Nya Zeeland

Idag vände jag blad i kalendern, den är lika tom som den varit de senaste månaderna. Jag ser några arbetspass, några vänner fyller år 💝Alla hjärtans dag.

1 februari 2014 siste vi iväg på en drömresa. Vi reste till Nya Zeeland, en hel månad var vi borta.
Efter 30 år åkte vi iväg på en bröllopsresa. Inte var vi unga inte var vi fattiga. Inte var jag gravid heller.
Researrangören My Planet hjälpte oss att arrangera en Resa för livsnjutare. En rubrik som passar in på oss två. Allt fungerade till 100% med arrangemang och bokningar.

Vi ville res långt bort, annorlunda och exotiskt utan farliga otäcka djur och insekter.

Vi mellanlandade efter 10 timmars flygresa Singapore. Där hälsade vi på Kärlekens brorson med familj. Vi bodde på hotell Swiss Hotel The Stamford mitt i centrum.

Därefter en 12 timmars flygresa till Norrön och Aukland

Vår första utflykt gick till hippi-ön Waiheke där man framgångsrikt odlar vin. Här gjorde jetlag sig påmind. Oj jag somnade visst mitt upp i.
Vi hyrde bil under hela resan, det blev många mil.

Vi bodde oftast på små 4-6 rum helt fantastiska B&B. Jag är väldigt kinkig när det gäller boenden. Värdparet bjöd alltid på en drink med lite tilltugg innan vi gav oss ut för middag. När vi var vid Lake Taupo bodde vi hos Rich och Linda. Rick som var kock hade tidigare ägt tre krogar i London. Vi bjöds på en gastronomisk upplevelse med råvaror från trakten. Runt bordet satt värdparet, ett nygift par från Belgien, ett från England och ett par från Kanada.

Vi vandrade, vi åkte på en kryssning, vi paddlade kajak, vi klättrade på en glaciär, vi grävde ner oss i het lera, vi var på en kryssning med en motorseglare. Vi åkte jet driven båt vid Huka fall. Det var en levande berg och dalbana, hög fart och den roterade 360 grader.
Givetvis provade vi på en golfrunda på Wairakei Golf Club.

Efter två veckor lämnade vi Norrön för en resa till Wellington, huvudstaden med ca 400 000 invånare. Här var vi tvungna att byta bil. Ny ö ny bil.

Vi bodde två nätter på Wairepo House som visade sig vara en äppelodling med 150 000 äppelträd. Varje år förnyades 7-8 000 träd.
Det var här på sydön vi paddlade kajak och besökte glaciären.
Den 24 februari kom vi fram till Milford Sound en 16 km lång fjord. Ett av jordens våtaste ställen. Det regnar upp mot 20 000ml regn per år.

Vi stiger ombord på The Fjordland Navigater vid West Arm. Båten tar oss sakta ut i Doubtful Sound. Otrolig natur.

På vår väg mot östkusten ska vi bo på NZ enda slott. På grund av dimman ser vi varken slott eller trädgård.
Sista dagen slår vi läger i Christchurch på Classon Villa enligt lovely planet ”one of Christchurchs most elegant ackommodatio. Christchurch är sydens största stad med omkring 366 000 invånare. Sedan sa vi hej då till NZ
En underbar resa men det ligger väldigt långt bort. Med facit i hand borde vi bokat en mellanlandning även på hemvägen. Det tog flera dagar innan jag var mig själv igen.

Beklagar om jag tråkat ut dig?