30 minuter är bättre än inget!

Tisdag! Och ledig från jobb. Mina tre första veckor har swishat förbi och nu är jag ledig fram till 4 januari när min provanställning börjar på riktigt! Ska ta vara på dessa två veckor och försöka hitta en bra struktur inför kommande jobb-vår där jag vill lyckas finna balans mellan livets alla delar.

Körde Bodyattack på lunchen idag! Fokus - teknik :)

Ett steg för mig för att kunna hitta balans är att förstå när det ibland räcker. Efter att ha tränat crossfit i två år har man vants in i vissa mönster, och när man dessutom varit student och haft all möjlig ledig tid (iaf väldigt fri fördelning av sin tid) så har det funkat att leva och framförallt träna på ett visst sätt. På bara dessa tre veckor har jag verkligen fått en förståelse för de som säger att de inte orkar träna efter jobbet. Man har jobbat på något vis - fysiskt, psykiskt eller kanske båda - och känslan i kroppen efter 8 h arbete är - TRÖTT!!

Denna första spärren har jag inte så svårt för att passera. Jag har mina invanda mönster med träning, jag vet hur bra jag mår av det och hur mycket jag tackar mig själv för underhållet av min kropp efter. Det jag däremot måste börja jobba med är att acceptera dagens form och att jag kanske inte alltid kommer ha lika mycket energi vissa dagar som andra, och utifrån det anpassa mitt pass efter det.

Som igår till exempel. La upp passet under dagen och kom fram till att jag skulle köra följande

Uppvärmning: 2 k rodd, stretch, handstandwalk

Splitböj: 3 set / ben - 10 reps / ben
Frontböj: 5x3, 4x3, 3x3, 2x3, 1x3
Knöböj: 5x3, 4x3, 3x3, 2x3, 1x3

Varva varje set med pullups

Därefter:
3 rounds: 100 KB Swing - TRX / KB cirkel - 3 min vila

Därefter:
Stakmaskin: 100 m rygg, 100 m triceps, 3 x 30 sek stakning

Nu ser ni kanske detta passet med olika ögon. Vissa tänker "HERREGUD EN HEL VECKAS TRÄNING" medan andra tänker "Fan, najs pass!"

Från söndagens svettiga pass... TRX och Kettlebell is THE SHIT!

Min inställning innan passet började var att "köra på, hinna så mkt som möjligt" och även "jag vill vara hemma SENAST halv 7" (kom till gymmet halv 5 så kändes inte omöjligt)

Okej, hur blev passet då?

Jo men rodd och stretch (STANDARD! ruckar inte på denna rutin) gick bra. Tog god tid på mig i stretchen och la mindre tid på HSW då jag märkte att tiden redan började rinna iväg. Ja men visst, jag är ju på gymmet halv 5 men så ska man ju prata (...) med alla också. (Älskar att stanna och prata med vänner och kollegor men jag är ju världens tjötröv så där springer ju lätt en halvtimma iväg.) Jaja, kom igång med böjen 17.15 ungefär och tänkte att "jag är ju lätt klar med alla böj senast 18, och swing-trx/kb tar bara en halvtimma så jag är iaf KLAR halv 7." Ah jo men visst. Började med knäböjen 18 (Nu har jag tränat ganska länge och borde kanske ha koll på hur lång tid styrkepassen tar men fan de tar alltid längre tid än jag tror!) och när jag gjort de första 3 seten 5or tänkte jag bara - jag kommer aldrig orka vara kvar andra halvan av passet med svingarna och det... Så då tog jag ett moget beslut för att vara mig! Jag bestämde mig för att köra klart böjen och sen köra resten imorgon (alltså idag). Skönt beslut! Och för att verkligen få än mer effektiv träning under passet ändrade jag mitt mitt i ett set till pausböj vilket var den bästa idén på länge. Från och med nu -pausböj!

Så ja... En pigg student - Susanna hade nog klarat av att köra hela passet i en bra fart och hinna med allt. Men en trött -varit på jobbet hela dagen - Susanna fick steppa ner gamet lite och acceptera kvällens form och energinivå. Och det kändes bra! Det blev trots allt 1,5 h träning och träningsvärken känns ordentligt idag!

Source error

Handgåendet går bättre och bättre! Dock med standard crashlandning på slutet, haha!

Vart vill jag komma med allt detta? Jo - alla pass måste inte vara bäst eller ens speciellt långa. Huvudsaken är att man kommer iväg och gör NÅGOT! En halvtimma är bättre än inget! Och tips från coachen: gå direkt (!) till gymmet utan att passera gå (alltså hem) för det är där energin verkligen känns av och har man väl satt sig i soffan är det svårt att komma upp, plus att det blir väldigt sent!

Mitt mål kommer vara att de dagar energin tillåter blir det en direkt promenad till gymmet för dagens pass, så jag kan komma hem, varva ner och ladda om för nästa dag senast 19 på kvällen. Jag tror det kommer vara mitt recept för en lyckad start in i arbetslivet utan att försumma träningen helt!

Gillar

Kommentarer

Emma
,
Hej!
Märklig fråga kanske men har du inte svårt att hitta kläder? Jag tycker att det är jätte svårt hitta "vanliga" kläder som sitter bra, armarna är förstora och rumpa+ lår. haha. Har du funnit något märke du tycker funkar bra eller har du ökat storleken på kläderna eller känner du inte av problemet alls? //Emma
susannasvedbergh
susannasvedbergh,
Svarat på din fråga i ett inlägg! Kram 😊
nouw.com/susannasvedbergh
  • Facebook
  • Instagram
  • Nouw
  • Snapchat
  • Spotify