Att fastna på en platå - dags att variera träningen!

Måndag och nystart! Som vi gillar det, eller hur?

Speciellt efter en så fullspäckad helg som jag haft. Är så glad att jag lyssnade på kroppen i fredags kväll och gick och la mig redan halv 10. I lördags åkte vi ner till Malmö med tåget klockan 8 och körde Nordic Race (kommer ett inlägg om det när jag har fått lite bilder!!) och sen hängde vi i Malmö och Helsingborg resten av dagen så vi var inte hemma förrän 21 på kvällen. I lördags klev jag upp redan halv 7 och vid 9 var det invägning på Styrkelyftstävlingen. Sammanfattar det i nästa inlägg!

Det jag tänkte skriva om nu är något kanske fler nu undrat... vad vägde jag nu in på i söndags? Jag kan ju säga att jag släppte hela "väga under 72" under fredagen och hela lördagen då jag accepterade läget och valde att sätta ett prestationsinriktat mål till tävlingen istället vilket var att klara lyften jag på de vikter jag planerat att klara.

Iförd endast en liten trosa stannade vågen på 73,8 - DOCK med inflikning av Angelica att den vågen visar exakt 1 kg plus då den är jämförd med en tävlingskalibrerad våg på Eleiko. Så vikten var alltså 72,8 kg vilket jag hade förutspått att den skulle landa kring. Det jag får ta med mig är att jag, som jag skrev i föregående inlägg, haft en jäkla shå med att komma under 74 kg under ganska lång tid och nu är här under och har väl ev. nått en ny platå. Just nu vill kroppen inte riktigt pressa under 72 kg. Men det jag också kan ta med mig är att jag förmodligen står där om 2-3 månader och väger 70, men för att göra det krävs en förändring.

Glad tjej efter en lyckad tävling igår!

Det jag gjorde för 8 veckor sen som gav min kropp en förändring (viktminskning ner till strax över 72) var att börja med styrkelyften i kombination med rätt kost. Det jag ska göra nu är att jag ska såklart bibehålla styrkelyften i min träning men börja fokusera med på högreps och i kombination med styrka och främst köra Crossfit-upplägg på mina träningpass. Det kommer bli mycket inslag av teknik/skills och även en del cardio i form av rodd(svingar. SAMT att jag efter en helt fantastisk morgonpromenad förra veckan beslutat att ta en morgonpromenad på 6 km varje morgon denna veckan, och sen köra på med det 3-4 ggr / vecka under denna perioden. Min kropp behöver lite förändring nu för att vidare kunna nå mina mål och det är viktigt att jag inte fastnar på denna platån nu utan att jag istället ser över den. Vilka förändringar som ev bör ske och sen se till att hålla mig till planen. Jag tror det blir väldigt lagom med en ny fas nu i ca 8 veckor som kommer bestå av mer flås och endast underhåll av den styrka jag nu byggt under dessa 8 veckor som varit. Jag vill bli ännu säkrare i mina lyft och jag har äntligen insett vad som begränsat mig så länge i böjen (nästa inlägg).

Bladder pladder men så är läget nu. Jag ser fram emot en ny ev. lite mer intensiv träningsperiod där kroppen får chans till förändring snarare än att jag fortsätter i samma mönster som jag gör nu och fastnar. Jag är sjukt motiverad och längtar till dagens träningspass! Äntligen kommer denna plats även äntligen fyllas av crossfit och leva upp till sitt namn - Crossfitbloggen!

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify