Hej hallå!
Det har gått ett tag sen sist. Anledningen?
Jo, dels var jag stressad och hade mycket att göra dagarna innan avfärden och sedan har vi varit på resande fot i ca två dagar så orken har inte funnits där kan man säga.
Här kommer iallafall en snabb update om var vi befunnit oss de senaste dagarna sedan vi anlände.
Det började med att vi landade i Bangkok vid sju-tiden på morgonen efter 10 timmars flygresa med en skrikande och sparkande unge bakom oss. Förhoppningarna om att få sova försvann ganska snabbt när vi fick konstaterat att barnet inte slutade sparka. Väl i Bangkok tog vi tåget från flygplatsen till en station som hette Phaya thai. Därifrån hoppade vi på en tuk-tuk som körde oss till Khao San road, som i princip är en jättestor gata fylld med restauranger och affärer.
När vi kom dit gick vi till första bästa stället som vi hittade och köpte en kombinerad buss och båtbiljett till Koh Tao med avgång redan samma kväll vid 19.00 för 1300 tbt.
Efter vi hade gjort det vi skulle hoppade vi återigen in i en tuk-tuk som sedan tog oss genom en hel rad med sevärdheter under två timmar för att tillslut lämna oss in på ett turistcenter där vi bokade boende och en plats på dykarskola på Koh Tao. För vår del blev det Buddha View men det finns en mängd andra skolor att välja på, vi valde efter pris och omdöme och just därför blev det Buddha View.
Följande timmar fram tills bussen skulle avgå strosade vi fram och tillbaka längs khao san road och laddade upp med en thailändsk måltid ( som endast kostade oss 50 tbt/person!!) inför en 7 timmars kommande bussresa. Resten för nu läsa i nästa inlägg, men som ni förstår befinner vi oss på Koh Tao just nu;)

Det första som slog mig när vi hade bestämt oss för att resa var att man måste skydda sig mot alla sjukdomar och bakterier som man inte är van vid från Asien. Vi tog därför kontakt med vår lokala vårdcentral rätt tidigt för att få mer klarhet i vad som behövs göras innan. Vi blev kallade till ett möte där läkaren frågade vilka länder vi hade tänkt besöka och sedan beslutade vi tillsammans utifrån det. vilka vaccin som var nödvändiga.

I slutändan tyckte vår läkare att det räckte att ta twinrix, det vill säga, hepatit A och B, och ett drickbart vaccin som heter dukoral. Twinrix har vi tagit två av tre gånger, den sista dosen tar man efter ca 6-12 månader efter sin andra dos och sedan är man skyddad i drygt 25 år. Vi fick betala 550 kronor/ spruta, det är rätt mycket pengar men absolut nödvändigt!!! Dukoral däremot kan man ju skippa, men vi valde att ta det eftersom att det minimerar riskerna för att man ska bli magsjuk av bakterierna som finns i Asien. Det är som sagt, drickbart och ska intas två gånger innan man reser, senast en vecka innan resan ska båda doserna vara avklarade. Priset/ dos minns jag inte helt och hållet men jag tror att vi fick betala ca 400-500/person för två doser var.

Förutom dessa två vaccineringarna kommer vi ta med oss tre "läkemedel". Dimor, som man ska ta för att stoppa diarré ifall man blir magsjuk, Ipren och resorb är det som hänger med i väskan :)

Från dagen vi bestämde oss för att verkligen göra denna resan har planering och förberedning varit a och o. Vi valde att köpa våra flygbiljetter dit och hem i god tid just för att vara säkra på att vi skulle kunna åka inom den tidsperioden vi ville. Dessutom kom vi över, vad vi tyckte, var ett bra pris för tur och retur-biljetter till Bangkok med direktflyg. Priset vi fick betala var ca 6000-7000/ person tur och retur, med incheckat bagage och måltider inkluderat.

När vi hade bokat våra biljetter kan jag medge att det dröjde länge innan vi faktiskt satte oss ner och började spåna på själva resrutten. Det vi visste helt klart från början var att Thailand och Filippinerna var en självklarhet i våran resa. Att sedan kartlägga vilka andra länder man skulle välja att besöka och inte besöka var lättare sagt än gjort om jag ska vara ärlig. Efter många om och men kom jag och Erik överens om följande rutt: Thailand, Malaysia, Indonesien, Filippinerna och sedan tillbaka till Thailand. Vi debatterade mycket om hur och vida vi skulle klämma in fler länder men kom i slutändan fram till att vi hellre spendera längre tid på de ställen vi valt än att behöva stressa för att hinna mer fler länder. Ett beslut som idag känns helt rätt!

Vi kommer landa i Bangkok den 19 februari vid ca sju på morgonen. Tanken är då att vi ska vara i Bangkok över dagen för att sedan framemot kvällen ta buss och sedan båt över till Koh Tao, en resa som tar drygt 6 h totalt. Väl på Koh Tao har vi halvt planer på att ta dykarcertifikat men det är inget som är hugget i sten än så länge. Efter Koh Tao följer Koh Samui och sedan Koh Lipe och därefter är det dags att ta sig över till Malaysia, närmre bestämt, Langkawi. När vi bockat av sky-bridge och diverse saker där bär det av mot huvudstaden Kuala Lumpur i några enstaka dagar. Därifrån bär det sedan av med flyg till Bali som tillhör Indonesien och tanken är väl att spendera drygt två veckor där för att sedan bege sig till det vi ser mest framemot, nämligen, Filippinerna!! Om vi vid detta laget följt våran planering nått sånär har vi tre veckor att spendera i Filippinerna innan vi flyger tillbaka till Bangkok igen. Självklart lär ni få mer detaljerad information om var vi befinner oss och hur vi tog oss dit under resans gång, ville mest bara gå igenom det hela i stora drag:)

TIPS!!! se denna video så lär ni förstå varför vi ser framemot Filippinerna så himla mycket. https://www.youtube.com/watch?v=g-7RK9cmXis

Som rubriken lyder kommer detta allra första inlägget handla om hur och varifrån jag fick inspiration till att resa iväg till Asien. Följande inlägg kommer sedan handla om allt från förberedelserna inför resan till själva resrutten osv. Innan jag börjar kanske en introduktion av mig själv vore på sin plats, eller?

I alla fall, mitt namn är Ottilia, jag är 19 år gammal och bor i en liten by i Skåne som heter Örkelljunga. Förra året tog jag studenten från samhällsvetenskaps-programmet och har sedan dess jobbat delvis på ett ålderdomshem och delvis på McDonald's fram tills nu. Den 18 februari, det vill säga, mindre än en vecka!!!, åker jag, tillsammans med min pojkvän från fem år tillbaka, ner till Sydostasien för att spendera de kommande två månaderna på resande fot.

Intresset för att resa blomstrade upp under min gymnasietid och har sedan första ring bara växt och växt. Jag har fått äran att resa hela 6 gånger under de tre åren som jag spenderade på gymnasiet och då har jag besökt allt från en mer eller mindre ö-känd ö-grupp i Portugal till något så turistiskt som ett charter-resmål i Turkiet. Alla resor har varit givande på sitt sätt och har en sin egen plats i hjärtat men jag har alltid känt att jag suktat efter något mer, något större och något mer spännande.

Drömmen om Asien började när bloggaren Frida Wiman, en tjej vars blogg jag läst i flera flera år, delade inlägg på sin blogg om hennes resa till just Asien. Där blev jag fast, vilken fantastisk kontinent med en helt otrolig natur!! Det var dock inte förens efter ca 1 och 1/2 år som att möjligtvis göra en likvärdig resa kom på tal., något som mina kära pojkvän prompt sa nej till och att åka själv var för mig, inte ett alternativ. Tiden gick och drömresan glömdes bort när studenten och allt var det innebar stod på agendan. Men så en dag sa Erik, det vill säga, min pojkvän, från ingenstans, att jag har ändrat mig, jag vill resa till Asien och från den dagen började vår resa mot resan.