Utmaning: träna effektivt

Hej vänner! Hoppas ni mår bra ute i höst/vinter blåst och kyla! Jag har haft 3 riktiga toppendagar på mitt nya jobb och jag stormtrivs redan! Imorgon är det första jobbfredagen och sen blir det GBG Power WKND på Svenska Mässan hela helgen!

Något som kanske låter konstigt men som är sant är att jag längtar ihjäl mig efter dagar med knappt om tid. Jag gillar net alls att ha flera timmars slöande under dagarna utan jag gillar att bocka av uppgift efter uppgift under dagens gång. Därför har tiden som arbetslös varit ganska plågsam för min del, främst ur den aspekten. När jag kom till en period där jag kände mig stressad över att "bara ha 2 h inne i gymmet" ville jag genast skapa en förändring.

PB i rodd häromdagen! 2 km på 7:50:08

Jag började med att försöka dra ut på eftermiddagen någon timma till innan det var dags för träning. Ofta kunde jag ta mig till IC redan runt 16 (mest för att jag var uttråkad) och jag har under hösten kunnat utveckla ganska många svagheter hos mig själv just tack vare att jag haft gott om tid. Men jag visste ju att jag förr eller senare skulle få jobb och kunde i och med det inte förvänta mig att ha minst 2 h på gymmet varje eftermiddag. Jag skulle åtminstone inte klara av att köra långa pass efter en 9 h lång arbetsdag! De är här min stora kärlek för crossfit blomstrar än mer. Det effektiva med crossfit är att man kan köra väldigt korta men däremot högintensiva pass och få effekt av sin träning. Det gäller bara att ha lite planering i åtanke, något mål att sikta mot och såklart motivationen efter jobbet att köra på!


Gårdagen blev ett praktexempel.

Ganska trött i skallen efter en dag på jobbet (speciellt nu i början när allt är så nytt!!) tog jag mig till gymmet, körde mina 2 km rodd och stretch. Detta inleder jag alla mina pass med: no - matter - what! Det är verkligen en grym rutin jag tänker hålla vid. Sen hade jag knappa 25 min på mig innan spinningpasset jag var bokad på. Efter det skulle jag hålla tone och inte en chans att jag skulle orka stanna efter det.

På schemat stod tunga Frontböj och Clean & Jerk så jag körde en kompromiss: 30 st squat clean and jerk på 50 kg (not for time) 6 reps x 5 set! Jag tog alltså en standard WOD (Grace), valde att squat-cleana alla lyft (för att få in böjen) och sen en tyngre vikt än rx (som normalt är 40 kg).

Det blev både tungt och intensivt och jag var minst sagt trött efter mina 5 set! Ner i spinningsalen där Allis körde skiten ur mig och sen hade jag ett riktigt starkt gäng tonetjejer till mitt förfogande som var helt övergrymma som vanligt!

Så! Dagens effektiva pass: 60 min pressar (inkl. uppvärmning på rodd och stretch!) står på schemat, följt av lite aesthetics (vill ju vara riktigt snygg i helgen hehe) sen ska jag hålla sista Bodyattack 90, för nästa vecka är det release av nummer 91!!

Kram!!

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify