Ett steg i rätt riktning - Mindful Eating

Vilken måndag det varit! Kontoret från 06.30 till 17.30! Massor av roliga arbetsuppgifter betades av och mixen av känslorna av att åstadkomma, bli klar med, och starta upp nytt är himla härlig. Dagarna och livet blir så mkt bättre när man verkligen tycker om sitt jobb :)

Direkt efter jobbet åkte jag och nötte upp Allis för vi skulle på en föreläsning - Att äta ( Mindful Eating ) hette den, och var en första provsmak på vad kursen med samma namn kommer gå ut på. Shit vad jag har längtat, detta är precis vad jag behöver! Skulle egentligen gått kursen i våras men den ställdes in pga få anmälda. Men nu startar det upp igen!

Och nu kanske ni tycker det låter jättekonstigt (eller helt självklart beroende på hur vi känner varandra) att jag ska gå den här kursen, men jag har sedan en tid tillbaka erkänt för mig själv att jag har en väldigt obalanserad relation till mat. Att äta bra råvaror och vara hälsosam ut den synpunkten betyder inte indirekt att man har goda matvanor när det kommer till beteende kring mat. Erkännandet var ett första steg i processen och efter att ha ursäktat mig tillräckligt länge kring min sneda relation känner jag nu att det är dags att ta itu med problemet och ta fram olika metoder som fungerar för mig för att det ska bli bättre. Allt detta är något jag reflekterat ganska mycket över det senaste halvåret (utifrån hur jag har betett mig kring mat så länge jag kan minnas) och jag tror att denna kursen kan vara ett väldigt bra verktyg för mig att lyckas få långsiktiga bra vanor och bättre beteendemönster kring hur jag äter och ser på mat.

Jag tänkte jag skulle ta med mig det jag lär mig från varje tillfälle (totalt 10 st med start 19 september) och dela med mig av de övningar vi gjort och får i läxa under veckorna. Sen även berätta om hur jag tycker detta hjälper mig i min process att få en sundare relation till mat.

För att detta ska fungera och för att ni ska få en tydlig bild av mina sämre sidor gällande mina ätar-beteenden och på så vis få en ärlig recension på huruvida kursen fungerade bra eller ej har jag nedan punktat upp några saker som jag anser gör mig till en lämplig deltagare av kursen.

Jag kan äta otroliga mängder mat utan att känna mättnad
• Jag kan äta trots att jag är mätt
• Jag har väldigt svårt för att känna mättnad överhuvudtaget
• Jag kan äta trots att jag inte är hungrig
• Har jag väl börjat äta har jag svårt att sluta
• Jag har svårt att veta vad som är lagom mängd
• Jag är dålig på att vara uppmärksam på att jag faktiskt äter när jag äter (ex. Tv, mobil samtidigt)
• Jag tycker det är jobbigt att äta under stress
• Jag kompenserar gärna måltider jag missat, och tar på så vis igen mer energi än vad jag borde gjort
• Jag har svårt att hantera mat i stora mängder, ex buffé
• Jag tar gärna lite mer mat fast jag inte behöver
• Jag äter gärna endast för att det är gott, trots mättnad
• Jag gillar att äta väldigt stora mängder mat
• Jag kan hetsäta ett och samma livsmedel av något, endast för att det är gott, helt utan syfte


... Listan kan nog göras längre, men om man läser igenom punkterna ser man kort och gott att det handlar om mycket i form av mängd och en problematik i att veta när det räcker.
(Ni vet, när man inte bara kan ta en utan äter hela påsen!)

Det ska bli spännande att de vart denna kursen tar mig. Om 12 veckor från idag har jag förhoppningsvis en sundare relation till mat och har byggt upp nya vanor som jag kommer hålla livet ut.

OBS! Denna kursen och dess tillvägagångssätt samt tips är inte lämpad för någon med grövre ätstörningsproblem som anorexia, bulimi eller annat så som ortorexi. Behöver man hjälp med sådant kan man vända sig till tex Frisk & Fri <3

Gillar

Kommentarer

malinsofias
,
Åh de va den jag med ville gå! 😊
susannasvedbergh
susannasvedbergh,
det fanns några platser kvar! måndagar 18-20.30, ska du joina??
nouw.com/susannasvedbergh
  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify