Träningsvärk och mensvärk på en och samma gång är inte att leka med, kan knappt röra mig då jag tränade ben och rumpa igår hemma med ett onlinepass från Nordic Wellness, orkade inte ens göra hela passet då det var ganska hög intensitet på det plus att jag inte kommit igång ordentligt med träningen än. Var och spelade tennis för andra gången i måndags också vilket är så sjukt roligt men också riktigt svårt och jobbigt.

Jag tänkte i alla fall lägga upp det träningsupplägg vi tänkt följa sen kommer alltid saker komma i vägen och då ska vi försöka göra onlineträning hemma istället för att i alla fall få rört oss lite eller en promenad.

Måndag: Tennis 60 min

Tisdag: Bodypump 60 min (Mattias) / Onlinepass 30 min

Onsdag:

Torsdag: Cykel 30 min & CXWORX 30 min

Fredag: ev. onlinepass

Lördag:

Söndag: Bodystep 45 min & CXWORX 30 min

På tisdagar kommer jag avvakta med att gå på Bodypump pga problem med diskbråck så jag vill inte råka överanstränga ryggen nu i början när vi kommit igång med träningen så om några veckor hoppas jag att börjar med det också. Nu ska jag läsa kurslitteratur och sen ta det lugnt, ledig nu tills nästa tisdag.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Att träna eller att inte träna, äta nyttigt men kanske inte tycka om det eller fortsätta äta vad jag känner för när jag vill och exakt vad som helst vare sig det är bra eller dåligt. Det är frågor jag brottats med väldigt länge, tittar man på exempelvis Instagram så är väl majoriteten, av de som lägger upp bilder på sina kroppar, de som tränat och gått ner massor och skriver att det var det bästa valet de någonsin gjort och de är så mycket lyckligare nu när de är vältränade och bara äter nyttigt med lite få undantag typ. Men sen finns det den gruppen som kanske är lite större och väger lite mer än ja jag vet inte vad jag ska kalla det, vill inte säga mer än det normala för jag tycker inte något är normalt eller bättre, det är väl helt individuellt och så länge man inte får fysiska problem och mår dåligt av ens vikt tycker jag man får se ut och äta precis vad man vill. Och de skriver att de är så glada och njuter av livet och att det är så skönt att slippa bry sig om hur man ser ut, att man ska vara nöjd och stolt över sin kropp ändå.

Med detta sagt så vill jag väl typ komma fram till att det är lika svårt varje gång för vad jag ska göra med min kropp och med hur jag äter och tränar (eller inte tränar kanske man kan säga). Varje gång jag tittar på bilder av människor som gått ner i vikt och skriver att de mår så mycket bättre så tänker jag att ja men varför inte, det hade väl varit trevligt att vara lite smalare, känna sig lite mer bekväm med att kanske ha bikini eller vad det nu kan vara. Men sen kommer jag in på de som äter vad de vill och njuter av livet på ett helt annat sätt skulle jag säga och de skriver att de mår så mycket bättre av att inte känna press över mat och träning och då tänker jag att ja men visst, varför kan inte jag få äta vad jag vill och njuta av livet som man bara lever en gång.

För några månader sen så fick jag veta att jag har något som heter PCO-s vilket har att göra med ägglossning och mens så vill man inte läsa om det kan man sluta läsa nu :P
Det handlar om att kroppen producerar ett uns för mycket testosteron för att vara kvinna vilket i sin tur sätter olika saker i kroppen i rubbning. Det gör att kroppen producerar äggblåsor men de stannar typ i äggstockarna och blir inte fullt "vuxna " för att det ska bli ägglossning, detta gör i sin tur att ens mens kan vara väldigt oregelbunden eller uteslutas helt. Detta är jättekortfattat så kanske svårt att förstå, men sen så kan det vara till fördel att i mitt fall gå ner lite i vikt då jag om jag går upp mer i vikt kan göra det värre, sen har jag börjat på p-piller med östrogen i vilket då motverkar testosteronet men när det gäller p-piller får man inte heller ligga för högt i BMI utan att ligga i riskzonen för många biverkningar.

