Aktivitet som medisin!

Heihei!

Jeg skulle egentlig på et seminar i går, men med tanke på at jeg hadde eksamen i dag så droppet jeg å dra. MEN så fant jeg ut at det heldigvis ble livestreamet på facebook så jeg fikk "vært med" likevell! Temaet for dette seminaret var "Aktiv kropp - Sterk hjerne" og arrangørene var Aktivitet som medisin og Heia deg. Foredragsholderene var Ole Petter Hjelle (en av mine forelesere på Høyskolen Kristiania faktisk. Han er kåret til Norges beste foreleser, er hjerneforsker og han er fastlege), Johan Kaggestad (han er bedriftsrådgiver, tidligere toppidrettstrener og mangeårig sykkelkommentator på TV2. Han var også med på å endre norsk psykiatri ved å få innført fysisk aktivitet i behandlingen) og Mona Kjeldsberg (hun er fastlege, idrettsutøver og aktiv i Olympiatoppen).

Bilde hentet fra arrangementet.

Dette temaet er jo så spennende og så viktig! Visste du for eksempel at fysisk aktivitet er minst like effektivt som antidepressiva? Det er det faktisk! Så, hvorfor blir ikke fysisk aktivitet brukt i behandling av depresjon og angst? Depresjon er veldig økende og er faktisk en av de største grunnene til uføretrygd i Norge. Når vi da vet at trening har så stor innvirkning på det psykiske, hvorfor bruker vi det ikke? Hvorfor lar vi tallene for depresjon gå oppover, samtidig som stillesittingen øker? Det er jo en klar sammenheng her! Hvorfor er ikke ALLE fysisk aktive?

Selv mener jeg at folk kompliserer trening og fysisk aktivitet veldig! Fysisk aktivitet kan være så enkelt å gå en 30 minutters tur hver kveld, det MÅ ikke være verre enn det. Det er så mange måter å trene på, folk må bare finne ut hva de selv liker og hva de synes er morsomt å drive med. Folk tror ofte at trening må være hardt, men det må det ikke. Så lenge man får opp pulsen litt og blir litt blank i panna etterpå så er det good! Er jo selvfølgelig ikke dumt å trene hardt heller, men for de som synes det er "litt dritt" å skulle komme i gang med treningen så er det best å starte i det små og heller øke etterhvert som man finner noe man kan trives med. Prøv deg frem og test ut litt forskjellig. Liker du å gå tur? ja, da gjør du det. Liker du å trene hard styrke? Do it! Trives du best med treningsformer som yoga og pilates? Da fortsetter du med det! Det er bedre å gå fra inaktiv til litt aktiv, enn å fortsette å være inaktiv.

Fordelene av fysisk aktivitet på helsen er mange! Det bedrer hukommelsen, bedrer oppmerksomheten, bedrer livskvaliteten, gir bedre psykisk (og fysisk) helse og gir mindre stress. Fysisk aktivitet er viktig både som forebygging og behandling ved mange forskjellige sykdommer. Det senker for eksempel blodtrykket, forebygger hjerte- karsykdommer, gir mindre overvekt og det kan faktisk "utsette" demens med flere år.

Dette er fra en tur i sommer sammen med familien på fine sunnmøre!♥ Får en uslåelig ro i sjela av slike turer.

Ole Petter er som sagt fastlege og trener med pasientene sine tre dager i uka (Dette er fantastisk i seg selv!). Over tre år har dette vist signifikante forbedringer på helsen til disse pasientene. De har fått økt aktivitetsnivå (og dette var personer med sykdom eller som lå i risikosonen for å få sykdom) og 70% oppfyller nå kravene som Helsedirektoratet har satt for fysisk aktivitet, 40% sluttet med blodtrykkssenkendemedisiner, de som slet med angst og depresjon sluttet på antidepressiva og beroligende medisiner, en av pasientene med type 2-diabetes sluttet med insulin, de fikk mye høyere skår på testene for oppmerksomhet og hukommelse og melder selv at livskvaliteten har økt.

I dag trener jeg både for helsen sin skyld, for å roe ned stress og fordi jeg elsker det. Den godfølelelsen man får etter en løpetur er det ingenting som slår. Spenn på deg turskoene, ta på deg turklærne og kom deg ut å beveg deg!

Sportyglede-smilet!

K.

Liker

Kommentarer