Efter att ha varit på resande fot i 22 timmar (Hestra-Landvetter-Amsterdam-Rio de Janeiro) kom jag fram till GIG, den internationella flygplatsen i Rio. Flygningen gick bra trots att jag hamnade i den mittersta raden -i mitten. Satt bredvid en italienare, 150 cm hög som pratade på och valde vilka filmer jag skulle se 😂 Men han somnade tillslut så jag kunde välja film själv. Missförstå mig inte han var mycket trevlig, jag fick en inbjudan till hans hotell på Sicilien eftersom han blev så upprörd över att jag varit så många gånger i Italien men aldrig varit på Sicilien..

Landade i Rio vid halv 8 igårkväll det var riktigt fuktigt luften och 31 grader varmt (!) Tog en taxi till Linx, hotellet jag skulle bo på. Allt gick bra, satte mig i taxin och vi började åka men efter några minuter körde taxichauffören av vägen ut i gruset och stannade till, han vände sig mot mig och jag blev såklart livrädd och hann tänka 1000 tankar: ”Det är nu det händer, jag blir rånad eller våldtagen. VARFÖR Stephanie åker du ensam i en taxi i Rio de Janeiro en tisdagkväll, ditt blonda hår skriker turist”. Men inget hände, taxichauffören ville bara dubbelkolla adressen på bokningen som jag hade i handen och eftersom han inte kunde engelska pekade han på lappen. Jag kunde andas ut. Skönt, snart säker och inlåst på mitt hotellrum.

Vaknade upp utvilad, drog upp rullgardinen, tog en snabb dusch innan jag gick ner & åt frukost. Allt smakade socker så jag åt en croissant, lite frukt och färskpressad juice. Solen sken och genom panoramafönstren kunde jag i fjärran se den omtalade sockertoppen. Där och då kunde jag inte förstå varför jag varit så rädd kvällen innan, Rio var ju så ljust och så vackert.

Efter frukosten tog jag en taxi till inrikesflygplatsen SDU, längs med den fyrfiliga motorvägen hann jag slås ännu en gång av Brasiliens skönhet. Det är så GRÖNT och lummigt här, mixen av bergsklippor, stränder, skyskrapor, djungel och favelor är något helt enastående. Allt gick bra och 11:05 lyfte planet mot Navegantes. Väl framme där såg jag ett ansikte jag kände igen, Inez från CEK som också ska ha sin praktik i Blumenau köpte bussbiljett så jag hakade på henne. Nu sitter vi i bussen påväg till Blumenau och snart är jag äntligen framme på min slutdestination! Det känns så skönt, men det är mycket som ska fixas dels måste jag:

-kolla lägenheten
-handla
-ringa min chef
-anmäla mig på universitetet så att jag kan läsa portugisiska
-kolla upp vart polisstationen ligger så att jag kan registrera mig som immigrant

Det känns verkligen spännande att jag har så mycket framför mig! Men saknar er där hemma såklart! Lite ledsen över att jag inte hann träffa Lina & Adams bebis innan jag åkte, lillen ville inte titta ut riktigt än. Men men får ta igen tid med bebisen till våren :)

Resan började tidigt, 02:00 ringde Jonte och sa att han var påväg. Ninja låg så gott brevid mig i sängen, det var precis som om att hon visste att jag skulle vara borta ett tag. Kokade lite kaffe till min chaufför, skrev en hälsning till mamma och pappa och slängde ner det sista i resväskan. När det var dags att åka stod Ninja i hallen, hon tittade på sitt koppel och sen tittade hon på mig. Lillan ville följa med men det gick ju inte såklart så jag pussade henne på huvudet och sa att hon skulle gå upp och lägga sig hos matte & husse..

Väl påväg spelades BARA sorgliga låtar på radion vilket inte höjde stämningen i bilen direkt. Vi våndades båda två över att nu var dagen här, snart skulle vi säga hejdå och inte ses på ett bra tag. Väl framme på Landvetter bestämde vi oss för att ta en fika ihop innan jag skulle gå mot säkerhetskontrollen. Vi fikade och kollade på klockan och den tickade på så himla fort kändes det som.

Klockan var slagen, vi sa hejdå, pussades och kramades och jag fick lite svårt att prata. Jag trodde inte att det skulle vara så jobbigt att säga hejdå. Jag åkte upp för rulltrappan och gick mot säkerhetskontrollen. Jonte vinkade hejdå och gick han mot utgången, stoppade sin ramlösa i bakfickan som snabbt ramlade ut och small i golvet😂 Han kollade upp för att se om jag sett honom. Det hade jag, skrattade till och tänkte att det är så typiskt min Jonte, världens bästa Jonte❤️