Veckans matlådor! Tips på bra mat

Hej vänner! Hoppas ni har en lika fin helg som jag. Avslutade fredagen med ett tungt benpass och bestämde mig för att ha vilohelg! (när hände det senast..?) Igår var Cissi här hela dagen och vi slappade på soffan - precis - hela - dan! Sen kom Elin och A som hade tävlat i Helsingborg. I morse började jag och Elin dagen med en promenad sen har jag strukit mina blusar och kollat på A tävla via livestream. Och nu till det jag tänkte inlägget idag ska handla om - matlådor!

Yes. Jag är ju en måtlådsfanatiker(? haha) utan dess like, just för att jag gillar faktumet att det är så enkelt att få i sig rätt mängd mat snabbt. Jag brukar ägna mina söndagar till att laga 5 dagars matlådor som jag sedan kan ha som lunch under hela veckan, och på kvällen gillar jag att laga färsk mat. Något som jag brukar skriva är ju "näringsrik och nyttig mat" vilket kanske ät lite luddigt för vissa och därför tänkte jag reda ut vad det begreppet betyder för mig.

Formen börjar komma tillbaka efter allt ätande över jul! Tillbaka till 72 och stanna där... :)

Jag är en ätare utan like. Jag älskar mat och har alltid gjort och äter gärna ofta och mycket. När jag började på kostschema första gången för ungefär 1,5 år sen frågade A mig om jag ville äta ofta och lite eller sällan och mycket. Det blev det andra alternativet för min del och det är det jag vant in mig på. Jag äter alltså inte en massa mellanmål under dagarna, utan endast lunch, sen 2 ägg innan träning, och sen middag + kvarg på kvällen. När man äter enligt kostschema för att ex. deffa är det viktigt att få ut så mycket mat som möjligt på de kcal jag ska få i mig på en dag. Detta behöver inte bara gälla en deff, utan tankesättet kan appliceras nästan när som. (Om man av någon anledning vill gå upp i vikt snabbt bör man istället äta ganska kalorität mat för att få i sig mycket kalorier genom en mindre mängd mat.)


Så... tillbaka till veckans matlådor! Jag vill få i min kalorisnål, kolhydratsfattig mat till lunchen (äter kolhydrater i form av bulgur/potatis på kvällen efter träning) som ändå gör mig mätt och belåten. Det värsta som finns är ju att vara hungrig. Därför bestå mina matlådor av 4-500 g wok, 200 g kyckling/lax och denna gång även 300 g rotfrukter i form av rödbetor och morötter.

Använt appen FatSecret för att logga mina livsmedel!

Jämför det med att äta samma mängd protein, fast med ris/pasta och någon sås till istället! (Har lagt in vad 1 portion pasta och ris motsvarar och 1 dl sås för det gissar jag att man ofta minst äter)

Fettet och kcal sticker iväg direkt pga såsen, det är alltså en sak som du bara av att äta lite av får i dig väldigt mycket kcal. Ris och pasta i all ära, men jag själv blir ganska tungt mätt av pasta och ris blir iaf jag hungrig på med en gång. Och 60 g (en portion) är ju hur lite mat som helst!! Samma med 75 g pasta.

Detta är då mina matlådor för veckan, enligt de macros (makronutrienter) som visas ovan! Fullproppade med mat som kommer få mig att hålla min vikt / gå ner i vikt utan att jag behöver gå hungrig! 10 poäng enligt mig!

Redan innan rotfrukterna är nedlagda så är de nästan fyllda till bredden! Perfekt för en tjej som mig som gillar mycket mat med vill hålla det kalorifattigt.

För att komma till en slutsats:

Du går inte upp i vikt utav MÄNGDEN mat du äter,
utan av ENERGIN (kcal) som finns i den!

Vilka livsmedel i din vardagliga kost kan du byta ut mot ett mer kalorifattigt men näringsriktoch nyttigt alternativ?

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify