ylipäätänsä hehkuu uniikkia erilaisuutta mikä sopii Suomen kesään erittäin hyvin. Kuistilla nautitut pari aamupalaa nousivat tämän kesän parhaimpiin aamiaisspotteihin.

Ehdimme päivän aikana vielä tutustumaan kuuluisaan Katariinan puistoon, vierailemaan Sapokan puistossa picnic merkeissä, käymään Haukkavuoren näkötornissa ja tsekkaamaan Langinkosken keisarillisen kalastusmajan.

Dinnerillä kävimme Tulikukossa mikä sijaitsi Sapokan puiston lähettyvillä. Paikka on käytännössä satamaterassi, mutta sieltä saa myös monipuolisesti erilaista syötävää. Pääsimme myös todistamaan rivitanssia mikä nosti molempien meidän hymyn korviin. Dinnerin jälkeen kävimme vielä kohottamaan maljan cafe laiturin terassilla Sapokan Marinassa. Kyseinen terassi sijaitsi aivan Tulikukon vieressä, joten siihen oli helppo siirtyä. Kotkahan on tunnettu siitä, että sieltä löytyy paljon erilaisia terasseja jokaiseen makuun. Näiden kahden lisäksi terassi Karoliina ja Pub Albert & Pub Eduard ovat kuulemamme mukaan käymisen arvoisia paikkoja.

Katariinan puisto

Sapokan puisto

Langinkosken kalastusmaja

Cafe Laituri Sapokan Marinassa

Päivä 2.

Keskiviikkona aamupalan jälkeen starttasimme päivän ajamalla Virolahden bunkkerimuseolle. Kyseiseen paikkaan pääsee tutustumaan museokortilla, mutta sisäänpääsy hinta on toisaalta muutenkin todella edullinen. Hinnat vaihtelevat neljästä 15 euroon riippuen onko lippu tulossa aikuiselle vai lapselle. Bunkkerimuseossa on osa sodanaikaista puolustuslinjaa eli Salpalinjaa. Sisätiloissa esitellään kuvamateriaalia Salpalinjan rakentamisesta, jossa pääsee näkemään erilaiset haudat, esteet ja korsut. Lisäksi bunkkerimuseon yhteydessä on mahdollista vuokrata fatbike pyörät, joiden kanssa pääsee pyöräilemään maastoon sekä tekemään vaikka lenkin tuntemattoman polulla, jossa myös tuntematon sotilas on kuvattu.

Museolta lähdimme syömään ja tekemään ostoksia Zsar Outlet Villageen mikä sijaitsi vain noin 15 minuutin ajomatkan päästä bunkkerilta. Outlet-kylä hehkui Keski-Eurooppalaista henkeä ja erottautui selkeästi esimerkiksi Helsinki Outletista miljöönsä vuoksi. Paikalle päästyämme söimme kevyeen lounaan Espresso Housessa jonka jälkeen kiertelimme muun muassa Adidaksen, Liu Jon, Lindtin ja Nordic Beauty concept x Lumene outleteissa. Saimme hyvin kulutettua useamman tunnin aikaa kierrellen ja tehden ostoksia. Kun lähdimme outlet-kylästä kello alkoi olemaan jo sen verran, että suuntasimme samantien illalliselle. Olimme valmiiksi päättäneet, että haluamme ajaa Klamilaan syömään sellaiseen paikkaan kuin Sataman Bistro & Bar.

Kyseinen ravintola osoittautui parhaimmaksi ruokailupaikaksi koko matkan aikana. Söimme Maijun kanssa kasvis flatbread pizzat, jotka eivät jättäneet kylmäksi tietenkään makunsa vuoksi, mutta ei myöskään visuaalisuuden takia. Lisäksi paikassa oli erittäin seesteinen tunnelma ja palvelu pelasi älyttömän hyvin.

Illan päätteeksi palasimme kartanollemme ja vedimme iltatreenin Zsar outletista ostetun jalkapallon kanssa. Taidot olivat vielä edelleen tallella, jonka kunniaksi söimmekin vielä hieman suklaata ja nautimme lasilliset viiniä. Eli aika täydellinen päivän lopetus. 😊

Sataman Bistro & Bar

Päivä 3.

Viimeisenä päivänä sää ei ollut täysin puolellamme, mutta emme antaneet sen estää meitä. Viimeisen päivän agendana oli käydä tutustumassa Haminaan. Tietyt paikat jouduimme vilkaisemaan läpi todella nopeasti ja muuttamaan hieman suunnitelmaa. Olimme aluksi ajatelleet menevämme piknikille Tervasaareen, mutta sään vuoksi tyydyimme pieneen kävelylenkkiin tihkusateessa.

Haminassa ensimmäiseksi kävimme ihastelemassa pikkuympyräkatua, jonka varrella on kauniita, vanhoja puutaloja. Miljöö henkii Porvoon ja Käpylän yhdistelmää.

Kun olimme tovin toljotelleet kauniita rakennuksia, etenimme tutustumaan Raatihuoneen näyttelyyn, jossa tällä hetkellä on esillä Jukka Rintalan teoksia. Sisäänpääsy näyttelyyn oli maksuton.

Tämän jälkeen tarkoituksenamme oli nauttia lounasta picnicin merkeissä Tervasaaressa, mutta päädyimmekin sitten lounastamaan Tervasaaren Rampsi Lounge & Kitchen ravintolassa. 12,50 euron tortillat olisivat kyllä muutenkin olleet myös picnicin kanssa käymisen arvoisia, joten oli todella hyvä vaihtoehto nauttia merimaisemista sisätiloissa ja syödä hyvin.

Tämän jälkeen Kotka-Hamina getaway reissumme häämöttikin jo loppua. Viimeinen aktiviteettimme olikin reissun yksi kohonkohdista. Haminasta suuntasimme vielä ennen lähtöämme Kotkaan, jossa Ocean Barissa meitä odotti vesijetti ajelu. Paikka sijaitsi aivan Vellamon vieressä, josta oli hulppeat näkymät Vellamoon sekä merelle. Terassi ja öisin aukeava baari on lautan päälle rakennettu ja se on alkujaan Helsingin Hakaniemestä. Huurteisten ohella paikasta voi vuokrata vesijetin tunniksi, pariksi tai koko vuorokaudeksi. Tunti vesijetteilyä maksoi 80 euroa ja muutama tunti 110 euroa. Lisäksi tarjolla on myös SUP-lautoja vuokralle hintaan 10 euroa tunnilta. Meillä jäi tällä kertaa lautojen vuokraus välistä, mutta tuolla hinnalla olisi ehdottomasti kannattanut käydä vetämässä pieni sporttailu. Olimme kuitenkin vesijetteilystä saadun adrealiinipiikin jälkeen sen verran väsyneitä, että lähdimmekin siitä suoraan kotia kohti.

Haminan pikkuympyräkatu

Tervasaari

Kolmen päivän reissumme oli täynnä menoa ja meininkiä. Kotkasta ja Haminasta jäi kokonaisuudessaan kuva siitä, että seutu tarjoaa paljon erilaista tekemistä ja nähtävää monenlaiselle vierailijalle. Mielestäni on myös hienoa, että alueen historiaa korostetaan ja se näkyy tarjolla olevissa kulttuurillisissa aktiviteeteissa. Kotka ja Hamina tämän reissun perusteella sopivat venekansalle, mutta myöskin lähimatkailusta kiinnostuneille nuorille sekä vanhoille.

Nyt enemmän kuin koskaan, on paras aika matkailla kotimaassa. Tutustua lähiseutuihimme ja nauttia erilaisista elämyksistä. Itselleni vierailu Kotkassa ja Haminassa oli ensimmäinen kerta ikinä, mutta ei varmastikaan viimeinen. Kotkan meripäivät, Merellinen tunnelma, kauniit puistot ja upeat terassit kutsuvat varmasti vielä ensi kesänäkin.