Vi har alla vart där - dags att börja träna på riktigt!

Gud, dagarna går fort mellan blogginläggen! Ska försöka skärpa mig och skriva lite oftare. Jag vill skriva oftare, men man ska ju finna tiden med! Veckan har iaf börjat bra, med en ny månad och allt! Och jag är sjukt pepp på att köra en grymt uppstyrd månad när det komer till kosten och träningen. Inte av ngn speciell anledning mer än att jag mår så jäkla bra av det!

Och nu har jag ju skrivit upp några ämnen att skriva om när jag väl får tid till det och jag tror jag ska börja med ett jag som ni sett i rubriken vill kalla "vi har alla vart där" Och vad menar jag nu med detta? Jo, jag låter nog rubrikerna tala för sig själva, och texten under ge någon typ av förklaring i hur jag tänker kring det.

Alla tankar utgår ifrån mina egna erfarenheter och hur jag önskar ngn hade tillrättavisat mig från start!

Du kör endast konditionsträning

Många, inklusive jag själv, har börjat sin karriär på gymmet nån gång. Vanligtvis är man inte så bekväm i att springa fram till de fria vikterna och börja köra utan man börjar kanske stå på en crosstrainer eller löpbandet. Det är absolut inget fel med det, men det är ingen som blivit vältränad (om det nu är det som är målet) genom att stå på en konditionsmaskin, jag är ett levande bevis på det liksom många andra. Det enda du gör genom att stå på en konditionsmaskin är att bränna energi du hade kunnat lägga på att bygga upp en vältränad kropp.

Mitt tips: Om du fortfarande vill köra kondition, byt ut cykel/löpband/crosstrainer till roddmaskinen som är en bättre helkroppsövning och som ger dig en snyggare kropp (hållning) på köpet - om du använder den rätt. PS. den är jobbig för att den är effektiv! ;)

Läs detta: 2 numbers that will make you a better rower

Börjar alla mina pass med 2000 m rodd! Perfekt uppvärmning :)

Du skippar de viktigaste övningarna

Nu när det nya året och dess nyårslöften dragit igång ser man nya förvirrade människor på gymmet som gör alla möjliga övningar. Ofta sådant de sett på instagram... Jag kan säga det så blir det sagt: Alla fitnessbrudar i världen har inte - hör mig nu INTE - kommit i form av att göra donkeykickbacks i cabeln eller tricepspressar på en bänk med 3 kg. De har grisat på gymmet i många år, och nu när de är i form, och har rätt teknik i sina utföranden, OCH möjligheten att lassa på bra vikter så funkar de övningarna (eller gör de ens det?) Jag skulle vilja säga att - börja alltid med basövningarna! Detta betyder en stång och vikter. Inga maskiner. Och för dig som inte vet vilka dessa är: Marklyft, Knäböj, Pressar (bänk och strikta). Underskatta för ALLT I VÄRLDEN inte dessa övningar. De kommer bygga och forma din kropp bättre än du någonsin kunnat ana, och du kommer bli en starkare person utanför gymmet.

Mitt tips: Ta hjälp av en kunnig person och se till att du utför rörelserna korrekt innan du börjar lassa på med vikter. Se även till att följa upp din teknik med jämna mellanrum så att du inte tappar några väsentliga ques med tiden.

Marklyft är enligt mig en av de bästa övningarna man kan göra! Just nu kör jag med paus = får träningsvärk efter 3 set...

Du tränar fel övningar

Detta går ihop lite med det jag skrev ovan. Man hittar såklart mycket inspiration till träning i sociala medier, men som sagt. Skippa alla mesiga övningar i alla dess former och börja med en bra bas. En bra bas får du förmodligen av en bra PT eller en annan person som tränat länge. Vi kan väl säga såhär, ser du någon med en stor rumpa, förslagsvis en väldigt vältränad kille (eller tjej) på gymmet, så har hen inte fått den av att göra bulgarian splitsquat med 2,5 kg hantlar eller böj med fötterna 1 m framför kroppen i smithen. Nej. Nej nej nej. Förstå det. Och har en person en annan väldigt fördelaktig kroppsdel vart som helst på kroppen så har den personen nog vetskap om vilka övningar som krävs för att få fram en sådan muskel.

Mitt tips: Klicka på länken nedan och börja undersök övningarna i den programmeringen eller, gå till en PT som ser ut så som du själv vill se ut, förmodligen vet den personen hur man ska träna för att se ut så!

Länk: 5/3/1 Body Building

Jag får ofta väldigt snälla kommentarer gällande mina axlar. De är ett resultat av tunga pressar samt volym-träning MED tunga vikter!

Du använder bar-pad

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga här mer än att du borde sluta använda den och du borde sluta använda den nu. Har du någosnin sett en person som börjar 200+ kg använda en barpad? Nej, det gör inte ont att ha stången på axlarna, och gör det det så får du lära dig att härda ut det. Så...

Mitt tips: Sluta använda barpad. (Folk skrattar åt dig)

Jodå, jag borjade också med parbad en gång i tiden. Ju tidigare man slutar använda den desto bättre!

Du använder endast maskiner

Senast för 2 veckor sen fick jag ytterligare en uppenbarelse till varför man inte ska använda maskiner. En maskin är inställd på att röra sig i ett speciellt mönster och du som människa, individ, enskild person, kan knappast vara den person som perfekt passar in i det rörelsemönstret hur lik genomsnittspersonen de utgått ifrån när de tillverkat maskinen du än är. Jag satte mig i en maskin kallad "chest supported row" och vad kan jag säga mer än att maskinen fick mig att röra mig på fruktansvärt obehagligt sätt jämfört med vad jag är van vid när jag kör med fira vikter och endast utgår ifrån att jag har korrekt teknik och rör hantlar/stång i förhållande till mig själv. Där kommer det även in väldigt mycket erfarenhet då jag vet hur en övning ska kännas och på så sätt även vet hur en övning inte ska kännas. Vi kan väl säga såhär: Maskiner gör gör att du i de flesta fall rör dig på fel sätt.

Mitt tips: Börja använda fria vikter. Som jag sa innan, ta hjälp av någon kunnig person och lär dig utförandet korrekt, med uppföljning emellanåt. Det är så du kommer utvecklas i din träning, och få de resultat du vill ha.

Source error

Tränar till 90% med fria vikter under alla mina pass. Här Clean, KB deadlift och Lateral raises

Du använder smithen

Vart ska man börja? Jag börjar få slut på exempel då alla återgår i samma trend men det är mycket sociala medier som spelar in här och kanske ev. även rädslan att stå med en vikt på axlarna på en stång? Dags att komma över det! Ingen jag känner som tränar på en daglig basis eller som har en vädligt vältränad kropp använder smithmaskinen. Jag kan inte säga mer än så.

Mitt tips: Gör alla övningar (okej kanske inte alla men för att nämna några få: knäböj, utfallssteg, pressar, bänk?) du gör i smithen - med fria vikter! Då kommer resultaten komma.

Du har ingen plan

Att gå in i gymmet utan en plan är aldrig en bra idé. Om du nu ska fördriva 1-1,5 h på en plats där du faktiskt har chans att utvecklas - ta vara på tiden och se till att göra något utav den! Vad är dina mål? Hur ska du uppnå dem? Med vilka övningar? Hur ska du lägga upp dessa övningar för att nå dina mål? Det är allt för många som spenderar OTROLIGT mycket tid på gymmet men som aldrig kommer någon vart just pga att de saknar - en plan!

Mitt tips: Skaffa en plan! Strukturera upp träningen och håll dig till det,. Resultaten kommer komma om du ger allt varje pass.

Tränar alltid utefter en planering och ett schema! Det är då jag får resultat.

Du tränar för lätt

Ska avsluta med en riktig klassiker. Är ni redo på något riktigt häpnadsväckande? Jag påstår här och nu att du tränar för lätt. Hur vet jag det? Jo, för att du förmodligen kan göra fler än 5 repetitioner, och förmodligen gör fler än 5 repetitioner per övning under dina pass. All tung styrketräning som ska kunna ge resultat på styrka måste ske på över 60 % av ditt 1 RM (1 repetition max = den vikt du endast kan göra 1 repetition av). Allt under det är endast slöseri med tid om man vill bli stark. Om du ska bygga volym är det såklart fler repetitioner som gäller, men var inte rädd för att lassa på vikt även här! Målet är fortfarande att trötta ut muskeln såppas att på rep 11-12 ska det knappt gå att få upp vikten.

Mitt tips: Börja träna tungt! Hitta vikter där du endast kan köra 2-3 alt 3-5 repetitioner. Då kommer resultaten komma!

Tränar alltid tunga böj, mark och pressar för att öka min styrka!

Detta inlägg är som sagt MINA åsikter och vad jag tycker och tänker kring rubrikerna. MEN! Jag har också erfarenhet av att ha varit där, inom alla områden, och det som jag tipsar om är det som har funkat för mig. Alla måste hitta sitt sätt att träna på för att få resultat, men om du är nybörjare så ta åt dig av mina tips och se till att utnyttja tiden du lägger på gymmet rätt! Så kommer resultaten komma snabbare.

Hoppas ni kan se att jag skrivit detta med glimten i ögat men samtidigt med en allvarlig ton i det hela. Skriv gärna frågor nedan om något är otyldigt så ska jag förklara så bra jag kan!

KRAM!

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify