Progression - Pressar med kroppsvikt

Lördag och dags för Les Mills kvartal! Jag och Allis ska åka ner till Malmö, träna på förmiddagen och sen hänga kvar en stund om väder håller sig.

Körde ju BA i onsdags och det var såååå kul! Hade 12 deltagare på passet och ju fler som kör Bodyattack tillsammans desto bättre. Kvartalen är alltid magiska för då är det ju renodlade bodyattackers som kör tillsammans! Den energin alltså! Helt fantastisk.

Men för att prata om ngt annat så tänkte jag säga det att vad roligt det är när man känner progression! Jag har ju sänkt ribban på mina träningspass ganska rejält just nu mest för att bara få kontroll över vissa övningar, för att senare kunna göra fler och fler. Fokus ligger på drag med kroppen (typ pullups) och strikta pressar med kroppen (typ HSPU) och igår och på passet i torsdags kände jag för första gången att jag äntligen nått mitt första mål och kan därför höja ribban lite.

Source error

Strikta pressar med kroppen - handstand push-ups (HSPU)

På videon ovan filmade jag från igår när jag gjorde mina 3 set x 3 reps av strikta HSPU ner och kippade upp. Som ni kan se har jag två viktplattor under mina händer, att lägga till det kallas att köra dem "deficit", alltså att man går djupare med huvudet än händerna. Axlarna blir svagare och svagare ju längre ner huvudet kommer vilket betyder att du måste bli starkare för att klara av det! (Omvänt kan du köra med en kudde under huvudet för att göra det lättare)

Förra veckan kom jag såklart ner i mina strikta (ner kommer man alltid ;)) men denna vecka med bättre kontroll och inte världens duns med huvudet ner i marken. Och jag klarade av alla 9 kippade uppåt! Förra veckan klarade jag Max 1 / set! Nästa mål är att klara samma sak fast 4 x 4, sen 5 x 5, efter det höjer jag till lite tjockare viktplattor!

Och utöver det klarade jag 3 x 3 strikta ringdips. (Förra veckan, 1 positiv + 2 negativa x 3) Nästa mål är att klara 4 x 4 följt av 5 x 5 över där :)

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify