Till att börja med glad alla hjärtans dag till alla där hemma!

Allt har varit lite rörigt på sistone med dåligt internet och även kameran som la av innan Bali så pga detta kommer mina inlägg upp lite sent och bilderna kommer inte vara i bäst av kvalité.

Men vi slutade senast i Koh Tao oh vi bestämde oss att åka till Koh Lanta efter detta då vi bara har lite tid kvar i Thailand. Vi valde igen att ta en nattbåt och vi visste knappt vad vi skulle förvänta oss men som tur var det våningssängar på båten. Vilket gjorde att vi kunde sova hela båtturen som var 9h lång, åkte sedan buss och lite båt igen för att tillslut vara framme i Koh Lanta.

Vi valde en resort som låg nära stället där vi blev avsläppta och låg vid poolen resten av dagen vilket var välbehövligt. Tyvärr höll förkylningen i sig under dagarna i Koh Lanta, camilo hade även sin brännskada vilket gjorde att vi inte kunde dyka där.

Så många fruitshakes som jag har beställt på denna resa😍

Men vi valde att göra andra saker så att vi kunde upptäcka ön. Första dagen hyrde vi en moppe och åkte tills öns nationalpark där det var jättefin utsikt och strand. Som tur var vattnet varmare här än i Koh Tao vilket var jätteskönt, vi fick även se massa apor som sprang runt. På vägen tillbaka till resorten så stannade vi också på några av koh Lantas stränder för att för första gången njuta av det i Thailand.

Första gången vi fick se apor hoppas i vattnet från träd, tyvärr fick vi ingen bra bild på det!

Vår andra dag åkte vi på snorkel utflykt för att få se öarna runt om Koh Lanta. Bland annat fick vi se Koh kardan som är den finaste ön jag sett hittills. Helt kritvit strand, turkost vatten och otrolig omgivning med vackra öar.

And here comes the paradise

• Filed under: Thailand

Såå resan till Koh Tao var väl nästan som man förväntat sig, lite sömn på ett skabbigt tåg. Vi åkte även buss till piren och sen ungefär 3h båttur ut till ön. Men resan var ändå smidig och allt gick bra även fast vi var lite trötta när vi väl var framme. Vi sparade iaf en hel nattd boende och reste även inte på dagtid, då vi helst vill ta vara på varenda dag på en sån här resa.

Hotellet vi bodde på var helt okej men som tur hade det bra mat och perfekt läge då vi hamnat mitt i stan där det fanns massa restauranger, barer och butiker.

På Koh Tao är det definitivt mer liv och en hel del turister men det tyckte vi bara var kul. Vi testa på flera olika saker, vi var med på en av Asiens största pubcrawls, vi hängde på beachbarer och åkte till otroligt fina utsiktsplatser. Fanns tyvärr inte så mycket strand/stränder, då det var högvatten under dagarna men vattnet var magiskt.

Tråkigt nog blev camilo förkyld så vi fick inte chansen att dyka men vi passade på att göra lite andra nya grejer som att gå ut på kvällarna och upptäcka även upptäcka ön lite under dagarna.

Här kommer lite blandad samling av bilder från vår tid i Koh Tao.

Första dagen i Koh tal var vi så trötta att vi låg vid stranden resten av dagen även fast det var dåligt väder...

Första kvällen ute, inte bara med dricka utan fishspa och beerpong också såklart! Förlåt för den dåliga kvalitén på bilderna..

23:30

Efter regnet som varit kom det äntligen fram lite sol

Efter en solig dag blev det dags för pubcrawl

pubcwawlen innehöll poolparty, Cabaret show(där camilo fick gå upp på scenen) och beachparty med Fireshow.

Camilo brände sig efter att han hoppat bland brinnande hopprep

Sista eftermiddagen innan vi skulle ta båten till Koh Lanta så följde vi mest våra finlandssvenska vänner upp till John-Suwan viewpoint.

Blev även en otroligt vacker solnedgång

• Filed under: Thailand

Äntligen är vi i Thailand!! Vi kom fram i Bangkok ganska sent så vi tog en taxi direkt till vårt boende. Trodde att jag hade bokat ett hotell men var tydligen ett hostel(Hua Lamphong) men det var väldigt fint och bra så vi var nöjda. Vi stannade 2 nätter för att hinna se staden lite och hinna shoppa.

Första dagen försökte vi först åka på en floating market som jag har velat se jättelänge men tyvärr blev vi lite lurade. Jag fick ner priset mycket men vi betalade 400kr för en tur som inte var alls bra. Men som tur åkte vi till ett köpcentrum(MBK Centre) där det fanns massa roliga butiker.

Efter två dagar hade vi bokat en tågbiljett till Koh Tao. Själva resan skulle ta runt 10h men det gick väldigt bra. Det konstade endast 1110B/pers = ca 300kr vilket vi tyckte var värt än att betala ett flyg på 1500 spänn. Tyvärr så fick vi sittande platser på tåget, vi ville testa att ha sovkupé eftersom att det var ett nattåg men tydligen blir det fullbokat väldigt snabbt. Så tips om ni vill testa det så måste man boka ca 1 vecka i förväg.

Vi ville gärna klättra upp för ghosttower som Bangkok har. Det är en övergiven byggd helt i betong som man kan gå upp i. Den är väldigt hög så när du når toppen kan du se ut över hela Bangkok vilket ska vara väldigt fint. Vi kände dock att vi inte riktigt hade tid denna gång men vi kommer åka till Bangkok fler gånger när vi tar oss runt i Thailand så vi Kan göra det senare helt enkelt.

Slutade med att vi köpte ett par saker vi åkte även till samma köpcentrum nästa dag för att hinna se allt. Vi tog oss även till ett tempel där vi fick se den största buddhan vi någonsin har sett ”the sleeping buddha”. Var verkligen ett häftigt tempel, kom ihåg att man måste ha långbyxor som tjej och t-Shirt.

Största buddhan vi har sett

Vi åkte även en kortis för att titta i china town, fanns massor av konstiga saker på deras marknader men det var också väldigt fint med alla färger.

• Filed under: Thailand

Sista dagen i Singapore spenderade vi mestadels i något som heter Gardens by the bay. Det var verkligen superfint att se, kände mig verkligen som Alice i underlandet. De har byggt upp olika skulpturer med vattenfall och alla möjliga växtligheter. Något som är väldigt populärt där är att gå in i de två enorma kupolerna ”flower Dome” och ”Cloud Forest”. Men det dom flesta kommer för att besöka är vad jag tycker ser ut lite som svampar men är fina skulpturer med växter. Skulpturerna har även belysning som glittrar på kvällarna, vilket är väldigt vackert.

CLOUD FOREST

MARINA BAY SANDS

​Såhär glad var Camilo när han fick gå runt bland blommor hela dagen

FLOWER DOME

ALICE I UNDERLANDET

FRÅN DAG TILL NATT

• Filed under: Singapore

Igår vaknade vi upp till ett soligt Singapore, vilket vi utnyttjade till fyllo. Vi steg upp tidigt och tog en frukost på 7eleven för att vi så snabbt som möjligt skulle kunna ta oss till efterlängtade Universal Studios. Det är väldigt dyrt i Singapore, vilket vi redan märkt på hotellen och maten. Bara biljetterna till Universal Studios kostade ca 400kr/person sen köpte vi även express pass vilket kostade yttligare flera hundra. Men kan säga att det var värt det och speciellt skönt att ha expresspass på en solig dag då det är mycket folk.

Vi hade en jättekul och spännande dag, själva parken låg faktiskt på en ö där dom har skapat olika platser. I parken fanns Hollywood, New York, sci-fi city, Egypten, sagoslott och jurassic park. Allt var sjukt bra uppbyggt och väldigt spännande att ta sig igenom. Vi åkte ca 7 åkattraktioner, allt från snabba berg och dal banor till allt möjligt som lurade hjärnan för en förverkligad upplevelse både bland transformers och dinosaurier.

HOLLYWOOD

NEW YORK NEW YORK

SCI-FI CITY

ANCIENT EGYPT

JURASSIC PARK

FAR FAR AWAY

• Filed under: Singapore

Heej säger jag från vår första dag i Singapore!! Igår eftermiddag när vi kom fram åkte vi direkt till hotellet och gick ut och åt middag. Vi testade även på att spela lite spel och fånga gossedjur(fick en på första försöket😉 lite stolt).

Första intrycket av Singapore var att det är väldigt rent och sjukt vacker arkitektur. Var även väldigt mysigt med små marknader längs flera av Singapores gator. Temperaturen var väldigt skön, när vi landade vid ca 5 på eftermiddagen var det 32 grader varmt. Här kommer iaf lite bilder från gårdagen.

Kommer upp ett inlägg från dagen på Universal Studios imorgon med lite finare och roligare bilder! Hoppas ni alla har haft en fantastisk dag!

• Filed under: Singapore

Dags att avslöja, för er som känner mig och som har följt min blogg sen innan min resa vet att jag gick på intervju på Kicks. Som många inte vet än så fick jag jobbet, till och börja med så kommer jag jobba 4 månader där genom tekniksprånget. Kommer alltså spendera 4 jobbmånader på kicks huvudkontor, när kunde man någonsin tro att man skulle göra det!

Kommer börja 5e mars vilket betyder att vi inte kommer hinna resa till alla länder som vi tänkt. Vi vill även ha lite mer solsemester innan vi åker hem så därför kommer förmodligen Thailand vara vårt sista stopp innan vi tar oss hem till Svealand! Om vi inte också tar en liten snabbis till Vietnam.

Vet inte helt vad Kicks tjänsten kommer bestå av men det kan ni få följa om bara 1 månad vilket ska bli superspännande. Är otroligt lycklig att jag fått denna chans speciellt eftersom att det är vad jag vill plugga vidare med sen och jobba med i framtiden på ett mer seriöst sätt. Att få blanda teknik, produktutveckling och design är min dröm.

• Filed under: Life, Indonesien

Godmorgon säger jag från andra sidan jorden. Vår resa har nu tagit oss till uluwatu, där vi har chillat en hel vecka på Le Grande Hotel. Tanken var att vi skulle segla ring vid Komodo Island men eftersom att vädret verkligen inte skulle vara på topp så valde vi att stanna i Bali. Som tur har det varit en del sol så vi har ändå kunnat sola och bada både på hotellet och vid Uluwatus stränder.

Efter 1 månad på Bali är vi redo att dra oss vidare imorgon, då vi ska till Singapore! Vi är så taggade då det finns väldigt häftiga byggnader, trädgårdar, köpcentrum och Hotell. Vi kommer stanna där endast i 2 nätter eftersom att vi hört att det är väldigt dyrt. Så när vi har spenderar 2 heldagar i Singapore, så drar vi oss vidare till Thailand. Har varit i thailand när jag varit mindre men är så taggad på att åka dit igen och verkligen uppleva landet! Maten, stränderna och öarna.

PANTAI PANDAWA

LET’S CATCH SOME WAVES

SUKA ESPRESSO

• Filed under: Indonesien

Bredvid Nusa lembongan finns det 2 till öar och vi tog oss vidare till Nusa Penida! Vi fick tips om att stanna där 3 nätter men jag skulle rekomendera att bara åka dit över en dag. Man hinner se alla fina klippformationer och blowholes på en dag. På ett ställe såg vi även 3 st Manta rockor som höll sig på ytan vilket var riktigt häftigt. Boendet var superfint(Singabu bungalows) men fanns tyvärr inga bra restauranger alls. Ön blev populär bland turismen för bara 2-3 år sedan och därför är den inte så utvecklad. Vi tog moppe runt på ön men det är väldigt dåliga vägar på vissa ställen så många hyr en guide över dagen med bil. Jag rekommenderar att ta bil speciellt om det har regnar eller har regnat, eftersom att detta kan ge förhinder annars.

Här är lite bilder från dagen vi tog oss ut och tittade på Nusa Penidas sevärdigheter. Vi tittade mest på kartan och körde men som tur kom solen fram även fast det regnat hela natten.

• Filed under: Indonesien

Då var det dags att lämna Gili öarna, detta gjorde jag med lite tårar i halsen eftersom att vi haft det extremt mysigt och kul där. Men med en kort och bekväm båttur tog vi oss till en ny ö, Nusa Lembongan. Här spenderade vi 2 nätter och hann med både att dyka och åka runt med moppe på ön.