DISTRIBUTION (skolarbete)

Distribution är när man förmedlar och sprider någonting till någon annan, det kan vara tjänster, filmer, bilder och ja allt möjligt egentligen. Man kan se det lite som när man sprider något med hjälp av en mellanhand, till exempel denna essä som jag lägger upp på min blogg för att min lärare sedan ska läsa det istället för att skicka den direkt till honom, då har jag distribuerat den.
Hur är då bästa sättet att distribuera?

Jag kommer i denna essä utgå från de filmprojektet jag gjorde tidigare i min kurs och för ett videoklipp/film som inte är flera timmar finns idag en plattform där det är perfekt att distribuera, nämligen Youtube. Det var också Youtube jag valde för att distribuera min musikvideo som jag gjorde och om jag någonsin skulle börja göra videos igen skulle det läggas upp på Youtube.
Den största fördelen med Youtube är att alla vet vad det är och alla har tillgång till det, om man vill hitta min kanal är det bara att söka på Jasmine Axmalm också kommer den upp. Youtube är en väldigt simpel plattform, du filmar och redigerar ditt klipp och sen är det bara att trycka på en knapp så är din video uppe.
Det är dock inte bara bra att lägga ut på Youtube då det krävs väldigt mycket för att just din video ska synas där. Youtube är en av världens största plattformar och det finns flera miljoner klipp, flera hundratusen klipp läggs ut varje dag och då för att just din video ska synas behöver den sticka ut vilket verkligen inte är lätt att få till. På Youtube krävs det att du får många visningar, likes och kommentarer för att den ska spridas vidare utan andra hjälpmedel alltså, du kan ju berätta om ditt klipp på andra ställen för att få folk att hitta till det men detta kommer jag prata lite mer om senare i min essä.

Finns det andra sätt att distribuera en video på nätet då?
Självklart finns det de, beroende på hur lång videon är kan du lägga upp den i princip vart som helst på sociala medier nu för tiden. Både Facebook och Instagram har skapat funktioner där du kan lägga ut videos, på samma sätt som på Youtube. Tidigare har man kunnat lägga upp korta klipp både på Instagram och Facebook men för några uppdateringar sedan kunde man även börja lägga upp längre videor.
Det är dock samma sak med Facebook och Instagram som med Youtube, det är väldigt stora plattformar och det är svårt att få sin video uppmärksammad.
Det finns även andra video-plattformar där du kan distribuera din video där det inte finns så många andra klipp, men då finns det inte heller lika stor publik.

Youtube är alltså det bästa alternativet för att distribuera en film då de andra plattformarna har samma nackdelar och inte lika många fördelar. Den stora nackdelen har jag redan sagt är att det finns såpass många klipp och videos på Youtube att det är svårt för att få just sin egen att synas, likadant med Facebook och Instagram.
Nu kommer vi till det som kan få just ditt verk att synas och då behöver man ta hjälp utav alla dessa plattformarna. Jag utgår som jag redan sagt ifrån mitt filmprojekt och hur jag bäst kan presentera den.
För att jag då ska få många visningar på min musikvideo behöver den presenteras för människor på internet och detta går att göra väldigt enkelt och väldigt gratis. Det bästa för min del är då att skriva om den, på Instagram, Facebook och min blogg. De som redan följer mig på bloggen är redan intresserade utav min värld och därför kommer de troligtvis vilja kolla på min musikvideo. På Instagram och Facebook är de flesta vänner till mig och om jag ber om deras stöd kommer de troligtvis gå in, ge feedback och sedan sprida vidare.
Det är alltså ganska enkelt att presentera ett projekt på detta sätt.

Ifall jag ska utgå från större filmprojekt så som en långfilm till exempel är fortfarande sociala medier ett bra sätt att presentera filmen men för att komma ut till den stora publiken krävs det mer. Planscher på stan, reklam i tidningen, affischer i busskurer och reklam på TV är bara några få sätt att enkelt presentera en film, detta är dock inget enkelt sätt att presentera en musikvideo på Youtube då det kostar en massa pengar och det finns inte många företag som skulle vilja marknadsföra den.


Det jag har kommit fram till är alltså att om du har gjort en musikvideo (till exempel) är det bästa sättet att distribuera den via Youtube och det bästa sättet att presentera den är via dina andra sociala medier.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229