Detta har gjort att vi verkligen ska ta tag i träning och kost stenhårt i en månad för att gå ner ett antal kilon och försöka undgå att ligga i riskzoner och göra saker värre. Jag kommer inom de närmaste dagarna lägga upp exakt vad jag äter på en dag och hur vi tänkt lägga upp träning. Förhoppningsvis kan jag med detta ge mig lite bättre förutsättningar när jag vill äta något extra gott eller sådär.

Långt inlägg men hoppas ni orkade läsa allt, kommer nog gå in mer på tankar och sånt i kommande inlägg som jag hoppas håller i sig bättre än tidigare.

Likes

Comments

Fick häromdagen reda på resultatet från sista tentan för vårterminen och jag fick GODKÄNT!! Så skönt, hela vårens kurser är avklarade och nu är det bara 1 år kvar, 5 kurser kvar, kan inte fatta det. Till höst ska det även skrivas uppsats, jag och en kompis ska skriva om hur man kan arbeta med estetik för att underlätta och stödja barn i behov av särskilt stöd i förskolan, bild, musik, rörelser, vad stimulerar dessa barn bäst och även barn som inte är i behov av särskilt stöd, detta ska vi undersöka.

På midsommardagen fyller jag år och då ska vi faktiskt på bröllop i Uppsala,ska bli roligt och vi ska även bo på hotell över helgen, ser fram emot god hotellfrukost och att faktiskt vara ledig på min födelsedag, jag har nog inte varit ledig på den sen 5 år tillbaka.

Ja, en liten update var det men nu ska jag städa här hemma och sen ska jag möta Mattias på gymmet när han slutar jobbet och då blir det både styrketräning men också lite kondition.

Likes

Comments

2.5 kilometer blev det på strax över 25 minuter så hoppas det kommer gå lite fortare på vårruset om lite mindre än 2 veckor, dock känner jag en förkylning på gång och lite lätt ont i halsen så man vet aldrig det kanske inte blir så mycket mer träning innan dess :/ Precis när vi började gå så började det såklart hagla och det smätte till överallt, på ögonlock, öron, Inte kul, hoppas på bättre väder snart så det blir lite roligare att gå :) Mina nya gå/springskor är så sköna och jättebehagliga att både gå och springa i men de behöver gås in lite för att verkligen vara perfekta.

Har lämnat in de sista uppgifterna på denna kurs så nu på fredag börjar sista kursen innan sommaren, sen är det lov.

Likes

Comments

Äntligen efter nästan 1 1/2 år så är de borta, kan inte vara mer glad just nu och nu ska här städas bort saneringsdamm i sovrummet och nya sängkläder ska på och lakan ska tvättas rent, det kommer nog vara den bästa natten i mitt liv, att kunna gå och lägga sig i en nybäddad säng och veta ty den inte innehåller kryp som klättrar på mig när jag sover! :) Som vi har längtat efter denna dagen :)

Likes

Comments

Ny frisyr, vårmöblering på balkongen, ny motivation till att träna, nya kurser i skolan, det händer massor just nu.

För någon vecka sen klippte jag mig, så himla skönt och håret känns mycket fräschare och friskare nu, perfekt till våren och sommaren.

Och äntligen har vi fått ställt ut vårt cafébord och stolar på balkongen, köpte även lite snygga dynor och kuddar till stolarna och det passade väldigt bra.

Har kommit igång med träningen ordentligt igen efter att jag blev sjuk igen efter mina senaste inlägg, 5 förkylningar tror jag på 3 månader detta året, jag borde ha förbrukat min ranson med sjukdom nu tycker jag.

Skolan springer iväg framför ögonen känns det som, har en halv kurs kvar innan den sista kursen innan sommaren, sen är det bara 1 år då bland annat sista praktikperioden är då jag ska byta från förskola och testa på att vara i förskoleklass, och sen även ska jag och en kurskamrat skriva uppsats ihop vilket jag ser fram emot fast med en lite orolig känsla i magen. Jag gjorde även högskoleprovet förra lördagen och det gick så mycket bättre än de tidigare gångerna, denna gången pluggade jag till det, hade kunnat plugga mer men når förhoppningsvis upp till det som behövs för att söka in till sjuksköterskeprogrammet i Göteborg när det väl gäller.

Det var en lite update inom olika delar av min vardag, nu i helgen ska vi jobba så lite synd då vädret är så härligt nu men vi får i alla fall vara ute i det även om vi jobbar samtidigt.

Likes

Comments

Sitter just nu med 4 saker på ena sidan av ryggen som ger mig kontinuerliga elstötar typ, jag vet inte hur jag ska förklara det. Då jag har haft problem med min rygg eller skuldra i 2 månader så var det här nästa steg min sjukgymnast föreslog med kompletterande övningar. Detta ska stimulera mina nerver och se om det kan ta bort att jag känner känselbortfall och nervkittlingar på min rygg och skuldra. Får hoppas att det hjälper men lite obehagligt att det kommer ström och kittlar mig på ryggen i lite mer än en halvtimma. Har även jobbat idag så känner mig grymt trött i ögonen efter att ha tittat på en dator i 8 timmar och sen nu läsa kurslitteratur, får väl börja ha mina glasögon när jag läser kanske.

Likes

Comments

Contains affiliate links

Inte superbra på att göra såna här inlägg, men får fram informationen i alla fall.

När man tränar måste man ha snygga kläder, allt detta är inköpt på Stadium plus att jag har en del från Gekås också, båda topparna har delvis öppna ryggar vilket är superskönt när man svettas mycket under ett pass till exempel. Supersköna kläder och jag vill alltid köpa nya träningskläder vart jag än är bara för att det finns så mycket snyggt att välja mellan, gillar ibland mer träningskläder än vanliga kläder.

Kom precis hem från ett CXWORX pass på Nordic Wellness i Partille där vi går nu, det blir även ett pass imorgon eftermiddag med samma. Vi jobbar denna helgen så trycker in träning mellan passen vilket är skönt så känner jag att man får något gjort emellan också och inte bara sitter och väntar på att åka iväg och jobba igen, kan bli lite tradigt då. Denna veckan har jag faktiskt fått ihop 5 träningspass, varav 3 instruktörsledda och två egna pass från det kost och träningsschemat vi följer,

Får hoppas på något liknande under nästa vecka.

Likes

Comments

Lite suddiga bilder men det får duga, som sagt, äntligen tillbaka på gymmet. Var hos läkaren igår och fick klartecken att börja träna, inget farligt alls så nu är det träning som gäller, även fyra dagar utan godis eller vanlig Coca cola, har än så länge cola zero eller Pepsi max kvar, känner att jag får ta några saker i taget och inte allt på en gång. Nu blir det bodypump om 5 minuter, får se hur jag orkar detta efter uppehåll på typ två månader.

Likes

Comments

Imorgon har jag en tid hos en läkare på vårdcentralen för att kolla upp min hals igen, har haft ont sen mitten av januari när jag sväljer, inte hela dagarna men tillräckligt för att inte våga träna och nu får det räcka. Hoppas de säger att det inte är något och att jag kan träna och sen bara vänta på att det ska gå bort men får se hur det blir, ett till avbokat pass idag dock :/

Ska lämna in bilen på service imorgon innan jag ska till skolan för att jobba på ett grupparbete. Sen har vi våran andra salstenta på hela hittills gångna utbildningen nästa vecka på torsdag så fblir plugg varje dag tills dess tror jag. Har inget annat spännande att skriva för stunden tyvärr.

Likes

Comments