• Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify

Sammanfattning: Styrkelyftstävling 18 okt 2015

Hej hej! Var ute på vift hela dagen igår och i måndags eftermiddag var jag så trött (kroppen måste varit bakis från helgen) att jag ville gråta så nu känner jag mig utsövd, pigg och redo för att sammanfatta helgen!

Då vi hade sprungit Nordic Race dagen innan denna tävling hade jag redan på kvällen bestämt att det kändes bäst att ladda upp för tävlingen med en morgonpromenad, så så fick det bli. Vid 6.30 vaknade jag faktiskt av mig själv och begav mig ut på en timmas promenad. Kroppen var såklart en aning stel men det var inget som inte kunde släppa redan efter ngn kilometer, så väl hemma igen var jag redo för tävling!

Då jag ställt om mitt mål till ett prestationsinriktat mål snarare än vikt-inriktat så spelade det inte så stor roll vad vågen visade vid invägningen. Jag är iaf glad att det inte var mer än 72.8. Nu kunde jag släppa tankarna kring det och istället lägga energi på att göra bra lyft.

Knäböj:

Första lyftet i ordningen är knäböj. Jag hade bestämt att gå in på 90 kg, sen ta 100 kg som jag visste att jag klarar och sen försöka mig på ett PB på 102,5 kg. Efter att ha kört mycket mobilitet som uppvärmning satte jag igång med att värma med stången och då A var min coach under dagen hade jag fått i uppgift att sätta en 5a på 50 %, en 3a på 75%, och en 1a på ingångsvikten (90 kg). Efter första lyftet fick jag order om att aktivera ryggen mer och även rumpan så jag satte igång med rygglyft och andra övningar med gummiband. Och det gjorde SÅN skillnad! 100 kg kändes hur bra som helst, med full kontroll i ryggen och utan bälte, så (det lyckade) försöket på 102,5 kg kändes faktiskt ännu bättre.

Min insikt i detta lyft under denna 8 veckor period är att jag nu förstår innebörden av alla dessa rygg-set jag haft på bendagarna. Det är svårt att förklara, men det räcker att man tappar bröstryggen ens 1 mm så tappar man hela lyftet. Inte för att benen inte klarar utan för att ryggen pallar att hålla upp vikten! Att känna den känslan av kontroll var helt övergrym och jag kommer lägga ännu mer fokus på ryggaktivering under kommande böj-pass för att bli ännu starkare.

Source error

I filmen kan ni se hur jag håller ryggen med full kontoll under hela lyftet! Är otroligt stolt över att jag gått från osäkta 1 ior på 90 kg med bälte till en säker 1a på 102,5 kg utan bälte! Tack Sassa för filmen <3

Bänkpress

Nästa lyft i ordningen är bänkpress som verkligen inte är min favorit. När jag inte bänkat på ett tag tycker jag det är kul för jag är ganska stark i övningen utan att köra den speciellt ofta. Jag hade iaf som mål att sätta en 1a på 60 i andra lyftet för att tangera mitt PB och få det tävlingsgodkänt. Satte första lyftet på 55 relativt lätt. När jag sedan skulle göra lyft 2 la jag otroligt mycket energi på det i onödan...

För er som inte vet så är det under en sådan här tävling signaler man måste förhålla sig till under sitt lyft. I knäböjen rackar du ur stången och så säger domaren "squat" och du gör din böj. Efter det måste du invänta signalen "rack" från domaren för att få lov att racka tillbaka stången igen. I bänkpress är det 3 signaler. Du lyfter först ut stången, får signalen "start" då du för ner stången mot bröstet. Här måste du nu vänta tills du får nästa signal "press" innan du får föra upp stången igen. Här vill domaren se att du har kontroll över stången och att den inte är i obalans över bröstet. Det handlar oftast bara om 1-2 sekunder innan man får signalen, men jämfört med att "studsa" den i bröstet så är detta betydligt tyngre. Så när du får signalen så pressar du upp stången. Och till sist måste du även här invänta signalen "rack" för att få ett godkänt lyft.

Och jag följde signalerna. Det jag glömde var att ta ett nytt andetag innan jag förde ner stången!!! Så jag tog ett djupt andetag, förde ut stången. Fick startsignal och istället för att andas ut och andas om så körde jag bara. Detta kom jag såklart på i bottenpositionen. Som tur var hade jag bra kontroll och fick press signal relativt snabbt men det var tunga och en relativt seg rep på 60 kg som pressades upp! Försöket på 62,5 misslyckades då jag inte fick en bra träff.

Jag under ett av lyften.

Marklyft

Inför marklyften var det inte mycket kräm kvar i benen. Redan på 110 som var min ingångsvikt kände jag hur otroligt tungt det var (och jag gör vanligtvis en 3a här) och det var verkligen en bakslag från föregående dags lopp som satt i. Jag var däremot nöjd med dagen då jag satt 2 stycken personbästa och valde att inte hänga upp mig på marklyften Jag vet att jag vanligtvis är stark i denna gren så det fick va. Första lyftet blev en tung på 110, andra en något lättare (satte på mig bälte) på 115 kg och sen slängde jag på 122,5 på sista bara för att komma över mitt tidigare PB på 120 kg. Fick upp stången ngn cm från marken men det fanns inget kvar att ta av så jag släppte och kände mig nöjd där.

För den nyfikne så är signalerna i marklyft endast "down" när du gjort ditt lyft. Du börjar alltså när du vill, men när du nått topp-positionen med utsträckt höft måste du vänta signalen innan du får gå ner igen. Här får du inte heller släppa stången, utan du måste hålla i den när den när marken och hålla kvar ngn sekund innan du släpper för att helt enkelt visa krontroll.

Bild från mitt försök på 122,5 kg i marklyft

Sammanfattning

I måndags hade jag träningsvärk i rumpan och en otrolig träningsvärk i överdelen av ryggen. NÖJD!! Precis på rätt ställen efter att böjen satt så bra. Nu vet jag precis hur det ska kännas och jag känner att jag framöver kan utvecklas och bli ännu starkare i böjen.

Gällande bänken kommer jag snarare gå över nu till strikta pressar och pushpressar då det är det jag kommer ha nytta av i Crossfiten. Kanske att jag om något halvår kommer finna bänken igen och tycka det är kul, men just nu är jag jättetrött på det lyftet och kommer inte fokusera på det mer.

Och mina göttiga mark.. där ska jag såklart bli starkare. Delvis för tyngdlyftningens skull men också för att det är en jäkligt rolig övning att vara grisigt stark i!

Och nu då?

Som jag har längtat! Dags för en ny fas och jag har lagt upp en ny programmering för kommande 4 veckor. Men mer om det i ett annat inlägg :)

Gillar