Bra och dåliga dietvanor - del 1

I detta inlägg tänkte jag summera några saker jag tar med mig från förra dieten och det är 2 listor i form av bra och dåliga dietvanor. Jag rabblar upp dem och så kan vi ta ett snack på andra sidan.

Bra dietvanor
- Promenader
- Kontroll över det dagliga intaget i form av att räkna makronutrienter
- Prioritera sömn
- Dricka grönt té
- Använda koffein i kaffe och te som koffeinkälla (naturligt koffein)

Dåliga dietvanor
- Bli beroende av sockerfria drycker med tillsatt koffein (ex. energidrycker, cola zero etc)
- Bli beroende av sötersättare (ex. fun light)
- Bli nojig över saker som inte spelar så stor roll, tex huruvida man "kan" äta ett halvt äpple eller ej
- Ignorera sömn för att träna
- Noja över att kroppen inte samarbetar och inte se resultaten över tid och till följd inte följa planen
- måla upp diverse föreställningar för sig själv och tro på dem

De bra dietvanorna är något jag blivit mycket bättre på längst med den förra dieten och som jag tänker lägga extra mycket krut på under tiden framöver.

De dåliga dietvanorna däremot är väldigt knepiga. Man försöker hitta sätt att komma runt sina olika begär genom att hitta substitut, eller så försöker man experimentera med planeringen för att få "snabbare" resultat som ofta leder till större konsekvenser senare (ex för stort underskott en dag som gör en hungrigare i flera dagar framöver och till slut kanske man råkar äta något man inte alls skulle gjort om man bara följt ordinarie plan från början).

Något man nojar över en del är ju även kroppen. Man ser inte sin progression, och man är aldrig nöjd. Är det inte sorgligt? Eller sjukt kanske man kan säga? Sen kan jag även berätta det att vara i den formen gjorde mig aldrig lyckligare. Men det får ett helt eget inlägg.

Tillbaka till nojan. Såhär kunde det se ut

Detta är 13 dagar innan tävlingen. Jag väger sub 70 kg och är i bättre form än jag någonsin varit så kommer dessa tankar och beteenden upp. Jag menar 1. När under de senaste 5 minutrarna skulle jag ha blivit tjock? ( jag har ju knappast ätit något...) 2. Det sista jag är, är tjock. Så att det ordvalet ens ska dyka upp är helt bortom all verklighet.

Något jag är glad över, och som jag i det tidigare inlägget nämnde, är att jag i början av dieten och egentligen fram till sista dagarna var väldigt stabil. Jag reflekterade snarare över mina tankar än tog dem som en sanning och verklighet. Jag ifrågasatte absolut inte mig själv på något negativt vis utan jag tog inte tankarna på så stort "allvar". Jag visste att det mesta var bieffekter från att ligga på ett så lågt kcal-intag och en så låg kroppsfettnivå. Det gjorde allt väldigt enkelt för mig att hantera. Men jag blev än dock ledsen på mig själv när jag inte orkade städa, tvätta, vara social, glömde bort saker och tappade bort saker. Jag vill dock poängtera i detta att jag SÅG beteendet och bieffekterna och min enda tanke var att jag ska här ifrån. Jag ska bli mitt normala jag igen.

Jag kollade igenom lite konversationer från då, och fann även denna som jag minns känslan av väldigt väl

Här har jag då sett en tjej på gymmet med samma skins som jag och nu är jag enligt mig hennes idol. Jag hade även en idé om att alla visste vem jag var. "De hade ju förmodligen sett mig på Instagram" och sen trodde jag mig veta hur alla kände och hur alla mådde.

Alltså läser ni vad jag skriver? Jag vart ju helt rubbad där ett tag. Men vet ni vad som är ännu läskigare? Alla dessa fitness-profiler på Instagram som förmodligen inte reflekterar lika mycket som jag gjorde över mina tankar. Alltså har ni någonsin varit med om så mycket människor i ett och samma forum som tar sig själva på alldeles för stort allvar? Jag vill verkligen inte trampa någon på tårna, men jag tror MÅNGA skulle må bra av en lite tankeställare om hur de projicerar sina egna tankar mot sig själv och vilken bild de målar upp. För där och då, i detta dietstinnade tillstånd, så tänker man såna tankar. Och jag själv upplever att för många av framförallt tjejer som tävlar, fastnat i sina dåliga dietvanor, och lever vidare som att allt vore normalt.

Jag ska försöka utveckla mina tankar lite mer i kommande inlägg, men detta var kvällens! Ha en skön natts sömn (eller godmorgon om det är lördag hos dig nu!)

Kram, sus

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify