Träna som en stjärna, en spekulering av Spider

Gnähähej på er alla fans och följare.
När man är en horsefluencer som mig kommer det ibland frågor om olika saker.

Idag tänkte jag ta upp ämnet träning.
Det är ofta jag får frågan hur jag tränar och hur jag äter för att hålla mig i form.
Kom nu ihåg att även rund är en form!

Jag är en naturbegåvning när det gäller träningsupplägget.
Att vila mig i form är min superkraft.
Jag sparar mina krafter tills de verkligen behövs.

Maten är oerhört viktig.
Själv är jag inne på den gröna linjen.
Visste ni att vi hästar startade vegantrenden?

Jag startar morgonen med en tuss hö och fortsätter med lite skramlande buildup conditioning mix och ren havre.
Jag tror skramlet är extra viktigt för det anger rätt mängd.
Är det rätt säsong för morötter brukar det rassla i burken istället.

När jag smält maten är det dags att gå ut i hagen.
Här är det viktigt att ha rätt tempo.
Jag brukar småspringa hela vägen ur stallet med en vända in i Filippas box för att äta upp eventuella rester.
Inget matsvinn om jag är på plats!

Väl ute på stallplan kommer jag på att jag måste spara på krafterna och slår i handbromsen.
Har personen ifråga även Filippas i ena handen börjar här en intressant promenad mot hagen.
Filippas handbroms är nämligen INTE inkopplad utan hon kör med femmans växel och struntar i fartbegränsningarna hela vägen fram.
Hur långa armar tror ni en människa kan få?
Gnähähä!

Så börjar frukost nummer två.
Har vi tur är hagen grön, annars brukar där finnas lite höspill eller halmhögar att äta på fram till lunch när matmänniskan kommer med hö.
Jag och Filippas lunchar oftast i samma hög.
Mat smakar bättre i sällskap.

Sen promenerar vi runt i vår stora hage tills det är dags att komma in fram på eftermiddagen.
Då blir det först lite skramlande müsli och en tuss hö medans vi planerar dagens träningspass.
Jag tränar mycket varierat. Galoppintervaller i backarna på travis brukar jag och Vendela ägna oss åt, eller så hoppar vi lite i paddocken. Är det matte så står det tömkörning, promenad eller longering på schemat. Ofta ser jag till att matte får jobba på flåset lite med.
Under säsong åker vi ut till galoppbanan när vi kan.
Där är det viktigt att inte överträna.  Springer vi i högervarv är det canter i lugn takt som gäller.....om jag inte tappar piloten, då springer jag för allt va tygeln håller.
Speciellt om människorna försöker fånga mig.

Byter vi däremot varv till vänster blir det en helt annan sak. vänster varv innebär träning på voltstart och snabbjobb.
Då träder allvaret in, men återigen...ta inte ut dig om du inte måste.

Är det tävling taggar jag till redan i förledvolten och jobbar upp lagom mängd adrenalin tills startern släpper oss.
Kom ihåg det viktigaste är att vara stilig hela vägen. Glöm inte att vinka åt publiken och dra på mulen åt fotografen. 

Alltid efter träning får jag gröt.
Varm blöt och lagom rinnande och alldeles underbart god.

På kvällen blir det återigen en tuss hö och skrammel i burken innan det är dags att vila ordentligt tills nästa morgon.

Varierad träning är viktigt och ofta åker vi iväg på olika arrangemang.
Igår var vi iväg och löshoppade och jag kommer bjuda på några filmer från detta tillfälle.

//
Over and out från Spider som hoppas ni kan allt om att vila er i form nu. 

Här är jag fotad tillsammans med Hilda och Vendela av fotograf Maria Broström. 

Gillar

Kommentarer