20/2

Det blev en heldag på stranden för mig (Therese) Jonna och Jenny. Det var en super mysig och jättefin dag så det kul! Felicia är fortfarande sjuk och låg i sängen hela dagen. På eftermiddagen åkte jag med några kompisar ifrån Buffalo run till oldtown och åt middag och drack öl. Vi gick sedan vara runt, vilket är super mysigt för att det är lyktor överallt tända i hela staden. Efter det åkte jag bara hem och sov, har blivit en del festande faktiskt haha.

21/2

Jag och Jonna har lite hemligheter planerade som ni får se imorgon!! Så vi har mer eller mindre bara planerat det och fortsatt planera resan. Som det ser ut nu så måste jag ut ur Vietnam den 25:e för jag har krångel med visa... så jag kommer åka själv till Kambodja förmodligen. Är både spännande pch nervöst!! Så nu är det lite decision time om hur jag vill göra här näst. Any ways, så är jag och Jonna med två andra från Buffalo run och testar olika ölar på ett tap house med craft beer. Senare idag ska vi nog ta oss en tur till stan idag igen och möjligtvis dra ut hehe!

18/2
Vi har åkt jeep från Hue till Hoi An. En jättefin biltur som tar tog oss i princip hela dagen. Så nice natur på vägen, vi stannade flera gånger för att fotografera. Vid lunch tid stannade vi vid en restaurang bredvid stranden där några av oss passade på att ta ett dopp! Sedan åkte vi vidare över bergen och tillslut var vi framme i Hoi An (som också är slutdestinationen för vår Buffalo Run-tur). Hostellet här är jättefräscht, som vi längtat efter det haha! Kvällen bjöd på beerpong turnering och festligheter, sååå roligt vi hade!

19/2
Sista dagen med Buffalo-Run! Felicia ligger i sängen med feber... Men vi andra cyklade till ett ställe där vi senare skulle få åka basket-boat! Men först satte vi oss i en ring för att leka en lek tillsammans. En person fick på sig en ögonbindel, sedan snurra tre varv. Försedd med ett baseballträ skulle personen sedan med gruppens direktioner till hjälp ta sig fram till ett upphängd lerkruka och slå sönder den, men man har bara en chans. Om man lyckades slå sönder den vann man en öl! Therese var en av 5 vinnare, Jenny var näääära och Jonna var helt lost haha!
Sedan var det dags för basket boat, jättefin upplevelse och våra guider var så himla söta! Dom gjorde smycken åt oss av grässtrån 😄😍

Vi var tillbaka på hostellet vid 12-13 och tackade av vår guide (världens bästa sötaste guide). Sedan åt vi pizza till lunch med hela gruppen.

På kvällen åkte vi båt för att kolla på ”the sunset”, men det blev mer av en ”cloudset”... kul hade vi i alla fall! Tillbaka på hostellet blev det karaoke, vi sjöng Mamma Mia med några andra svenskar. Sedan blev det nattklubb hela natten lång!

Hur som helst, vi har hört mycket gott om Kambodja och funderar på att ändra vår resplan. Vi skall diskutera vidare, vi har ju trots allt fyra viljor. Men det är ju inte värre än att man delar på sig.

Ha dee!

16/2
Bussen åker vidare, dagens slutdestination är Hue. På vägen stannar vi två gånger. Först utforskar vi underjordiska gångar/grottor som användes av vietnameserna under krigsåren. Hör levde man alltså för att gömma sig. Det var väldigt mörkt, kallt och trångt. Klaustrofobiskt. Fruktansvärda levnadsförhållanden, tacksam för vara svenne på 2000-talet istället för att vara vietnames på 1900-talet🙏.

Därefter åkte vi vidare till ett mindre museum där man kunde se bevarade vapen, minor, bomber, missiler mm.

Vi åt vietnamesiskt till lunch som vanligt, vissa av oss börjar tröttna på detta nu haha! Längtar efter köttbullar och potatismos..!

Väl framme i Hue tar vi en sightseeing promenad och hittar till ”imperial citadel”. Mycket fint! Sedan inhandlar vi fantastisk charter-turist liknande outfit hela gänget (24personer) och de bjuds på öl i baren! Ganska så snart är festen i fullgång och vi festar långt in på morgontimmarna!

17/2
Efter alldeles för lite sömn blir det baguette och äggröra till frukost. Vi åker drak-båt till en pagoda, alltså en helig plats för buddhister. Det är en av de kändaste i Vietnam.
Vi klappar en staty av en sköldpadda, den påstås bringa tur om man gör det så nu tror vi på det!

Vi åkte vidare med drakbåten till en bar där vi spenderade resten av dagen. Vi åt en bbq buffé utan bbq sås, men de var gott! Mysigt ställe, men vi tröttnade efter 1h här då det inte fanns något att göra över huvudtaget...?! Imorgon åker vi vidare med jeep-bilar till Hoi An, ska bli jättekul!

Kvällen igår den 14/2 avslutades på en bar bland risfälten och vi åkte inte tillbaka förrän solen gått ner. Vi har lärt känna vår buss-grupp och har väldigt roligt tillsammans! Så det sista av kvällen spenderade vi i en bar. Blir mycket festande när man åker på sån här typ av busstur. Jätte kul men känns verkligen för oss 3 som varit iväg ett tag att man börjar bli trött. Tar verkligen på en att resa så intensivt som vi gjort. Vi har verkligen haft pressat tidsschema hela vägen så vi har liksom aldrig kunnat återhämta oss och vila upp oss så det ska bli nice sen när vi kommer mer söder ut i Vietnamn. När vi själva bestämmer var och hur länge vi vill vara på varje plats osv. Vi har en liten plan efter Hoi An där bussturen slutar. Vi ska stanna på ett eller två ställen innan vi kommer till Ho Chi Minh för att vara där ett par dagar innan vi drar oss till Phu Quoc. Men det enda som är helt bestämt är att vi flyger från Saigon (Ho Chi Minh) den 6 mars till Singapore för då går våra visum ut.

Den 15/2 var det dags för en nästan 2 mil lång cykeltur till ett ställe där vi skulle käka lunch och chilla på.
Therese mådde inte så bra på morgonen så hon stannade kvar på hostellet men vi andra 3 mötte upp resten av gruppen vid 9 tiden för att bli tilldelade varsin cykel. Var en jätte härligt tur, var inte alls så jobbigt som vår guide hade fått det att låta som. Tog ungefär 2 h för vi hade några stopp påvägen för några i gruppen hade lite problem med sina cyklar haha.
Väl framme köpte vi oss varsin Cola som vi verkligen tyckte vi förtjänade för det var väldigt varmt där ett tag. Men vi klagar inte, vi är så glada att vi äntligen har sol och värme igen. Som vi längtat efter det. Var ungefär 28 grader och vindstilla idag. Underbart!! Stället vi skulle hänga på de närmsta timmarna var super mysigt. Fanns massa hängmattor överallt som man kunde chilla i.
Här kunde man även få chansen att testa på att döda en kyckling (vår lunch). Vi 3 ville verkligen INTE göra det så vi stannade kvar ute i solen medans några andra från vår grupp gjorde det, stackars kycklingar :(
Efter några timmar chillande fick vi vår lunch som var helt okej idag, vi åt mest ris med grönsaker haha. Kändes fel att äta kycklingen idag.
Sen var det dags för att börja rulla hemåt. Tog inte ens 1h denna gången för nu kunde vi cykla på. Var verkligen as nice. Man fick se så himla mycket nice och massa fina och gulliga områden. Man får verkligen se landet när man cyklar runt som vi gjorde idag. Så vi var mer än nöjda när vi kom hem!!

Sen var det dags att käkat lite middag och mötta upp Therese igen som nu mådde bättre. Idag är det nämligen "New year" här. Sjukt kan man tycka men de går efter den kinesiska kalendern så deras 2018 börjar mellan den 15-16 februari. Det är tydligen hundens år iår. De flesta på hostellet festade lite under kvällen för att sedan kolla på alla fyrverkerier vid 12 slaget. Och herrejisses vad raketer, aldrig sett så mycket raketer på ett o samma ställe innan, sjukt häftigt.
Här är nyårsafton mer som jul så man firar med sina familjer men alla går ut för att se på raketerna. Väldigt kul att få uppleva detta då det är Vietnams största högtid. Allt är stängt under dessa 3 dagar för alla är hemma med sina nära och kära för att fira. Kul att få fira nyår två gånger på samma år också haha.
Imorgon 16/2 ska vi åka vidare mot nästa ställe som är hue. Det ska bli nice men mer som det i nästa inlägg.

13/2
Vi åkte ifrån Hanoi neråt mot hoi an, men vi åker med en tour som heter Buffalo run så vi är 24 stycken och stoppar på några ställen på vägen. Så första stoppet så stannade vi alla och åt vår första lunch ihop, som sagt så får vi MYCKET mat här.

Efter lunchen så cyklade vi (min cykel hade punka på båda däcken :( /Therese), vi cyklade till ett tempel och fick lite mer info om historian och varför man krigade osv osv. Efter det cyklade vi tillbaka och åkte buss en stund. Vi stannade för att paddla igenom en sjö med hela 8 grottor!!! Tydligen har även King kong spelats in här?! Det var såååå fint och relaxing och vi paddlade kanske 2 timmar.

