Livet som periodare

Härligt med ny vecka! Sov ut och vaknade pigg och fräsch för en morgonpromenad med Elin kl 8 imorse, och nu har jag precis ätit lunch.

Något jag alltid varit och förmodligen alltid kommer vara är att jag är en periodare. Om jag hittar något jag gillar kan jag köra samma rutin/äta samma mat/dricka samma dricka varje varje varje dag under en lång tid. Det handlar främst om mat och hur jag väljer att blanda olika ingredienser och att jag faktiskt aldrig tröttnar. Något som hängt med såpass länge nu att det knappats är en period-grej längre utan snarare är en livsstil(?) haha är min kvällskvarg. Ibland kan jag ändra den men kommer alltid tillbaka till samma. Nu när kvarg-saften från Lidl inte finns längre har jag fått byta till funlight men annars alltid (nerifrån och upp) : 1 Tsk linfrön, 1/2 delat royal gala äpple, 25 g mandlar, 1 näve micrade hallon samt kakao och kanel. Det är det absolut godaste jag vet.

Sen i lördags har jag känt av en ny period på g. En otroligt nyttigt och bra sådan! Jag kan inte få nog av sallad!!! Jag vill äta minst 300 g sallad till min mat utöver det jag redan äter. Tror inte ens 300 g räcker!? Ni ser skålen ovan. Jag åt precis hälften. Drömmigt gott!! Jag plockade allt som föll mig in inne på Ica igår och det slutade med

Provensalsk mixsallad
Gurka
Tomat
Champinjoner
Sockerärtor
Granatäpple
Rostade pumpakärnor

De rostade pumpakärnorna gjorde vi själva från pumpan vi skar ur i lördags. HERREGUD gott det var! A kryddade med salt och ngn teriyaki krydda vi hade hemma och det smakade popcorn!

Efter att jag hade ätit upp all sallad i bild gick jag och hämtade mer... (Utöver det är det 200 g lax och 400 g wok på tallriken)

På tal om perioder och vanor så är det många under mina dagar med matlåda som kommenterat att jag äter samma varje dag. Om du inte gör det skulle jag nästan rekommendera dig att börja äta ganska lik mat varje dag, för kroppens skull. Jag känner att min kropp mår så mycket bättre av att veta vad den ska få för mat snarare än att byta och mixa en mängd olika livsmedel hela tiden. Min kropp går runt på Wok, lax, kyckling, bulgur och rotfrukter. Och kvarg då. Den trivs så jäkla bra med det. Magen krånglar aldrig och gör den det är det oftast för att jag ätit något jag inte brukar och då säger kroppen genast emot. Den får rätt mängd energi i rätt mängd mat och jag känner mig aldrig hungrig.

Med det menar jag att om jag t.ex kommer till en restaurang och äter kanske det är en ganska liten portion mat men energimässigt är det mer än vad jag brukar få i mig vid detta tillfälle (säg lunch) samt att kombinationen råvaror är något min kropp inte är van vid. Då känner jag mig oftast inte tillräckligt mätt efteråt eftersom mängden mat inte var så stor trots att energimängden var det. Det gäller att få valuta för sina kalorier och det får man minst sagt av att äta sallad. Jag skulle i princip kunna äta hur mycket som helst utan att det i närmsta laget kommer påverka mig negativt. Resultatet är att jag blir väldigt mätt för jag äter en stor mängd mat, men då det är väldigt energifattigt äter jag aldrig på tok för mycket kalorier.

Och bäst av allt är att kroppen håller sig i trim! Två bilder från imorse... Kroppen samarbetar och jag gillar! Lugnt och fin nu ska vi ner till 70. Ingen hets utan bara goda vanor (som promenader och sallad!)

När jag skulle carbloada inför styrkelyftstävlingen hade jag en teori om att det var bättre att jag åt 100 g godis än 500 g potatis för att jag på så sätt inte skulle "gå upp i vikt" av maten jag åt. Jag berättade det för A, som då sa något väldigt vettigt (som alltid) : du går inte upp i vikt av mängden mat, du går upp i vikt av kalorier"

Nått att tänka på!

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify