Träning på ett annat plan

Det har gått 7 veckor sedan jag återupptog löpningen efter flera år av uppehåll. I dagsläget springer jag ca 2-3 dagar/veckan kombinerat med styrketräning ca 2-3 dagar/v. Jag försöker att variera löpningen så mycket som möjligt för att utmana mig och bibehålla glädjen i träningen men dels bli bättre på långdistans i allmänhet. För är det något som jag älskar med kontinuerlig träningsform så är det upplevelsen att kunna njuta av träningen eftersom man hinner suga in naturen och faktiskt uppleva omgivningen. Under mina intervallpass fokuserar jag istället på förbättringen i träningen till 100 %. Då är det endast blod, svett och tårar som exciterar, vilket jag också älskar mellan varven. Variationen ni vet! 👌

Variationen finns även kvar när jag styrketränar. Ibland kan jag känna för att köra ett hårt träningspass för en specifik muskelgrupp och då kör jag övningar med set x reps. Dock har jag börjat tröttna på denna metod, då jag gjort den varje dag i 3 år. Istället har jag börjat variera styrkan med att mata en muskelgrupp i taget under en period då låten bestämmer längd. Alltså att jag lyssnar på en låt och tränar en muskelgrupp i takt till musiken samtidigt som jag varierar övningar och vikter (liknar bodypump). Muskelgrupper som inte hinner bli trötta på en låt, får fler låtar på sig. Till exempel så brukar benen orka mycket mer, då de är stora och fler muskelgrupper. Därför kör jag ofta en låt för hamstrings (baksida lår), en låt för Quadriceps (framsida lår), en låt för Gluteus (rumpa) & en låt för Soleus & Gastrocnemius (vader). Dessa styrkepass upplever jag både som roligare och mer tidseffektiv. Men träningsmetoden driver dels upp pulsen och mjölksyran ordentligt.

Ibland kanske en ny utrustning kan göra susen för träningen och/eller motivationen.
​Får se om mina nya löparskor kan göra underverk. 

/Kaisa

Gillar

Kommentarer