Vi åkte sedan till ett hostel och år middag, och även här var det mycket mat. Nu så börjar man även prata liiite mer med gruppen, men fortfarande lite konstigt att träffa så mycket folk. Efter middagen var det bara att åka nattbuss till ett nytt hostel så spenderade vi morgonen här.

Så vi vaknar och äter frukost, utvilade och hungriga! Idag är det grott äventyr på spel och vi tar bussen till dit vi ska. För att ta sig över till grottan var vi tvunga att åka zipline eller paddla över. När vi väl kommer över så går vi in i grottan, väl inne där är det lera överallt!! Tydligen var det bra för huden så tillslut var alla fulla med lera. Sedan åkte vi lite kajak och lekte av oss lite.

Efter det hände det inte så mycket faktiskt, åt lite mat och chillade med allihopa. Internet suger just nu så postar bilder efteråt!

12/2
Vi vaknade vid 12 denna dagen för alla var så himla trötta. Jenny och Felicia har inte varit så pigga dom första dagarna och jag och Jonna gick ju ut dagen innan. Men anyways, vi hade bokat en tour med Hanoi backstreet tour, vilket betyder att vi ska åka bak på varsin motorcykel igenom HELA Hanoi. Vi fick se sååå mycket olika saker. För hela syftet med just denna tour är att man får se ALLT. Det fina, det fula och det rika och det fattiga. Vi var tillexempel vid ambassad sidan, vilket är massa villor byggda med fransk art. Och på ”the country side”, där människor levde illegalt vid banan skogen. Det var så häftigt att se och hur kul som helst att åka motorcykel!!

(Den sista bilden är när vi åker igenom banan skogen)

Vi fick även sååå mycket mat!! Mycket lokal mat så det var väldigt spännande ställen vi var på. Något som var jättespännande var att vi fick äta bananblomma, vilket är blomman som växer ut ifrån bananklasen.

Jag berättade även för guiden att jag faktiskt var adopterad ifrån Hanoi och att jag visste vad sjukhuset jag var född på hette. Så han var så himla snäll så han åkte förbi där också!! Så spännande!! Hela turen var på 4 h och jag hade inte tråkigt en minut!! Rekommenderar starkt!

(Sista bilden: så vi klättrade över på en bro in till tågrälsen och det var högt som satan så jag ser ut som att jag håller på att skita på mig, vilket jag nästan gjorde :) och tågen går där fortfarande så vi fick vara snabba också)

Så sist vi sågs kom vi hit till Hanoi och första dagen så var alla så jetlaged så vi sov HELA dagen.

Dagen efter det så gick vi bara runt i staden för att leta efter en pharmacy för Jenny har fått massa bett eller utslag så vi skulle kolla upp det, men vi gick runt och runt och runt utan karta så vi hamnade lite överallt. Påvägen hann man se såå mycket häftigt, tillexempel såg vi dom sötaste små flickorna som dansade!! När vi sedan skulle ta oss hem var vi så trötta så vi valde att ta taxi. När vi sedan kom till hostelet visade det sig att det var verkligen 2 min gå väg...

Senare på kvällen gick jag (Therese) och Jonna ut och festade med hostelet, vilket var så sjukt kul!! Träffade massor med människor och vi dansade loss.

Nu ligger vi alla fyra samlade på hostel rummet. ÄNTLIGEN framme alltså, shit var tråkigt det är att flyga själv. När jag kom fram så mötte tjejerna upp mig på flygplatsen efter några om och men (lite svårt med kommunikationen), tillslut så fann vi varandra!!

När vi sedan hittat taxi och åker mot staden så är det mycket trafik, mopeder och bilar överallt. När vi nästan är framme blir vi stannade av polisen!! (så jäkla typiskt) chauffören hade då glömt att sätta på sin taxi skylt så han fick 400000 i böter vilket typ motsvarar 160 kr.

Som sagt så ligger vi på rummet och är supertrötta, så vi skall faktiskt powernapa lite och sedan ut på jakt efter pho!!! Wish us luck, hade så länge!!

Hej vänner!! Therese här!! Nu är jag också påväääg och är just nu i London. Första flyget gick bra förutom 3 bebisar skrikandes hela vägen :). Love it. Om en timme sitter jag på flyget mot Hong kong och det känns helt sjukt att jag är påväg. Madde och Mirre (för övrigt världens finaste vänner) lämnade av mig vid flygplatsen, men känns liksom fortfarande helt overkligt att jag faktiskt åker?!

Anyways, jag är ganska så lättroad men jag blev så sjuuukt rastlös på första flyget så är ganska nervös inför det långa flyget faktiskt. MEN jag tänker att jag skriver när jag är i hong kong om det möjligtvis finns lite wi-fi man kan sno till sig där! Hej så länge mina fans!!