"Ät bullar och bygg röv"

Härligt start på dagen! Skulle egentligen klättrat rep vid 8 på Idrottscentrum, men så ringde alarmet för tvätt kl 7 så det fick bli en sväng ner i tvättstugan istället och en timmas standard morgonpromenad istället.

Så glad i själen efter igårkväll. Räkorna satt som en smäck och det var så skönt att bara sitta och prata om allt mellan himmel och jord. Något vi kom in på som jag tycker är lite onödigt inom "fitness" världen just nu är uppmuntran till att äta onyttigt.

Visst förespråkar jag en sund kosthållning, jag tycker man ska träna (röra på sig) i den mån man han möjlighet att ta sig tid (ja, man tar - sig - tid till att träna. Se det som ett dagligt underhåll av maskinen även kallad din kropp som du ska leva med resten av livet) och jag har som jag skrivit tidigare även börjat släppa det här extrema dietandet och vill finna någon typ av "svenssonvanor" fast på mitt sätt. Jag tipsar om hur jag äter och vad jag funnit för livsmedel för att min kropp ska må bra, och det enda jag vill få ut av det är att du ska känna suget att testa och se om du kanske kan få din kropp att må lika bra.

På min blogg, på min Facebook eller instagram kan jag lova att jag aldrig (!) kommer uppmuntra er till att äta en så enkel sak som bullar. Varför? Delvis mår jag själv dåligt av bullar. Det finns inget i bullar som kan påverka min kropp positivt på något vis och att som jag delvis sett det senaste promota att "ät bullar och bygg röv" kommer inte existera här. Om du vill bygga en stark frisk kropp, oavsett om det innefattar en stor rund rumpa eller ej, så är inte onyttiga livsmedel och produkter vägen att gå bara för att stå emot "hälsohetsen" som så många fint kallar det. Du kanske borde se över ditt skafferi hemma, plocka bort saker som du inte borde äta av hälsoskäl och lägga till produkter som din kropp mår bra av.

För att komma tillbaka till bullarna och varför jag använder det exemplet, är för att jag reflekterade över detta på tåget upp till Stockholm. Bistron skulle stänga och tågvärden delade ut de bullar som var kvar. En del av mig tänkte "bulle. gott. Ska träna hela helgen så det skadar ju inte. Ta den" medan en annan sa "minns du sist du åt en bulle? Hur ont i magen du fick? Hur svullen du kände dig efteråt? Hur ovärt det kändes?". Det handlade aldrig om kalorierna. Det handlade om den känslan en bulle ger mig efter jag ätit den. Jag mår inte bra.

Jag tror inte jag är ensam om detta. Men idag äter man så mycket olika maträtter, man äter ute, olika livsmedel varje dag och har ingen kontinuitet. Man har lite ont i magen men vad gör det, det går över. Det är inte normalt att ha ont i magen. Och magen är den del av vår kropp som bestämmer. Funkar inte magen, funkar man inte. Om du har koll på vad du stoppar i dig varje dag, hittar livsmedel som får din kropp och knopp att kunna jobba på en hög intensitet flera dagar i rad utan att krascha, och on top of that få med dig känslan av att du inte missunnar dig en massa saker bara för att du inte äter allt, utan istället inser att du gör dig själv en tjänst som undviker vissa livsmedel som får dig att må dåligt så tror jag att du kommer bli gladare och framför allt må bättre.

När man hittat den rytmen, och ev. bryter den med en middag ute eller en bulle på något kalas så kommer det inte heller ge lika stor skada. Och mår du dåligt efteråt så kan du felsöka problemet snarare än att inte veta varför du mår kass.

Hoppas jag lyckats få fram mina tankar på ett vettigt sätt och att du som läser fått upp ögonen för att hitta det som passar dig. Alla är olika, men i grunden mår alla kroppar bra av rutiner.

Vill avslutningsvis dela med mig av receptet till en minst sagt lyckad räkfrossa!
(Utan massa bröd smör och ost!!)

1+ personer som älskar räkor
500 g färska räkor (med skal) / person
1 ägg / person
200 g dillsås
(kvarg + citronpeppar + dill) / cred till Allis mästerkocken
Vitlökssås
Hemmagjord stark sås
(rostad paprika och tomat i ungen, stavmixer med lite sabal) / även här cred till Allis, så jäkla gott!!
1,5 stor potatis / person
Gurk och morotsstavar + sallad

Energi: 746 kcal, Kolh: 60 g, protein: 70 g, fett: 25 g

Kan ha varit bästa middagen på länge!!!!

Gillar

Kommentarer

  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify