Alla har en dag 1

Såg precis att jag inte bloggat sen 3e juni. Tråkigt! Jag vill, som jag brukar säga, skriva mer, men tiden ska ju finnas. Jobbar 7-16 sen direkt träning sen direkt hem äta sova. Får kanske bli lite kortare uppdateringar, oftare istället för långa välformulerade inlägg. Känner ofta att jag har mycket att skriva om men som sagt, tiden att klottra ner allt tar ju lite tid också. Jag får sänka kraven lite och ta det som det kommer. För jag vill ju blogga! Det är kul :)

Sist vi hördes hade jag ju precis announcat att jag skulle tävla i Bikini Fitness på Alströmerpokalen 2016, vilket jag också gjorde. Den 19 juni stod jag på scenen med 10 andra modiga tjejer som förmodligen precis som jag sett fram emot denna dagen väldigt länge. Jag tänkte jag skulle sammanfatta hela dagen i ett eget inlägg, för vilken härlig dag det var! Njöt varenda sekund och kände mig så fin. Dessutom kom jag på en 2a plats i min längdklass! Bara det liksom!!


Nu såhär efter dieten så har jag försökt hålla humöret uppe och acceptera de naturliga förändringarna som sker/skett nu nästan 2 veckor efter tävlingen. Jag har under hela dietens gång varit väldigt noga med att dokumentera, skriva ner känslor och tankar för att på något vis ha en sanning att återkoppla till när hjärnan börjar spela en elaka spratt. Jag menar, Jag visste under hela dietens gång att den formen jag har på scen är tillfällig. Så jag har skrivit ner hur jag känt mig vid olika lägen. Speciellt de gånger jag käns mig för smal. Motiverat skrivit till mig själv att jag SKA gå upp i vikt, bli mig själv igen. Med rätt energi, ork och motivation till, ah, LIVET! Kroppen på scen, den är där och då och det är en peak som direkt efter sakta (eller snabbt) börjar dala neråt igen för att hitta ett normalt läge. Utmaningen är att inte låta kroppen kraschlanda och sedan stå där med ångest över allt okontrollerat beteende (alltså hetsätning av mat).

Något jag visste redan innan och under dieten samt vid dietens slut var att att det nu skulle bli ännu tuffare under en period. Jag har gjort matlådor, planerat det dagliga intaget men har kanske haft lite för mycket guldkant på tillvaron. Jag har tyckt att jag har kunnat, att jag förtjänat. Jag trodde nog jag var redo, men sanningen är att har man inte upplevt det så kan man nog inte heller förbereda sig, hur mycket man än tror att man gör det. Med egentligen optimala förutsättningar för en stabil backe ner från peaken har jag delvis promenerat lugnt och stilla för att sedan snubbla och ramla flera meter neråt (ätit för mycket mat utan något syfte eller någon egentlig anledning) innan jag väl tappat fart och lyckas fånga upp fallet (insett att jag måste skaffa bättre struktur och hålla mig till principer, att jag i normala fall inte hade ätit såhär mycket utan kroppen ber om mer energi än den egentligen behöver pga - dieten)


Resultatet leder till känslan av misslyckande. Något jag personligen är väldigt dålig på att hantera. Jag kan bli så fruktansvärt sur på mig själv när jag inte klarar något jag anser att jag borde klara av. Men som Allis sa så bra igår "Jag hade ju inte vetat att det var misstag om jag inte gjort dem. Visst kan någon med erfarenhet berätta om hur det kommer vara, men det är inte förrän man upplevt det själv som man kan lära sig något av det". Det hjälpte mig verkligen att kunna börja släppa de negativa tankarna och istället försöka se hur mycket jag lärt mig under flera års tid.


2 dagar innan tävling vs 2 dagar efter tävling

Jag började i ett källargym hemma i Göteborg. Jag stod där på crosstrainern varje morgon i en timma, åt ingen riktig mat på hela dagen, någon nutrilettpåse och kanske lite naturgodis (för det var ju nyttigt) och tyckte jag var fitness. Om jag någon gång EJ varit hälsosam så är det väl då. Idag, har jag välplanerade, strukturerade och genomtänkta pass i gymmet, med en positiv utvecklingskurva för progression och jag förstår innebörden av att stoppa i mig bra mat från bra livsmedel med ett syfte för att kunna göra det jag älskar och bygga den kropp jag tidigare bara drömt om.

Kroppen ska få en chans att hitta tillbaka, landa och förstå verkliga rutiner under en period nu. Sen ska jag fortsätta utvecklas mot något ännu bättre som jag om 5 ytterligare år kan jämföra mig med då. Fortsätta jobba med både min personliga och fysiska utveckling för att hela tiden vara en person jag kan se upp till själv och som andra kan se upp till och tänka hon gjorde det - jag kan också.


Alla har en dag ett.

Gillar

Kommentarer

skrivochvarglad
skrivochvarglad,
Hittade dig på Instagram och tycker det ska bli kul att följa dig här på Nouw 😀. Hur började din resa mot bikinifitnessen?? 😊😊
nouw.com/skrivochvarglad
  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify