Var kreativ & träna tillsammans. Det blir roligare!

Det har börjat bli rutin för mig & min sambo att träna tillsammans på söndagar. Tidigare när vi bodde i Gävle, tränade vi alltid ihop. Men efter flytten till Upplands Väsby så har vi inte haft samma möjlighet, då det är framförallt plugg & jobb till sena kvällar. Söndagarna har blivit vårt tillfälle att återuppta träningen på ett kreativt sätt eftersom varken han eller jag har gymkort här.

Idag var jag dock mycket energilös, så det blev en ordentlig uppvärmning, följt av styrketräning i cirkel och slutligen anaerob träning genom spurt med gummiband. Räknade inte hur lång tid det tog, men cirka 60 minuter totalt.

Vi fördelade uppvärmningen med några pulshöjande aktiviteter och några styrkeövningar
(Självklart kan du göra annorlunda)

-Jogga
-Spark i rumpan
-Indianhopp
-Skottkärra med snabba ben
-Benböj med hopp
-Benböj med gummiband (20 reps x 2 set)
-Rygglyft med gummiband (20 reps x 2 set)

Vi gjorde cirkelträningen såhär (Självklart kan du göra det svårare/lättare genom att mixtra med övningar eller tid)
7 övningar x 2 varv
1 min jobb x 10 sek vila
-Ryggups med gummiband
-Situps
-Armhävningar
-Plankan med rotation (30 sek/arm)
-Bicepscurls med gummiband
-Axelpress med gummiband
-Rumplyft med ett ben upp (30 sek/ben)

Vi avslutade träningen med en riktig pulshöjare, d.v.s anaerob träning som gjordes på detta sätt:
-Tänk: Idioten då 1 varv är att springa från en linje, till nästa linje & tillbak
-Dubbla varv allt eftersom, så det blir 1 varv + 2 varv + 3 varv, osv
-Återhämta dig mellan varje varv i 10-15 sek
-Utmaningen är att göra detta och samtidigt ha ett gummiband lindat runt din midja medan kompisen håller emot bakom dig.
-Prova även att springa kanske 2 varv med gummiband & sedan slänga av gummibandet och köra sista vändan utan. Du kommer upptäcka vad snabb du har blivit bara under träningspasset.

Avsluta träningen med att jogga hem någon kilometer så att slaggen försvinner.
Resultatet var brutalt jobbigt. Min rumpa gör ont och kroppen skakar. Detta betyder att kroppen har tagit all energi som finns från mitt glykogenförråd som finns lagrat i musklerna. Alltså energin som kroppen lagrar från den mat vi inte hinner göra av med, (t.e.x pizzan från igår kväll). Den är använd! Därför brukar man tala om kolhydratsladdning inför ett lopp.

/Kaisa

Gillar

Kommentarer