Så ser en bra matdag ut!

Det har sagts många gånger förut och kommer att sägas flera gånger till, ät ordentligt. Tre lagade mål om dagen och 2-3st mellanmål på det. Frukost är dagens viktigast mål. Ät regelbundet och ät ordentligt. Hoppar man över måltider, av slarv eller för att man tror att man ska gå ner i vikt, så säger jag: Fel, fel och fel!

När man hoppar över måltider så ställer kroppen in sig på svält, så när du väl äter så kommer kroppen att bunkra för (mat)fattiga tider. 👎

Man ska alltså, vare sig man vill gå upp eller ner i vikt, alltid äta regelbundet. Välj istället vad Du äter.

Bra (långsamma) kolhydrater i små mängder, mycket protein (normalt ca 1-2g per kroppskilo, men är målet att gå upp i vikt så är det ca 3g per kroppskilo. En person på 50kg ska alltså äta 150g protein/dag för att maximera muskelvolymen!) och grönsaker, kokta, råa, stekta eller ungsrostade.

Slopa vitt ris, pasta, mjukt bröd, godis, fika, läsk, chips, alkohol... Jag äter/dricker i princip allt detta. I lagom dos, inte varje vecka, inte ens varje månad. Choklad är min favorit! Allt det andra kan jag i princip vara utan helt och hållet.

Stirra er heller inte blinda och bli förkrossade om vågen visar att ni gått upp i vikt, trots att målet är tvärtom. Förutsatt att ni tränar och håller er aktiva förstås. Muskler väger nämligen mer än fett. Fett tar bara massa plats!

Vill ni ha en rättvis bedömningmät bestämda kroppsdelar typ en gång i månaden eller gör det som en kul grej en gång i veckan, och ta bilder i olika vinklar (samma vinklar, plats, ljus varje gång och gärna i enfärgade underkläder för så rättvis bedömning som möjligt!)

Så här såg min matdag ut idag. Jag är riktigt nöjd och varit lagom mätt hela dagen! 😃 En hungrig Fia är inte att leka med! 👊

Frukost - hemma - fiber havregrynsgröt med färska bär och mjölk. Knäckesmörgås med skinka, ägg, paprika och ett glas vatten.

Mellis - jobbet - en shake One Meal belgisk choklad.

Lunch - jobbet - matlåda, flygande Jakob och ett glas vatten.

Mellis - ute i tjänstebilen - One Whey proteinbar och en flaska vatten.

Mellis (pga träningen) - i bilen på väg hem från jobbet - One Whey Cappucino och en banan.

Middag (efter träningen) - hemma - flygande Jakob, ett ägg, ett glas vatten och One Whey jordgubb/vit choklad.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229

Prenumerera