Australien 2018

Nu är våra 5 veckors rundresa i Australien över och vi hade tänkt skriva en liten sammanfattning av hur vi upplevt det och vilka stopp som kom att bli våra favoriter. Det är lättare sagt än gjort men vi ska ge det ett försök.

Till att börja med håller vi båda med om att Australien är ett helt underbart land som fightar sin in på toppen av de länder vi besökt. Det är rent, organiserat, engelsktalande, vackert, trevliga människor osv. listan kan göras lång! Och därav tycker vi att det krävs mer än 5 veckor för att uppleva allt vad Australien har att erbjuda. Men det är bara en anledning till att vi måste åka tillbaka ;)

Nej nu kör vi!

Dessa var de stopp vi gjorde längst med kusten;
Sydney
Cairns
Melbourne
Phillip island

21 stopp på 32 dagar med andra ord! Här nedan kan ni läsa en kort sammanfattning av vad vi tyckte om några utav dem.

Här startade vi resan, i Sydney den 18 januari. Eftersom jag kom direkt ifrån Asien så kom jag att älska den staden. Allt kändes så rent och så enkelt på något sätt och även fast jag aldrig varit där tidigare så kändes det nästan som hemma. Under de dagar vi var där var det strålande sol hela tiden vilket vi njöt till fullo av och vi tog oss runt i staden mestadels till fots. På så sett såg vi mycket utav vad staden har att erbjuda.

Vi skulle beskriva Sydney som en lugn storstad. Det var mycket människor men inte alls så mycket stress (vi båda jämför med livet i London). Det finns mycket att göra och att se på, sola på Bodi beach, ta en picknick i Royal Botanic gardens, shoppa eller gå fina promenader längst med kusterna. Vi gillade Sydney!

Andra natten spenderade vi i Myall lakes National Park. Där brottares vi med myggen men det var värt varenda myggbett för wow vad fint det var! Vi såg soluppgången över sanddynorna och badade näck samtidigt som delfinerna hoppade i horisonten. Detta var helt klart den finaste platsen vi sov på, en stor favorit!

Byron Bay, denna backpackerstad kom vi också att älska! Fina stränder, härlig omgivning, mycket liv (och mycket backpackers), mycket att göra och fullt med härliga människor. Här provade vi för första gången på att surfa och vi slängde oss också ut från ett flygplan 15,000 ft upp i luften! Vi hade några sena kvällar med härliga människor, fartfyllda dagar och upplevelser vi sent kommer glömma. Byron fångade våra hjärtan och vi kom att stanna i 4 dagar vilket också var det längsta stoppet längst med kusten.

Surfers Paradise och Brisbane är två större städer som vi endast spenderad en dag vardera i och därför hann vi inte se allt utav vad städerna hade att erbjuda. Men vi såg tillräckligt för att säga att det inte var några favoriter. Surfers Paradise hade en väldigt fin strand med härlig atmosfär men tyvärr regnade det så vi kunde inte spendera dagen där och Brisbane var en typisk storstad med höga hus och stora shoppingmöjligheter. Våran favorit där var att åka båt på floden som rinner genom staden.

Vi passerade Glass House Mountains längst vägen och utnyttjade fördelen med att köra runt i egen bil. Det blev ett spontant stopp för att kolla in bergen och det är vi båda så glada över för det var också en utav de finare vyerna vi såg på resan. Vi såg en otroligt fin soluppgång och gjorde sedan en fin vandring upp till toppen av Mt Ngungun.

I Noosa spenderade vi totalt 3 dagar och under den tiden hann vi med en mycket vacker och varm kustpromenad, grilla på en av de alla bbq som fanns i staden, en löprunda i nationalparken, strandhäng och shopping. Noosa kom också att bli en utav våra favoriter mycket på grund av att det var så avkopplande och fint. Det var en lugn stad med liv i! Sista dagen hängde vi med tjejerna vi träffade från fraser island vilket också var supermysigt!

Vi gjorde en tredagars jeep-tur på Fraser Island vilket vi tyckte var så roligt! Det var en upplevelse och något väldigt annorlunda mot vad vi varit med om tidigare. Vi körde runt i jeepar längst med stränderna och studsade fram i skogen samtidigt som musik spelades på hösta volym på dagarna... för att sedan ha mysiga middagar med gänget på kvällarna som avslutades med vin och sköna människor. Vi besökte platser som lake McKenzie, Eli Creek, Indian Heads och champagne pools och vi båda tycker att Fraser Island är ett måste om man gör östkusten. Vi hade dåligt väder hela vår tid där men hade ändå väldigt kul, det säger en hel del!

Och sedan har vi Airlie Beach och Whitsundays island. Vi gjorde en tre dagars seglingstur som utgick från Airlie Beach och åkte runt på öarna runtom whitsundays. Ingen som är i Australien har nog frångått att se bilder från whitehaven beach (bilden i vänstra hörnet), det är den finaste stranden vi någonsin sett! Kritvit sand och klarblått vatten, det enda negativa är väl att man måste ha stingersuits för att vistas i vattnet.

Men vi tyckte denna tredagars seglingsturen var en riktig upplevelse, att spendera så pass lång tid på en segelbåt och få vara med och hissa segel är inte något man gör varje dag. Det är dock ganska väderberoende och första dagen funderade vi på hur detta skulle sluta då det var regn och blåst om vart annat. Men over all älskade vi denna segeltur, vi fick njuta av solen och den finaste delen utav seglingen, besöka underbara ställen, snorkla bland korallrev och träffa underbara människor. Familjen ni vet vilka ni är ;)

Whitsundays är ett väldigt avkopplande äventyr och vi rekommenderar verkligen att minst spendera en dag på öarna runtom whitsundays!

Och sen har vi Maggie!! Eller som den egentligen heter; Magnetic Island. Här spenderade vi två dagar vilket var precis lagom. Vi träffade på koalor och wallabies, matade revhajar, åkte runt i en leksaksbil aka barbiebil, gick varma promenader till fina stränder, åt glass och bara njöt av livet. Dagarna på Maggie kom att bli bland de bästa på resan, vi älskade det stället!! Vi bodde på Base hostel vilket är det enda rätta stället att bo på, och missa inte soluppgången därifrån på mornarna. Suuuperfint!!

Cairns var sista stoppet på vår roadtrip och det var där vi lämnade ifrån oss vår älskade bil. Vi är för övrigt väldigt glada över att vi valde att göra en roadtrip istället för att åka med greyhound. Det passade oss väldigt bra, det var smidigt och vi fick möjlighet att vara spontana längst hela kusten vilket vi utnyttjade till fullo!

I Cairns träffade vi på en massa härliga människor vilket såklart var superkul. Vi gjorde en White water rafting som var adrenalinhöjande, åkte rutschkana i Josephine falls, vi dök i stora barriärrevet, vi spenderade tid vid lagunen i den stekande solen, vi var ute sent om kvällarna och klubbade och vi tittade på när Madde tatuerade sig. Cairns bjöd på lite av varje och vi hade 4 jättebra dagar där! Nästa gång vill jag dock hinna med att åka till Cape Tribulation vilket vi missade denna resa.

Melbourne var vår sista stad att besöka och där fick vi direkt när vi landade uppleva en festival - White Night! Det var ett väldigt häftigt arrangemang som vi är glada över att fått ta del av. Vi spenderade en dag körandes runt på Phillip island med Madde där vi träffade pingviner och såg otroliga landskap, vi tillbringade mycket tid i galleriorna för shopping där vi båda gjorde några fynd och sen hängde vi en heldag med Kicki som visade oss de allra bästa delarna av Melbourne. St Kilda blev en stor favorit och också alla mysiga gränder med coffeeshops och restauranger. Melbourne var en mysig storstad, ganska tätbefolkad men vi stortrivdes i staden. Vi kan inte välja en favorit mellan Sydney och Melbourne, de var båda helt amazing på sitt egna vis.

En kort sammanfattning sa vi, hmm den blev inte så kort i slutändan... Så det är bäst att jag avlutar här, och det tänkte jag göra med att citera Thi för ca 5 minuter sedan; ”det är helt galet vilken bra resa vi haft, ingenting har gått fel?!? Och tänk vad kul vi haft det!”. Och jag kan inget annat än att håller med, resan har varit helt otroligt bra. Väldigt, väldigt svårslagen och detta är något vi kommer leva läääänge på. Världens bästa resekompis, jag ser redan fram emot nästa äventyr!

Precis just nu landar vi på svensk mark och ska nu återgå till vardagen, Sverige vi är redo för dig (tror vi).

Australien 2018

Hej igen, här kommer en uppdatering om våra två sista dagar här i Melbourne och som också är de två sista dagarna på resan??? Jag vet, det är HELT SJUKT!! Just nu sitter vi alldeles tomma på känslor på flygplatsen här i Melbourne och ska gå på planet om 1 timme. Tiden går fort när man har roligt... det är allt jag kan säga!

Men iallafall, den tredje dagen i Melbourne vaknade vi upp utvilade efter att ha sovit i de skönaste sängarna på hela resan. Riktiga sängar i ett separat rum, utan någon som snarkar eller kommer och väcker dig mitt i natten. Vi uppskattade med andra ord jättemycket att vi fick möjligheten att bo hos Kicki de två sista dagarna.

Efter en liten fördröjning på morgonen tog Kicki oss till stan för att äta en brunch, vi alla åt supergoda acaibowls. Havregrynsgröt i all ära men acaibowl är ändå en stor frukostfavorit!

Därefter gick vi en runda i stan, tittade in Hosier lane och de stora shoppinggatorna. Väldigt vackert och Melbourne ör verkligen en mysig stad fyllt av kaféer och restauranger i gränderna.

Vi gick förbi flinder street station...

... och tog en promenad i fitzroy gardens samt tittade in en snabbis hos en släkting till Kicki.

Vi var upp till 88:onde våningen i Eureka tower för att kolla på den otroliga utsikten över staden, det är verkligen ett tips. Melbourne är superfint från ovan, och extra bra var det med en privatguide som kunde berätta vad det var vi såg!

Dagen var hektiskt och efter detta körde vi hem för att fixa till oss inför kvällen då vi blev bjudna till Vlados - den bästa köttrestaurangen jag någonsin ätit på!!! Tack för det!

Och sedan avslutade vi dagen vid St Kilda i solnedgången. Vi tog en promenad längst huvudgatan och ut på piren och jag storgillade den delen utav Melbourne. En otrolig strand där jag gärna hade spenderat en solig dag och en hel del pubar och uteställen där det spelades livemusik på kvällen. Dit vill jag definitivt tillbaka!

Dagen efter tog vi tåget in till stan igen för lite shopping. Vi gick runt i några utav alla galleriorna, gjorde av med de sista dollarna och fyllde våra ryggsäckar till max. En härlig sista dag ändå! Vi träffade sen också Madde och Hillevi och gick tillsammans till Max Brenner - ett chokladcafe. Vi beställde in chokladfondue med jordgubbar, bananer, marshmallows och bananbröd. Supergott var det och en bra avslutning utav vår tid i Melbourne!

Vi tog vid 5 tåget tillbaka till Kicki och blev bjudna på en otroligt god middag innan vi blev skjutsade till flygplatsen vilket var guld värt! Och det är där vi sitter nu, väskorna är incheckade och VI ÄR PÅVÄG TILL SVERIGE!!!

Ses snart i kylan!

White Night, shopping och Phillip Island

Vi landade i Melbourne på eftermiddagen i lördags och har under den tiden haft fullt upp från morgon till kväll, därav har det ekat tomt här några dagar. Här kommer en snabb uppdatering om vad vi gjort under dessa dagar.

Direkt när vi landade tog vi en skybus till centrala Melbourne för att hitta till hostelet vi bokat, Europa Melbourne. Allt gick supersmidigt och direkt när vi checkat in så mötte vi Johan som roligt nog också bodde på samma hostel, och har gjort det i några månader!! Haha det var väldigt kul att träffa honom där och vi gick en liten rundvandring i staden innan vi gick tillbaka till hostelet för att fixa oss för kvällen och WHITE NIGHT!!

Det var massor av art i hela staden och byggnader var belysta i alla möjliga färger. Det fanns drakar som sprutade eld och människor utklädda till stora fåglar som gick och skrämde livet ur oss. Men vi hade en supertrevlig kväll/natt och kom inte i säng förens vid 4. White night pågår egentligen enda till 7 på morgonen men vi var tvungna att vika oss tidigare för att iallafall få några timmars sömn!

Dagen efter gick vi upp innan 9 för att ta oss an Melbournes shopping, och detta var hur det slutade! Ett antal kassar släpade hem och vi har numer fyllt ut det lilla tomrummet som fanns kvar i våra väskor! Vi träffade också Madde en snabbis och gjorde upp planer inför morgongondagen då vi skulle åka till Phillip Island!!

Sååå tredje dagen hyrde vi en bil från Car next door vilket gick supersmidigt och runt 8 började vi vår två timmars roadtrip ut till Phillip island. Vi ville göra Phillip island för oss själva med egen bil för att kunna vara mer självgående och det är något jag verkligen rekommenderar. Att göra en tour funkar självklart också men då känns det nog hela som en mer turistaktivitet.

Det första vi gjorde var att besöka chokladfabriken där vi smakade på gudomligt god choklad för att sedan åka och se på när pelikanerna matades. Det var kul att se men också lite obehagligt emellanåt, pelikanerna började bråka och flög väldigt nära haha. Det är inte sådär jättecharmiga djur heller för den delen...

Vi köpte sedan med oss en picknick och åkte till cape Woolamai för att gå en promenad längst med stranden och sedan till en superfin utsikt! Det var blåsigt som bara den men fortfarande mycket härligt!

Vi körde därefter vidare mot den största staden på ön, Cowes, där vi köpte glass och gick och tittade i lite butiker innan vi körde mot norra änden på ön och Nobbies center. Där var det likväl väldigt blåsigt då det var norra udden och det förstörde en del då vi inte var utrustade med bra kläder haha! Men vi såg isllfall en säl (tror vi?) och pingviner samt en helt otrolig utsikt!

Fram emot solnedgången hade vi bokat biljetter till att se Pingvinparaden som sker varje kväll runt halv 9. Så vi åkte dit redan vid 7 för att få bra platser och hade köpt med oss ordentligt med picknick så vi skulle klara av väntan på pingvinerna. Haha det absolut roligaste som hände hör var att en fiskmås kom och snodde en pizzabulle som Thi höll i handen!! Efter det höll vi i maten hårt kan jag lova!

Tyvärr blåste det väldigt mycket och var svinkallt vilket resulterade att vi klädde på oss alla kläder vi kunde hitta haha! Visst var vi lite söta ändå?? Men strax efter 20:30 började de första pingvinerna komma upp ifrån vattnet och de var sååå himla söta!!! Och mycket mindre än vad jag förväntat mig. Det var en riktigt häftig upplevelse och på vägen tillbaka till bilen gick vi bredvid dem då de skulle hitta ett säkert ställe att tillbringa natten på. Det var en kall men ändå så värd upplevelse, att se pingviner ör något jag alltid velat göra!

Vid 9 började vi sedan vår färd tillbaka tillbaka till Melbourne och Madde släppte av oss i Camberwell strax efter 23 där Emils moster Kicki bor. Där har vi sedan tillbringat de två sista nätterna och dagarna har varit fullproppade! Men det berättar jag om i ett annat inlägg för nu ska vi hoppa i sängs, godnatt!

Australien 2018

Igår gjorde vi det jag varit mest taggad på att göra sedan innan jag kom till Queensland, dyka i barriärrevet!! Vi åkte tidigt på morgonen för att sedan komma tillbaka halv 6 på kvällen, alltså spenderade vi en heldag på havet.

Det var väldigt många på båten som gjorde sitt första dyk någonsin och grupperna delades upp lite efter det, jag och Thi fick därför dyka i olika grupper!

Jag dök tillsammans med en annan tjej som var certifierad samt en divemaster och vårat dyk var därför lite annorlunda från resterande. Vi fick dyka djupare och se andra delar utav revet. Det var superfint under vattnet med en massa färgfyllda fiskar och koraller, tyvärr såg vi dock inga revhajar vilket jag hade hoppats på. Vi hamnade även i en stark ström långt ner under vattnet som var lite obehaglig att simma igenom och som drog oss långt ifrån båten. Vi fick med andra ord en liten simtur tillbaka samtidigt som vi såg maneter bredvid oss i vattnet vilket fick oss att simma ännu lite snabbare! Men vi kom tillbaka till båten hela och glada.

Vi gjorde det dyket på förmiddagen samt lite snorkling för att sedan ta en lunchpaus - kycklingklubba, potatissallad , rostbiff och en massa sallad. Supergott var det!

Sedan åkte vi till Fitzroy island där vi fick snorkla ännu mer innan det var dags för att styra tillbaka mot land.

Höjdpunkten att se vad en sköldpadda, en barracuda samt en hel del färgglada fiskar. Livet under ytan är väldigt fint, jag gillar det!

Kvällen spenderades likt den innan, med goon- drickande och en massa nya människor. Det är alltid trevligt och vi hade en rolig kväll som slutade sent. Sedan blev det inte mycket sömn alls då det var en rumskompis som snarkade, HÖGT! Vi resterande 7 låg vakna och vände och vred på oss natten lång, ibland älskar man ju hostellivet <3

Vi ska därför försöka komma i säng i tid ikväll och ta igen de timmar vi missat.

Idag startade vi dagen med att titta på när Madde gjorde en tatuering (!!!) för att sedan gå till lagunen och hänga där hela dagen med ett gäng människor vi mött här. Vi hade en härlig sista dag tillsammans och nu har gruppen splittrats och påbörjat sina flygningar åt alla möjliga håll. Dock träffa jag och Thi Madde i Melbourne imorgon för att fira White night där, excited!!

Ikväll tar vi med andra ord en lugn kväll för att orka med morgondagen.

Nästa uppdatering blir ifrån Melbourne, nu säger jag godnatt!

Australien 2018

Nu har dagarna runnit iväg och vi har hunnit göra väldigt mycket! Direkt efter Magnetic Island åkte vi ca 2 timmar till Mission Beach där vi tillbringade 1 natt. Det var väldigt fint där men också väldigt litet, en dag räcker definitivt för att kolla in staden! Vi gick en promenad längst med stranden samt hade en fin kväll framför solnedgången. Men höjdpunkten i Mission Beach blev helt klart soluppgången vi tittade på morgonen därpå, sååååå fint verkligen!! Jag vet inte hur många soluppgångar vi har tittat på men jag tröttnar aldrig!

Vi har också satt vårt mod på spel då vi paddlat oss ner för Tully river i en gummibåt. Vi båda var nervösa innan men det var SÅ ROLIGT!! Enda tills instruktören började berätta om alla olyckor som hänt på dessa forsar när vi var halvvägs igenom... haha nej men vi kom hela och väldigt rena ner för forsen och hade jättekul hela vägen ner! Några gånger var vi nära på att ramla ut och några gånger slängde vi oss ut med flit för att ta ett dopp och sedan flyta med i det forsande vattnet. Detta blev helt klart en utav favoritdagarna!

Detta är alla bilder jag har tillgång till för tillfället då resterande finns på en USB sticka, men ni förstår principen iallfall. Man blev blöt!!

Därefter körde vi vidare till en campingplats i innisfail där vi spenderade vår absolut sista natt med bilen och i ett rooftop -tält. Väldigt väldigt sorgligt tycker vi båda, hur kan tiden gått så fort?

Där på campingen hittade vi också ett gäng som vi hängde med lite på kvällen och som sedan gjorde oss sällskap till Josephine Falls dit vi åkte tidigt morgonen därpå. Efter att vi packat ihop våra saker och var helt redo att åka hände dock en liten olycka, vi fick vinexplosion i bagageluckan!!! 5 timmar innan vi skulle lämna tillbaka bilen, hahahah väldigt bra tajming för att spilla ut vin i hela bagageluckan eller hur? Så vi stod och torkade och försökte dölja lukten för att sedan tillsammans med våra nyfunna vänner åka till Josephine falls!

Det var väldigt vackert, alla vattenfall är vackra! Men framför allt var det roligt då man kunde åka rutchkana ner för vattenfallet. Väldigt häftig känsla och vi gjorde det med en hel del olika tekniker. Så där sprang vi upp och ner tills vi nästan glömde bort tiden.

Vi fick bråttom in i bilen då vi hade en tid att passa, vid 12 skulle vi nämligen vara i Cairns för att lämna tillbaka vår lilla bebis (bilen alltså). Vi fick sällskap även dit och på vägen svängde vi förbi en biltvätt för att lämna tillbaka den i rent skick. Och detta var hur det slutade:

Hahaha är det inte den roligaste bilden?? Jag står i bikini redo för att tvätta medan killarna tog sig an jobbet. Tydligen gjorde vi det inte tillräckligt bra ;)

Sen gasade vi för att hinna lämna in bilen och påbörja livet med ryggsäckarna på ryggen istället för i baksätet på bilen. Ett väldigt sorgligt ögonblick, vi har haft så kul med den där bilen! Men allt har ett slut och nu är vi incheckade på ett hostel i Cairns, Gilligans. Det är inte helt fel det heller, här finns det iallfall toa och dusch ;)

Då det var över 37 grader i Cairns när vi anlände mitt på dagen så var det givet att första stoppet skulle bli vid lagunen där vi också mötte upp Madde och Lisa. Innan det var vi dock tvugna att handskas med en spindel-situation. När de började flytta på väskorna för att vi alla 5 skulle få plats i bilen så såg vi hur hela bilen kryllade utav spindlar!!! Så en sanering påbörjades direkt och Thi och jag blev genast lite lättade över att campinglivet precis tagit slut för vår del! Hahah jag överdriver inte när kag säger att det var upp emot 1000 spindlar!

Några timmar spenderades vis lagunen och kvällen avslutades sedan såhär, drickandes vin ur kaffekoppar med fina vänner. Vi gick sedan vidare till en klubb i närheten och somnade gott i våra sängar in på småtimmarna med klockan ställd tidigt morgonen därpå för att ge oss ut och dyka i barriärrevet!!! Mer om det får ni läsa i nästa inlägg, nu ska jag gå och duscha och göra mig redo inför kvällen.

Vi hörs!

Oj vilket paradis! Magnetic Island blev ett riktigt bra stopp för vår del. Två dagar spenderade vi där och vi hade inte en dålig stund!

Vi tog en tidig färja över från Townsville för att sedan direkt ta den lokala bussen längre norrut på ön, målet var att ta oss till The forts walk där vi hört att chansen är stor att man kan se koalor.

Och mycket riktigt, en urgullig koala fick vi se sitta halvsovandets en bit upp i trädet. Där blev Australien på något sett komplett. Koalor och kängurus kan vi nu båda checka av!

Vi fortsatte efter en stunds tittande och fotande av koalan upp till fortet som användes under andra världskriget och där bjöds det på en otroligt fin utsikt!

Där passade vi på att äta vår picknick vi köpt med oss och fantiserade om ett svalkande bad i havet. Det var sjukligt varmt hela dagen och det rann många svettdroppar kan jag lova! Så därefter tog vi oss till Horseshoe Bay för att bada innan vi åkte för att checka in på vårt hostel där vi även träffade Madde och Lisa som vi seglade med på whitsundays. Superkul och vi spenderade hela kvällen ihop! Vi åt en god middag och tittade på dem fina solnedgången från ett berg. Det kom att bli en väldigt rolig stund då vi klättrade över stock och sten och fick bekämpa höjdrädlor. (PS. farmor vi var försiktiga!!!)

Dagen efter började jag och Thi framför soluppgången vilket alltid är en bra start på dagen. Det slutade dock med att en trött Thi somnade strax efteråt, haha tidiga mornar är inte alltid så lätt! Därefter hade vi bestämt oss för att hyra en BARBIEBIL!!! Hur drömmigt?? Så vi gick tillsammans med Madde och Lisa och hyrde en rosa bil på morgonen som vi sedan körde runt i hela dagen!

Det är utan tvekan den coolaste bilen jag kört och det var såååå roligt!

Vi började att köra norrut på ön för att se fler koalor, och det lyckades vi med!!! Hjärtat smalt lika mycket även denna gång, dom ser verkligen ut som gosedjur!!

Efter det tog vi på oss sköna skor för att gå några kilometer till en väldigt fin strand i en avsides vik. Vi hade köpt med oss fisk för att kunna mata revhajar som håller till där väldigt nära stranden. Så häftigt!! Och lite läskigt, främst på grund av alla maneter som kan finnas där (vi vadade ner i vattnet utan något som skyddade oss mot dem).

Vi fick tyvärr ingen bild på dom men vi fick se dom in real life! Promenaden tillbaka till barbiebilen var varm och endast uppför. Men vi kämpade på och tog oss sedan till Horseshoe Bay för att äta lunch samt bada!

Vi åkte en liten till sväng i barbiebilen med musik dunkande i högtalarna, vi tog en snabbvisit i picknick Bay för att sedan avsluta på topp- mata Wallabies!!!! Kolla noga i fickan på magen så ser ni små bebisar, såååå otroligt söta djur!

Det ena toppade det andra, hela dagen var så bra från början till slut! Och att träffa Madde och Lisa även på Magnetic Island, det kunde inte bli så mycket bättre än så!

Jag och Thi tog sedan färjan tillbaka till Townsville vid 8 och hängde runt där i några timmar för att vänta in en deal på pizza, mellan 22 och midnatt betalar man endast 5$ /pizza. Helt perfekt avslut på en helt perfekt helg!

Nu orkar ni förmodligen varken läsa mer eller kolla på fler bilder så jag avslutar inlägget här! Vi hörs snart igen!

Australien 2018

Förbered er på en massa härliga bilder!

Vi är tillbaka på land och kan numer kalla oss riktiga seglare efter 2 dagar på segelbåten (skämt å sido). Att segla är way more complicated och man behöver en hel del kunskap, men kul var det!

Direkt när vi hoppade på båten träffade vi fyra härliga svenskar som vi sedan spenderade hela seglingen med. Det är superkul att hitta människor som man verkligen klickar med från första stund! Vi var utan tvekan det gladaste gänget på båten haha!

Här har vi familjen <3 haha!

Den första dagen började ganska kall, blöt och blåsig. Inte sådär jätteskönt med andra ord. Men bättre blev det när vi fick hoppa i vattnet för lite snorkling för att sedan få en god middag bestående utav biffgryta med potatismos och en massa grönsaker. Obeskrivligt gott var det och det mättade våra hungriga magar!

Andra dagen väcktes vi vid 5 utav motorn som slogs igång, då började vi vår segling mot vårt huvudmål på seglingen: Whitehaven beach!!!

Och det är den finaste stranden jag någonsin sett med helt kritvit sand som man kunde använda till lite allt möjligt. Borsta tänderna (det förklarar Lisas grimage då hon har munnen full av sand haha), som balsam i håret eller en dunderbra pealing!! Och det bästa; den absorberade inte värme vilket gjorde att man slapp bränna fötterna när man gick i den! Det var magiskt fint!

Vi tog på oss våra stingersuits (aka svenska landslaget- dräkter) och svalkade av oss i vattnet vilket var superskönt. Man måste ha dräkterna på sig då det kan finnas farliga varelser i vattnet (till exempel box jellyfish). Men det gjorde inget, för visst är dom fina? ;)

Vi spenderade totalt 3 timmar vid stranden vilket nästan var för lite. I början var inte vädret på topp men det klarnade upp allt mer och blev jättevarmt och skönt mot slutet! Väl tillbaka på båten fick vi en god tortillawrap till lunch medan vi åkte vidare till nästa ställe.

Nakenchock haha!!

Och det var då dags för snorkling på två olika ställen där vi fick se stora fiskar, musslor och fina koraller! Och fram emot kvällen fick vi sedan ännu en god måltid serverad, spaghetti bolognese.

På kvällen satt vi sedan på deck och tittade på den helt otroliga stjärnhimlen samtidigt som vi pratade och drack lite vin. Helt underbart, det är inte många kvällar som slår det!

Och idag, sista dagen på båten, startade båtmotorn likväl vid 05 på morgonen för att börja bege oss tillbaka mot Airlie Beach igen. Strax efter vi börjat åka fick vi se en otroligt fin soluppgång över havet.

Sedan var det dags att hissa seglet och utnyttja den helt perfekta vinden för att ta oss framåt. Det var där vi fick rycka in och arbeta lite. Jag har ingen kunskap alls om båttermer så någon kommer säkert få sig ett gott skratt nu, men det vi fick göra var att använda all kraft vi hade i våra armar för att veva upp seglet i både första och andra växeln. Det var riktigt tungt även fast vi var 8 stycken som hjälptes åt. Vi gjorde detta alla 3 dagar och vi både kan intyga att armarna känns tunga nu, inte visste vi att vi skulle kliva av segelturen med träningsvärk i armarna haha!

Seglingen tillbaka tog ungefär 3 timmar och de timmarna satt vi bara på däck och njöt utav morgonsolen medan vi åt frukost och en massa färsk frukt!

Vid 9 var vi tillbaka i hamn och gick då och la oss vid lagunen för att avsluta med en lunch tillsammans innan Thi och jag körde vidare mot Townsville där vi nu precis ska gå på färjan till Magnetic Island!

Vi hörs snart igen!

Australien 2018

Såhär började vår dag, en tidig morgon i soluppgången hängandes under motorhuven. Men det var inte så illa som det ser ut, vi ville bara vara duktiga och kolla oljenivåer och kylarvätskan haha! Och allt såg bra ut så strax därefter fortsatte vi vår färd norrut i 3 timmar tills vi nådde Airlie Beach.

Där hann vi inte mer än att parkera bilen innan vi stötte på tjejerna vi träffade på fraser island, att vi inte hade räknat ut att vi skulle vara vid Airlie Beach samtidigt?

Så dagen spenderades med dem vid lagunen då man helst inte ska bada i havet här pga alla box jellyfish (vilka skrämmer livet ur mig!! Jag tänker inte ens doppa stortån i vattnet haha). Så det blev en sandfri dag vid poolen. Havet i alla ära men att slippa all sand var väääldigt skönt.

Vi tog en liten runda i affärerna längst med gatan och avslutade med en god middag och Tim tam som efterrätt innan det var dags att säga hejdå (igen).

Imorse vaknade vi upp lite mindre pigga efter att ha legat och lyssnat på regnoväder och blåst stora delar utav natten. Vi båda trodde tältet skulle flyga iväg ett tag haha! Men humöret var på topp ändå för vi hade kommit överens om att köra ett träningspass direkt innan frukost. Sagt och gjort, vi gav oss iväg mellan skurarna på en löptur längst med kusten för att sedan avsluta med en helkropps-cirkel. Så kul!! Och vi båda tyckte det var riktigt skönt efteråt.

Det är så mysigt att vakna upp såhär, vi njuter av de sista dagarna <3

Och när morgonen nästan inte kunde bli bättre så möttes vi utav denna otroliga regnbåge på vår löprunda. Det är utan tvekan den finaste regnbågen jag sett!! Kan ni se skatten där vid regnbågens slut??

Sedan har vi duschat, packat, ätit en megafrukost och ska nu snart ge oss ut för två dygn på havet!! Wihoo vi ska på en segeltur på öarna runt whitsundays som vi båda är sååå redo för! Vi hoppas på fint väder bara.

Så nu kommer jag vara utan täckning på mobilen i ett antal timmar, ha det så bra så hörs vi!

Australien 2018

Hej från två glada tjejer på vägen!

Igår spenderade vi en halvdag i Noosa med de svenska tjejerna vi träffade på Fraser Island. Efter frukosten gick vi en promenad i Nationalparken och avslutade med ett dopp (vissa) och sedan en god Melt coffee, mums!

Efter lunch började vi sedan åka norrut med målet att ta oss till 1770 vilket var ungefär en 4 timmars lång färd.

Ganska snart stannade vi för en lunchpaus på en rastplats där vi också träffade en man som gav oss kartor och en massa tips på vägarna i Queensland, uppskattas alltid!

Vi körde tills solen gick ner och passerade otroligt fina landskap, mycket berg och vatten! Sedan hittade vi en lämplig plats att stanna för natten på, strax innan 1770.

Imorse gick vi upp innan tuppen för att få ut så mycket som möjligt utav dagen. Vid 8 befann vi oss i 1770 där vi bestämde oss för att gå en promenad längst med klippor och genom skogar tills vi kom till en fin utkiksplats.

Vi passerade en memorial från James Cook som landade där i maj 1770 och därifrån har staden fått namnet!

Skogarna där var otroligt mysiga och jag vet inte hur många gånger vi stannade för att fota Haha!

När vi väl kom fram till utkiksplatsen såg vi en plats vi ville till, längst upp på en klippkant. Snacka om living on the edge, det blåste väldigt mycket och var lite småläskigt faktiskt. Tur att ni inte såg det mamma och pappa ;)

Efteråt gick vi tillbaka mot bilen och tog ett svalkande dopp i havet innan vi hoppade in i bilen där vi nu fortfarande sitter. Vi har kört i ungefär 5 timmar på en otroligt lång och okomplicerad väg - A1 från början till slut! Jag som kartläsare har det inte så svettigt med andra ord.

Det roliga med vägarna här i Queensland är att dom har en frågesport längst vägen - Trivia Game. Så vi sitter och blir lite allmänbildade under resan (synd att frågorna är så svåra bara haha)

Nej nu är det dags att avsluta detta inlägg, vi är endast 10 minuter ifrån dagens övernattningsställe.

Vi hörs!

Australien 2018

Då kör vi ett andra inlägg om fraser island, de två sista dagarna!

Andra dagen startade senare än vad som vanligtvis brukas på grund utav tidvattnet. Vattnet stod långt upp på stranden vilket innebär att vi inte kan köra där utan att ta risken att fastna i sanden. Vi vaknade upp runt 8, slängde på oss badkläder, åt frukost och hoppade in i bilarna för dagens äventyr!! Direkt möttes vi dock utav det höga tidsvattnet och vände om tillbaka till vår lilla by och spenderade 2 timmar där i väntan på att kunna köra iväg!

På dessa timmar spelade vi en omgång biljard och åt goda wraps till lunch innan vi hoppade in i bilarna för ett andra försök. Vattennivån hade sjunkit lite vilket innebar att vi kunde starta dagens äventyr!

Vi spelade riktiga svenska klassiker på högsta volym på vägen till första stoppet då det endast var svenskar i vår bil (med ett undantag - vår stensköna guide Baza).

Här har vi the crew!! Så härliga tjejer (+ guide!!)

Ca 30 minuter senare var vi framme vid Eli Creek vilket är ett vattendrag/bäck/flod (jag vet inte vad jag ska kalla det). Superfint var det där, dock var vädret fortfarande in på topp och vi fick regnskvätt på oss med jämna mellanrum. Det hindrade oss dock inte från att bada!!

Vi gick först längst med en brygga in i skogen för att sedan gå igenom vattendraget och njuta av det extremt fina omgivningarna på vägen tillbaka! Detta kom att bli mitt favoritstopp på hela resan.

Sedan hoppade vi in i jeepen igen och körde mot nästa stopp- champagne pools. Där är det vanligtvis varmt vatten uppvärmt utav solen som fyller upp hålen i klipporna och bildar pooler. Nu var dock vattnet lika kallt som på övriga ställen då solen lyste med sin frånvaro. Istället fick vi några regndroppar över oss vilket resulterade i att vi endast badade fötterna. Lite tråkigt att vädergudarna inte var med oss! Där träffade vi också på en kille som vi träffat tidigare i både Sydney och Byron Bay, kul!

Vi åkte sedan 10 minuter till nästa plats då det var dags att hikea upp på indian Head. Vi möttes utav fin utsikt som dock hade varit betydligt finare i solsken.

Sista stoppet för dagen var vid ett strandat skepp som stått placerat där sedan 1930 talet. Väldigt stort var det, och ännu större hade det varit då rost och väder förstört delar utav det.

Vid middagstid var vi tillbaka vid vårt resort och där bjöds det på pasta med köttfärssås och sedan slutade kvällen lik den förra - med dricklekar och annat kul!

Nästa morgon blev vi väckta vid 7, packade ihop våra grejer, åt frukost och gav oss ut i regnet (idag igen). Vi körde i ca 15 minuter till Wabby Lake för att göra ytterligare en hike. Vi gick igenom en skog för att sedan komma fram till en stor sanddyna. Strax efter den låg wabby lake!

Där är jag övertygad om att det hade varit jättehärligt att spendera några timmar i solen men då den fortfarande vägrade visa sig blev det endast ett snabbt fotbad medan småfiskar åt bort död hud från våra fötter. Sedan gick vi de ca 2,5 km tillbaka till bilarna.

Precis när vi kom fram började duggregnet övergår till riktiga skurar så där stod vi och tröck under den uppfällda bagageluckan medan vi väntade på att åka vidare haha!

Under tiden vi varit uppe i skogen och vandrat hade tidvattnet gått upp väldigt mycket och stranden var nöstan obefintlig. Det gjorde att vi tvingades köra i gräskanten där man egentligen inte får köra. Efter lite om och men kom alla 4 bilar tillbaka till resortet- vilket äventyr!

Vi lagade en sista lunch innan vi hoppade in i Jeeparna för sista gången och sa hejdå till Fraser island.

Resan tog dock inte slut riktigt än utan på kvällen hade det ordnats en efterfest på hostelet - Nomads. Där började vi kvällen med en god hamburgare och avslutade trötta i våningssängarna. Sedan hände det en hel del kul emellan också såklart!

Trots det dåliga vädret hade vi jätteroliga dagar, det blir vad man gör det till hörni! Och jag skulle verkligen rekommendera att åka till fraser island om man befinner sig längst med östkusten, det kommer inte ångras!!

Och som bonus på det hela hittade vi ett supertrevligt tjejgäng som vi hoppas kunna träffa igen på svensk mark (puss på er om ni läser detta ;))

Nu fortsätter äventyret uppåt i landet, fucking awesoooome!!