10st proteinkällor

T
Gårdagens kvällslektyr: Livsmedelsverkets databas.

Kul? Nja. Nödvändigt? Mjo. Intressant? JA!

Visst vet man på ett ungefär vad som är bra och mindre bra att äta. Men jag har egentligen aldrig brytt mig om vad jag inte fått stoppa i mig, utan alltid tänkt på vad jag SKA stoppa i mig, och gör jag det så får jag äta allt annat också. I normala mängder förstås!

Äter dock sällan chips, snacks eller dricker läsk eller alkohol. Vitt bröd har jag slutat med, eller det kan dyka upp under helgfrukosten ibland! Oboy, marmelad och kräm är också såna livsmedel som endast finns på frukostbordet under helgen, och inte ens då alla gånger.

Som känt så behöver kroppen protein för att kunna bygga muskler. Ca 3g protein/kroppskilo. Så väger man som mig, 50kg, så bör man få i sig 150g protein per dag.

Låter inte så mycket i mina öron, men när man tittar närmare på vad olika livsmedel innehåller, och vad man faktiskt äter. Så är det ganska svårt att komma upp i dom mängderna enbart genom mat. Magen säger liksom ifrån. Man kan inte stoppa i sig hur mycket som helst, och jag älskar ju kolhydrater. Jag behöver både sås och potatis/pasta för att få ner en köttbit, vilket gör att man fyller upp magen med vad G brukar kalla för "bukfylla" dvs mat som inte ger kroppen något, utan bara gör en mätt.

10st bra proteinkällor!

1. Ägg - ca 6g/ägg
2. Kvarg/kesella 100g - ca 12g
3. Rött kött 100g - ca 20g
4. Fisk 100g - tonfisk 24g, lax 20-24g, torsk 20g
5. Kyckling 100g - ca 20-23g
6. Keso 4% 100g - 12g
7. Ost 26% 100g - 24,9g (ca 2,49g/ostskiva)
8. Nötter 100g - jordnötter 27g, pistage 20,5g, cashew 15,3g
9. Mjölk 3% 100g (1dl) - 3,4g
10. Proteinpulver - 23g/portion

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229

Prenumerera