Halloj! I skrivande stund ligger jag i sängen i Langkawi och ska alldeles snart sova. Igår åkte vi buss hela långa dagen från Krabi till George Town i Malaysia vilket tog sig sin lilla tid! Efter lite strul med boendet då jag tydligen hade bokat ett hotell där chefen hade precis hamnat i fängelse (?) så gick vi raka vägen till en resturang och åt supergod mat! Resten av kvällen spenderades i ett shoppingcenter vilket var en lagom aktivitet efter en lång dag i en trång buss!

Imorse begav vi oss redan strax efter sju till färjan som skulle ta oss hit där vi är nu, Langkawi. Här stannar vi bara i ett dygn för att vi ska kunna hinna med så mycket som möjligt under dessa sex dagar här i Malaysia! Direkt när vi kom fram bytte vi om och åkte till den kända Skybridge som finns här vilket var såå fint!!!! Vi köpte även till massa aktiviteter som 6D bio och lite annat men det var ingen succé men roligt att göra ändå.

Ikväll har vi besökt läkaren och jag har fått lite tabletter och en kräm mot de dom förmodar är någon form av allergisk reaktion mot något då jag fått hemska utslag på kroppen :( Vi åt även en sjukt god middag bestående av en typ av kött och pommes vilket satt som en smäck då vi inte ätit kött sen vi lämnade Sverige.

Imorgon väntar en förmiddag på stranden och sen färja tillbaka till George Town för på lördag åker vi återigen vidare! Hoppas ni alla mår bra, KRAM

Nu har vi varit på Phi Phi i tre nätter och det har varit så skönt att vara på samma ställe lite längre! Tanken var att jag och Clara skulle fortsätta med dykningen här men såklart är det massa strul med de dykcenter vi började på vilket gjorde att vi fortfarande inte har certifikatet. Vi har istället bara legat vid stranden och poolen och bara vilat och lyssna på poddar i mängder, helt underbart!

Igår efter middagen så följde vi med Ebba hem då hon tyvärr fortfarande känner sig lite krasslig... Efter det fortsatte jag och Clara vidare mot Matilda och hennes vänner från Göteborg vilket var så himla kul! Matilda är en tjej som jag och Clara lärde känna i Ayia Napa när vi var där för två år sen, så det var superkul att träffa henne igen! Vi gick iallafall mot Stockholms syndrom där vi spenderade hela kvällen, jag och Clara vann även beerpongmatchen mot dom så det var två nöjda Norrlänningar som strosade hem vid klockan 01.

Idag tog vi lite sovmorgon då vi ändå skulle med en båt klockan 13 tillbaka till Krabi, vi åker nämligen till Malaysia imorgonbitti vilket ska bli himla spännande! Vi stannar där tills 1 mars innan vi styr kosan mot Singapore vilket de också ska bli väldigt roligt att se. Vi har lite roliga saker inplanerat och har fått massor med bra tips om vad man bör göra på båda ställena så det blir nog inte speciellt svårt att fördriva dagarna här borta!

Innan båten gick idag så sprang jag och Clara upp till the viewpoint vilket var så fint men också kanske det absolut jobbigaste vi gjort. Det är 32 grader idag och strålande sol och att ta sig upp dit kändes stundvis helt meningslöst, men när vi väl kom upp så var det en magisk utsikt vi möttes av!

Hej!! Hoppas allt är bra med er där hemma, här är allt bra trots en del motgångar de senaste dagarna. Vi har hunnit med att besöka ytterligare några ställen, varit ut en kväll, paddlat kayak, bara tagit det lugnt vilket har varit skönt och massa mer!

Phuket stod på schemat och vi bokade boende i patong med ovissheten om att det enbart var fest och jag råkade även boka boende mitt på den världskända bargatan vilket vi inte heller hade hört talas om förrän taxichauffören släppte av oss :-) Men trots mycket folk och en sen utekväll så hade vi det bra! En mindre rolig sak som hände var att jag råkade gå i sömnen, vilket jag gjorde mycket när jag var liten men inte gjort på ett bra tag. Jag råkade då alltså vakna, kliva upp ur min säng (vi sov i ett dorm så var 14 sängar där) gå ut på balkongen, klättra över räcket och la mig ner och somnade på taket till entrén till hotellet som är gjort utav tyg och är ca 4 m upp från marken. Det var en man som hade hittat mig där vid tre på natten och på morgonen när jag vaknade berättade han vad som hade hänt, inte ALLS kul faktiskt då de hade kunnat gå fruktansvärt illa och där och då så blev hemlängtan efter mamma och pappa och tryggheten man har hemma påtaglig!

Efter patong så var vår plan att åka till Phi Phi vilket vi också gjorde men det varade vara i ca 1h innan vi var tvungen att lämna ön då, enligt en man på ön, sa att alla boenden var fullbokade och som den svensk man är så tror man ju på allt. Vi tog då en båt över till Krabi men insåg ganska snabbt att det ändå var på Phi Phi vi ville vara på! Efter ett bra tag letandes av boende även på Krabi så lyckades vi hitta ett bra där vi trivdes! På morgonen när vi skulle åka iväg till båten igen så var vår taxichaufför återigen sen så vi fick vänta i närmare 1h på att dom skulle dyka upp, men vi hann med båten trots allt!

Där vi bor nu är det väldigt mysigt men läste inte så noga när jag bokade boendet för vi bor högst upp på en kulle så det var en pers att ta sig dit med alla packning för här på ön har dom tydligen inte en enda taxi (?) :-)

När vi väl kommit fram och packat in oss så gick jag och Clara ner på stranden och hyrde en kayak och åkte ut på havet ett tag vilket var så skönt! Ebba har tyvärr blivit rejält förkyld så hon stannade hemma, vilket hon även gjorde idag, väldigt tråkigt men smartast i längden!

Igår när jag och Clara kom hem från att ha ätit middag och strosat runt lite så möttes vi av tuuuusen insekter som var verkligen ÖVERALLT i rummet!!! I Clara och Ebbas ryggsäckar, i hela Claras säng och på alla grejer och på hela golvet. Så fruktansvärt hemskt! Efter många om och men så löste det sig tillslut men det kändes verkligen som att vi hade nått botten av dom senaste dagrarnas motgångar haha!

Idag har jag och Clara varit på utflykt hela långa dagen. Vi har varit i Maya bay, monkey Beach (där dom även spelade in filmen the Beach med Leonardo Dicaprio) och så var vi även på ett till ställe som jag inte har en aning om vad det heter då både jag och Clara sov gott längst fram på båten hela vägen dit! Tyvärr så fortsatte oturen idag och jag har nu en hel nagel som är av ända in i nagelfästet och så hängde vi fint upp våra saronger på tork på båten medan vi gick iland på sista ön. Smart tanke tills det blev oväder och min sarong blåste bort och ner i havet :-)

MEN nu kan det bara bli bättre och går allt som det ska så ska jag och Clara ta vårt dykcertifikat imorgon eftersom Ebba redan har tagit sitt! KRAM

Två filmer från två olika länder! Somsagt så är det endast roligt för mig att ha kvar och se tillbaka på men kika gärna om du vill ;-) KRAM

Vi har nu varit i Thailand i en vecka och vi har hunnit med Bangkok, Koh Tao och nu Koh Phangan. I Bangkok stod mest shopping på schemat vilket vi verkligen bockade av då ryggsäcken blivit ännu tyngre än vad den var när man åkte, vi alla klippte även av oss håret vilket i efterhand inte var den smartaste idéen vi kläckt. Vi var även förbi Chinatown och så strosade vi genom Khao San road vilket är en typisk backpackergata med bland annat svingod mat och mycket små affärer! Efter två dagar i Bangkok tog vi sent en kväll en buss och sedan en båt över till Koh Tao som vi var på i tre dagar. Där hann vi bland annat med att klara teorin för dykcertifikatet och vi har även dykt men jag och Clara var tyvärr tvungen att avbryta pga våra trumhinnor inte riktigt hängde med och instruktören avrådde oss att fortsätta då det är väldigt lätt att ens trumhinna då spricker... Men Ebbas öron pallade trycket så hon har nu sitt dykcertifikat! Men att mina och Claras öron inte hängde med på första dyket så ska vi prova att gå ner 18m igen på en annan Ö, vilket antagligen blir Phi Phi! Vi hann även med en utekväll som slutade lite väl sent men så blir det efter ett x antal beerpongmatcher med andra svenskar, men roligt hade vi!

I Koh Phangan har vi bara varit i i två nätter, igår på dagen så var vi och åkte Zipline, snorklade, körde pilbåge och vi hann även med en matlagningskurs! Ziplinen var katastrof, äventyrsbanan på Frösöberget är 10 gånger bättre än vad detta var. Men man vet ju tyvärr inte i förhand vad det är man köpt, lite som med safarin i Lanka :-) Men som stad är Koh Phangan så fin och mysig men det var även väldigt mycket fest vilket vi inte tog del av denna gång utan vi nöjde oss med att strosa runt, få lite massage och vi åt även supergod glass en kväll!

Just nu sitter vi på färjan påväg mot Phuket vilket de också ska bli superkul! Där står en utekväll, shopping och även sol och bad på schemat! Trots att vi varit i länder med väldigt bra väder så har vi inte bara legat på stranden och badat och solat sedan typ tre dagar i Hikkaduwa. Så det ska vi passa på att göra! Vi har inte speciellt många dagar kvar i Thailand innan vi åker vidare mot Malaysia. Tiden går så fruktansvärt fort och jag längtar mer än allt inte hem! Vill att tiden ska sakta ner, vill stanna i värmen med mina vänner förevigt <3

En hel månad har nu hunnit passera sen vi satte foten på frösö flygplats och klev på planet mot Sri Lanka. Tiden har gått väldigt fort men samtidigt känns det så längesen vi strosade runt i Dubai efter att vi råkade missa flyget. Dessa veckor har varit så himla roliga och allt har flutit på väldigt bra, vi har haft tur med vädret ungefär alla dagar utom en på Maldiverna och vi har haft väldigt tur med boenden då vi lyckats knipa bra boenden för bra pris! Vi har besökt städer och länder som ingen av oss varit i förut och man har fått många nya sinnesintryck även fast jag rest ganska mycket under mina år och då även varit i Asien två gånger innan, varav en av gångerna varade i tre månader. Men det är något annat att resa med sina bästavänner än sin familj. När man åker med sin mamma och pappa får man allt serverat och dom fixar boende, transfer, flygbiljetter och allt däremellan som man inte tänker på förns när man själv står där och undrar ”hur sjutton gör vi nudå? :-)” Man växer som människa och man lär sig ta mer ansvar för sig själv och sina grejer, bara att bära på sitt egna pass och biljetter ger en stress då det vanligtvis är min kära pappas uppgift då saker och ting ofta bara går upp i rök och är spårlöst borta för mig och min broder.

Vi har nu lite mindre än två månader kvar av vår resa innan det är dax att bege sig hem till kylan och vardag igen och jag ser verkligen fram emot dessa två månader som vi har kvar! Just nu står Thailand på schemat och vi stannar nog där 3-4 veckor innan vi åker vidare till Malaysia och Singapore för att sedan flyga till Bali där vi även ska möta upp Axel och Samuel vilket ska bli extremt roligt!

Jag skulle även inte kunna tänka mig att göra denna resa med några andra än Ebba och Clara då vi alla känner varandra in och utantill och vi har så extremt roligt vad vi än hittar på! Vi hade tillochmed superroligt i Norge en måndagmorgon med 50.000 laxar framför oss att rensa, de ni!!! Det går inte en dag utan x antal skrattanfall åt antingen hur allt bara går åt skogen eller hur fantastiskt vi faktiskt har det tillsammans, sånna vänner är guldvärda <3

Sista dagen på maldiverna för denna gång är nu tyvärr över vilket känns tråkigt då vi haft det så himla skönt men samtidigt lite härligt att lämna lugnet för lite liv igen! Sista dagen spenderades i en solstol med glass i handen och på en moppe, WOW vad roligt det var!!!!! Vi åkte upp och ner på ön och genom de olika byarna fram och tillbaka och vi hann även med ett kort badstopp innan polisen kom och avbröt och förklarade att det vi höll på med var totalt förbjudet, alltså att bära bikini på stranden :-) Men det gjorde oss inte speciellt mycket då vi alla tyckte det var så roligt att köra moppe och upptäcka resten av ön än just den lilla delen vi höll till på! Vi hade dessutom väldigt tur med vädret sista dagen vilket aldrig är fel! Sååå om nån mer ska till maldiverna och har tillgång till moppar så rekommenderar jag det STARKT!

Nu är vi framme i Thailand och sitter i skrivande stund hos en frisör, spännande!!! Senare ikväll ska vi ta en buss som tar oss till Koh Tao då vi inte riktigt hann med den som gick imorse :-)

Hejsan! Nu har vi varit på Maldiverna i hela fem dagar och tiden bara rinner iväg. Vi har hunnit med en del saker sen sist så som paddelboarding, jag och Clara gav oss ut bara för skojs skull men det var lättare sagt än gjort och efter ett x antal kallsupar gav vi upp. Vi har även snorklat och yogat ytterligare några flera pass och har konstaterat att yoga är inget för mig, blir fruktansvärt rastlös av att sitta på en matta och andas på kommando samtidigt som man ska böja kroppen åt fel håll, men miljön vi har yogat i har väl ändå gjort att man på något vis tagit sig igenom passen och det är ju trots allt väldigt skönt att börja dagen med någon form av aktivitet! Har även också bara passat på att ta det lugnt vid poolen då veckorna på Sri Lanka var relativt hetsiga och kommande destination kommer det nog bli lite mer liv på, men det är skönt med lite variation!

Idag är vädret betydligt sämre och regnet har öst ner konstant hela natten och även nu på morgonen men jag och Clara hakde på en av dom norska tjejerna som jobbar här och gav oss ut på en paddeltur på havet vilket var väldigt roligt och skönt trots vädret! Men när det började åska allt mer så kände vi att det var dax att vända hemåt för är det något man lärt sig så är det väl att man helst inte ska vara ute på havet när det åskar och blixtrar! När vi kom tillbaka spelade vi lite volleyboll med några danskar i poolen innan vi var helt genomfrusna och gick hem för att ta en varm dusch. Resten av dagen spenderades på en cykel och nerbäddad i sängen, det har trots allt varit en väldigt bra dag även fast vädret inte var på vår sida!
Imorgon ska vi hyra mopeder för att åka från toppen till botten av ön vilket ska bli superkul! Hoppas ni alla mår bra där hemma, KRAM

Nu har vi avverkat ett dygn här på Maldiverna och det har varit mer än bra! Vi har hunnit med stranden, morgonyoga på stranden, en snorkelrunda en bit ifrån vår ö och det var helt magiskt! Vi såg en liten haj, rockor, sköldpaddor och påvägen hem så stötte vi även på ett trettiotal delfiner!! Så roligt att se dom hoppa runt i luften och simma kapp längs med båten! Sen har vi också hunnit med lite poolhäng för att sen avsluta dagen med yoga i solnedgången på en sandö en bit härifrån, också det lika magiskt!

Hej! Igår lämnade vi Sri Lanka för denna gång och även killarna vilket kändes väldigt tråkigt då vi har haft så himla kul tillsammans! Det senaste dagarna har vi befunnit oss i Negombo och sista dagen i Colombo. I Negombo badade vi de största delarna utan dagarna och hade filmkvällar på kvällarna, supermysigt!

Sista kvällen (måndags) gick vi alla ut och åt och sen gick vi ut i Colombo och det var verkligen svinkul!! Vi kom hem nån gång på småtimmarna och inte många minuter senare låg vi allihopa sovandes hemma hos killarna då varken vi eller någon tucktuck förare inte hade en aning om vad vårt hotell låg. Dagen efter spenderades på pizzahut och hemma hos killarna innan det bar av till flygplatsen.

Igårkväll tog vi flyget hit till Malé som vi befinner oss på just nu. Lite senare idag ska vi åka vidare i ett sånt miniplan som går på vatten till den ön som vi ska bo på de kommande 10 dagar vilket känns extremt skönt!