Mindful eating - träff nr 1

Igår var det alltså äntligen dags för första träffen med Mindful Eating - Att Äta! Jag kände mig väldigt peppad och förväntansfull hela dagen inför första träffen, och såhär kommer följande veckor att se ut!

Vi började med en inledning av kursen som vad ganska likt det vi pratade om under intro-föreläsningen för 2 veckor sen. Vad Mindful eating är och vi fick även presentera oss för varandra och berätta om varför vi var där, vilka förväntningar och vilka farhågor vi kände inför kursen.

Då jag såklart respekterar de andra deltagarna kommer jag endast att beskriva min uppfattning och vad jag berättade under dessa tillfällen i mina inlägg.

Fokuset i kursen kommer ligga på att använda sig utav mindfulness i koppling till att äta. Vi kommer använda meditation som ett verktyg för att stilla våra sinnen och lugna ner oss, såväl i vardagen som i situationer kopplat till mat. Lära oss att känna av vad kroppen behöver och lära oss kontrollera våra matvanor.

När jag presenterade mig själv berättade jag att jag nog haft en ganska osund relation till mat under flera år, men att det är nu som jag insett det och är villig att ta tag i det. Mina förväntningar är att lära mig mättnad och acceptans (som för övrigt var ett helt eget avsnitt vecka 4) och mina farhågor var att det kan bli jobbigt att inse vilka händelser tidigare i livet som bidragit till denna situationen.

Jag satte redan där upp en liten målsättning för mig själv. Vi pratade ganska öppet om att många av oss tyckte bufféer var en svårighet, just för att man äter en gång för att bli mätt, och en gång för att det är gott! Mitt mål är att kunna slå ihop dessa två företeelser och känna att min första och enda gång äter jag för att bli mätt OCH för att det är gott!

Under kursen mediterade vi vid 3 tillfällen. Jag är väldigt glad att jag sysslat med meditation tidigare för det gör att man snabbare kan hitta fokuset utan att tycka att det är flummigt. Att sitta och andas, att bestämt tänka på andningen och vara i nuet är svårt om man är ovan och kräver en del övning. Något han nämnde var just det, att meditation är något vi ska utöva varje dag under kursens gång. Ju mer desto bättre, men om man så kan f¨å till 1 minut om dagen så är det bättre än inget alls. Meditation är som konditionsträning, ju mer du utövar det, desto uthålligare blir du!

Första meditationen varade i 5 minuter. Då satt vi endast och fokuserade på andningen och stillade våra sinnen för att inleda kvällen. Det kändes bra och jag kände mig väldigt närvarande. Vi fick i uppgift att tänka på varför vi var där, och svara på frågan tyst i våra huvuden. Jag märkte att jag började andas häftigare, vilket jag tolkar som att det är en stressande fråga, att behöva tänka på mina problem. Jag började attackera mig själv med svar som "Jag är här för att jag är dålig på att kontrollera mitt matintag" och "Jag är här för att jag kan äta hur mycket som helst".

När jag snappade upp andningen och fick kontroll över den igen, blev lugnare och mer stilla vände plötsligt svaren i mitt huvud till "Jag är här för att lära mig kontrollera mitt matintag, lyssna på mig kropp och finna balans" Det kändes bra att avsluta meditationen med att själv ha kunnat påverka mina svar från en negativ klang till en positivare.

Det andra meditationstillfället var en övning med mat. Vi fick varsitt russin, och sen i uppgift att titta på russinet, lukta på det. Betrakta det som att det var något vi aldrig sett förut. Därefter lägga det på tungan och låta det ligga en stund. Reflektera över vad som kändes. Vidare tuggade vi på russinet och till sist svalde. Vi reflekterade hela tiden över hur det kändes, och att äta endast 1 russin tog ungefär 2 minuter. Vi gjorde samma sak igen, fast denna gång utan guidning. Tredje gången fick vi välja själva om vi ville äta russinet eller inte. Om ja, skulle vi göra samma sak igen. om nej skulle vi reflektera kring tankarna om det.

Jag valde i detta att inte äta russinet. Jag kan inte svara närmare på varför än att jag kände att jag behövde det inte. Det är däremot ett stort steg för mig och jag kände att det är något i stil med detta jag behöver. Eftertanke, efter varje tugga. För att vidare kunna analysera om jag behöver nästa bit. Jag har ofta "bestämt" i förväg hur mycket jag ska äta, och känner inte efter vad jag behöver.

Den sista meditationen varade i ca 10-15 minuter. Denna gången valde jag att stå upp, då jag gillat att göra det på andra meditationstillfällen. Andningen kändes ganska lätt men jag hade lite svårt med att kontrollera den, utan att tankarna började sväva en aning. Jag hade ju ni hört väldigt mycket från de andra deltagarna, och inte för att jag skulle säga något högt men klart att man har åsikter om vad de har sagt. Precis som att de förmodligen har åsikter om det jag sagt! Jag försökte att koppla bort mitt fördömande och fokusera på mig själv. Alla är vi här av samma anledning, en osund relation och obalanserad relation till mat. Ingen av våra sätt är mer eller mindre fel eller konstigt. Utan alla är väldigt modiga personer som tagit sig till en plats för att samlas och göra något åt sitt problem.

Självinsikt är det första steget mot personlig utveckling. Jag hoppas innerligt att jag är mottaglig och redo för att höra allt jag kommer få höra de kommande veckorna. Nu när vi avslutade även den 3e meditationen så fick vi varsin handbok att ta hjälp av under kursens gång! Jag har precis tagit mig igenom och läst första kapitlet.

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify