Del 2: Första veckan i skolan!

Glöm inte min Facebook grupp för att inte missa massor roligt =) I hjärtat av läraryrket.

Så roligt att mitt första inlägg blev så uppskattat av er. Här kommer nu fortsättningen med första veckan i skolan. Första skoldagen är gjord, man känner sig lättad, förväntningarna är stora från barnen, men du är också kanske nervös? Jaha nu har jag träffat barnen & föräldrarna. Vart tusan ska jag nu börja med? Första veckorna handlar mkt om att få ihop de praktiska sakerna. Eleverna har fått platser, ni har haft lära känna lekar & presentationer. Här kommer jag skriva en grovplanering för en år 1. Men innan vi börjar kommer lite info utöver planeringen du kanske kan göra för att underlätta inför hösten. DETTA ÄR EN GROV PLANERING INTE EN LEKTIONSPLANERING!

🍎 Har du fått en överlämning från förskoleklassen? Inte? kolla om det finns anteckningar om elevernas kunskaper. Eller om du kan få en kort överlämning av förskolelärarna. Kan vara svårt att få till men hjälper till en del om du är helt ny. Då vet du direkt om du behöver stötta upp någon elev direkt från start.

🍎Finns det några LPP: er på din arbetsplats? På de flesta skolorna har man skrivit ihop en grovplanering för år 1-6 vad som ska gås igenom varje årskurs. För mig som var ny, var dessa till stor hjälp I läroplanen står det också, men kan vara svårt att veta från skola till skola hur man gör. FRÅGA!

🍎Första 2 veckorna i skolan brukar jag lägga på att kopiera upp arbetsblad för bokstavsarbete bland annat när jag ska ha en år1. Dessa kommer jag ochså länka till senare i min tredje del.

🍎Strunta i att skriva om mitt sommarlov. Det är så stressande för många barn. En del kanske inte har gjort något speciellt och kanske blockerar detta dem redan första veckan o mår dåligt. Lägg vikten på att få ihop klassen o gör samarbetsövningar o ha roligt tillsammans.

🍎ALLT ÄR EN UTMANING: Kom ihåg detta. Eleverna kan förmodligen inte skriva, läsa osv. Var ÖVERTYDLIG. Repetera tillvägagångssätt vid uppgifter osv. Låt eleverna göra saker tillsammans i små grupper. Eleverna kommer kunna olika mkt saker. Då kan de hjälpa varandra i början.

🍎RAMAR & RUTINER är vägen till ett att allt ska fungera enligt mina erfarenheter. VAR TYDLIG från dag 1 vad som gäller. Annars kommer eleverna köra över dig. Det funkar inte. Tänk du är deras lärare inte deras kompis. Hård, rättvis men samtidigt kunna skratta & ha grymt roligt med dina elever. Detta skapar en bra relation mellan dig & dem.

_____________________________________________________________________________________

Måndag: Första dagen i skolan kanske inte börjar på en måndag men skriver en hel veckas planering ändå. Första dagen har jag skrivit om . Ni hittar inlägget HÄR.

Tisdag:

Andra dagen kan man börja med att ha en morgonsamling & ha samma morgonsamling varje dag. Jag brukar låta barnen göra 1 dag var. Då går vi igenom Dagens datum, lunch, vilka som har namnsdag, går igenom dagen, samt vädret för dagen. ( även här är det bra för alla barn, då de vet vad som komma skall varje dag.) Fina saker för schema kan du hitta HÄR . Skriv ut o laminera

Låt barnen rita ett själporträtt. Laminera självporträtten och häng upp på en tvättlina i klassrummet. Passar för alla årskurser. HÄR hittar du mallen.

Sommarbingo detta var ett jag bara tog. Försök att även här ha lärandesituationer istället för om de rest osv.

Frågesport

Pusselbiten som jag skrev i förra inlägget.

Fortsätt läsa i boken ni kanske startade med första dagen. Återkoppla om vad boken handlade om igår?

_____________________________________________________________________________________

Onsdag:

Samling med datum osv.

Gör en uppgift tillsammans. Kanske ett klassträd med barnen fingeravtryck. Prata åter igen om vikten av vad man ska göra för att alla i klassen ska trivas, må bra o fråga eleverna hur de tycker man ska vara en bra kompis, och hur de tycker man ska vara i klassrummet. Dialog är a & o i ett klassrum. Få barnen att känna att det är dem som är med o formar klassen o klassrumsmiljön. Vad är viktigt för dem?

Kanske ni kan starta dagen med en lek. Jag brukar göra en lek varje dag som gör att barnen lär känna varandra & bli trygga med varandra & dig som ny lärare. Här hittar ni lite olika.

Gör en uppgift där barnen får skriva om något de lärt sig under sommaren, Har de läst något i sommar? Skrivit något i sommar, har de lärt någon annan något?, har du pratat engelska i sommar?, kollat på ett tvprogram som du lärt dig något av?, tänk lärandefrågor. Låt eleverna läsa upp det, sitt i en ring eller liknande. avdramatisera att stå framför kamraterna. Fråga om någon känner igen sig i de olikas saker de läser upp.

Lär barnen en hej då sång som jag skrev om i förra inlägget. Avsluta med denna varje dag.

Torsdag:

Samling med datum osv.

Prata om de första dagarna, har det varit som de trott? Något som varit svårt lätt? Roligt osv.

Har du börjat med att räkna skoldagarna till 100 festen? Gör en larv o sätt på en del av larvens kropp varje dag. Gör 100 stycken cirklar till kroppen. Huvudet kan du ha satt upp redan första dagen på väggen. Låt 1 ny elev sätta dit en del av kroppen varje dag. Skriv på cirkeln vilken skoldag det är.

Räkna lite matte fast på ett roligt sätt. Gå ut på skolgården med barnen. Be dem hämta olika saker. Hämta 5 stenar, 3 pinnar osv. Kanske göra en naturruta? Först kan ni gå igenom 0-20 inne i klassrummet och sedan gå ut och hitta olika antal. Skriv ut ett papper där de ska fylla i olika antal.

Gör ett klasskontrakt. Undvik att prata om REGLER. Det brukar jag undvika, hör barn ordet regler gör de tvärtom (haha). Prata om trivselpunkter istället, att ni tillsammans ska komma fram till punkter. Tidigare på veckan har ni kanske redan pratat om detta. Nu ska ni samla punkter tillsammans. Hur vill eleverna ha det i sitt klassrum? HÄR hittar ni ett dokument om ni vill använda där ni kan skriva trivselpunkterna. Låt varje elev skriva under inklusive du som lärare =) . Laminera och häng upp väl synligt i klassrummet. Blir det stökigt någon dag. Upprepa dessa .Värt att upprepas många gånger första veckorna.

_____________________________________________________________________________________

Fredag: Här märker ni om eleverna gjort klart under veckan. Låt eleverna

Starta dagen på samma sätt som föregående dagar. KOM IHÅG SKAPA RUTINER O MÖNSTER

Göra klart de de inte hunnit med under veckans gång.

Introducera dagbok. Ge dem ett häfte som du skrivit dagbok på. Låt dem rita/skriva vad de tänker om sin första skolvecka. Låt dem göra det fritt. Samla punkter på tavlan som de kan skriva ut. Alternativt avsluta torsdagen med det. Skriv ut på datorn ett papper med dessa punkter så de får ett varsitt blad. En del elever kan tycka det är jobbigt att kolla på tavlan direkt, och vill ha det på papper bredvid sig. Avsluta varje fredag med att skriva i dagboken. Kanske du kan skriva några meningar till svars till nästkommande vecka. Detta brukar uppskattas av elevernas

. ALTERNATIVT: Såhär brukar jag göra i början. Har ni smartboard eller kan koppla dator till kanonen. Skriv på datorn så det hamnar på tavlan. Då gör ni det tillsammans där. Skriv sedan ut pappret så får eleverna klippa ut det själva & klistra in under sin bild i dagboken. Denna dagbok kan eleverna får ta med sig hem och visa sina föräldrar. Men att den ska lämnas in senast nästkommande tisdag så du hinner skriva i dem o kolla igenom. Tänk på att feedback är viktigt för eleverna. Själv var det så spännande att se vad sin lärare skrivit i sin bok som svar när man själv var liten. Annars blir det föga motiverande för eleverna.

Under fredagen kan du sätta alla eleverna i en ring. Ha en boll som du ska skicka runt. Låt de svara på 3 olika frågor om veckan. 1. Jag har lärt mig. Du kan börja, jag har lärt mig alla era namn tillexempel. 2. Det har varit roligt att....3.Nästa vecka vill jag lära mig....


Hoppas att detta har hjälpt dig en aning. kom ihåg detta är mina tips och en grov planering på första vecka.

Nästa avsnitt kommer att bli hur du kan starta upp med bokstavsarbete & material till detta.

© Storstadsmamman.com

Gillar

Kommentarer

Storstadsmamman
Storstadsmamman,
Åh tack 😊 så himla roligt att höra. Så himla roligt att få feedback från er. Då vet jag också vad lärare vilö
nouw.com/storstadsmamman
Lisa
Lisa,
Tusen tack för superbra tips! Ska börja som lärare i åk-12 nu till hösten, efter flera år i förskolan, så dina tips är verkligen kanon! "Dum" fråga bara: hur gör du med ex schemabilderna du länkar till? De är ju på engelska, har du kvar texten i molnen mm, eller tar du bort dem på något vis?
Storstadsmamman
Storstadsmamman,
De finns på svenska också som DI kan välja där 😊 ❤️
nouw.com/storstadsmamman
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229