Jag nämnde tidigare att vi besökt Mijas och utöver att vandra omkring på de mysiga gatorna och äta på en trevlig restaurang gick vi en spontan hike i Sirra de Mijas. Vi valde det kortaste och lättaste spåret då vi inte var speciellt förberedda, (tur hade jag valt träningsskor den dagen och så hade vi en varsin flaska vatten med oss också). För att vara det lättaste spåret var det nog ett riktigt träningspass att ta sig upp ändå, och inte så konstigt då det ställvis var riktigt brant och vi kom till samma höjd som molnen! Vid ett tillfälle var vi även mitt inne i ett moln, som kröp uppåt längs berget. Otrolig känsla att vara där högt uppe bland molnen, oslagbart!

Så här högt kom vi!

På väg upp och mitt i ett moln som klättrade upp för berget.

Så otrolig känsla att vara där uppe, planerar redan nästa tur och då ska vi ännu högre!

Hej! Här börjades tisdagen med en fruktig frukost - Persimon, mandarin och så turkisk yoghurt i mitten, mums!

Nu sitter jag framför datorn med en kopp kaffe, förberedd för några timmar studier. Den här veckan börjar en ny kurs för mig, "Att hantera konflikter i arbetslivet - utmaningar och strategier", som jag länge sett fram emot! Helgen flög som vanligt förbi hur snabbt som helst, men vi har också hunnit med en hel del. På fredag när Niko kom från jobbet bara njöt vi av kvällen på altanen med en flaska bubbel och tapasbricka. På lördag hade vi egentligen tänkt oss en trip till Marbella men så blev det lång sovmorgon, ett besök ner i stan och en cykelbutik, så var vi hungriga och plötsligt var både klockan lite för mycket och vädret lite si sådär, så vi lagade mat och åkte sedan till shopping centret Miramar istället, en riktigt bra dag det med! Fyndade lite smått från Rituals på rea men annars gick vi mest omkring, tog en kaffe osv. När vi vaknade på söndag var vädret grått och regnsjukt, efter ett tag hittade vi på att åka till byn Mijas, vilket var ett väldigt bra beslut. Lite mer om det i ett senare inlägg! :)

Hej, från soliga Fuengirola!
Vi har nu varit här några dagar och tänkte berätta lite om vad vi upplevt så här långt.

Föregående helg, då vi kom, firades Los Reyes Magos och det var så kul att ta del av denna tradition och festligheterna kring tretton dagen. På fredagen, trettondagsafton, åkte Los Reyes Magos (de tre vise männen) omkring i staden och senare på kvällen var det en stor parad med många olika smyckade vagnar, dans uppträdanden och musik. Från vagnarna kastades godis ut åt åskådarna och det var då mycket människor på plats! Totalt delades 18 000 kg godis ut samt ytterligare 15 000 påsar med glutenfria godisar (enbart i Fuengirola!). Vi fångade såklart även en del godis 😉

Lite innan paraden tog slut gick vi för att hitta ett ställe att äta på, vi var båda jättehungriga efter att endast ha ätit frukost och lite smått efter flyget. Vi hittade ett trevligt ställe och kunde bra sitta utomhus (hade varit 19 grader den dagen) och så hade de infravärmare ute också. Kändes så otroligt skönt att kunna sitta utomhus igen efter det kalla och gråa vädret hemma. Vi åt lite tapas som förrätt och så delade vi en paella de mariscos till huvudrätt, och efter det lite cava till efterrätt, så gott!

Vi har även hunnit med en hike upp mot bergen, jättefina vyer! Kommer absolut göras igen! Om vi skulle ha fortsatt lite längre skulle vi ha kommit till byn Mijas, kanske det blir nästa gångs mål. En trevlig upptäckt var att det finns frisbeegolf rätt nära där vi bor, skulle vara kul att testa på det med någon gång.

Igår eftermiddag gick jag ned till Nikos jobb tills han slutade för dagen och så gick vi tillsammans till shopping centret Miramar. För att orka med shoppingen började vi med middag , priserna här är så vänliga mot plånboken jämfört med hemma i Finland eller Stockholm, blir fortfarande förvånad när ett stort stop öl kostar 2,50 € eller en flaska vin på restaurang mindre än hälften av dess pris hemma. Kan verkligen rekommendera ett besök i Miramar om man är i närheten, stort och fint shopping center med bra utbud av butiker. Som bäst har dom stor rea efter att deras jul tog slut nu efter helgen, skulle lätt ha kunnat spendera hela dagen där! Denna gång hade vi inte allt för mycket tid, men fyndade ändå en klänning och Niko en fin skjorta. Så passade vi på att storhandla också då de hade en stor butik (typ som prisma eller citymarket) och vi kunde åka buss från Miramar så gott som från dörr till dörr, uppskattas då man inte har bil och ska bära hem flera kassar och så vatten till på köpet. Ett stort plus här är busspriserna, fastän man betalar normal pris (inte någon studierabatt eller så) kostade vår resa igår endast 1,15 €/person.

Idag har här varit omkring 20 grader och jag har passat på att sola lite på altanen, njuter så av varmare väder, blå himmel och möjligheten att vistas ute utan en massa vantar, mössor och övriga vinterkläder!

En vecka in i 2018 och jag är tillbaka med bloggen!

2017 gick förbi så otroligt snabbt, första halvan av året flög förbi med kandidatavhandling och ett antal kurser, så kom härliga Wappen och ingen var gladare än alla oss som precis lämnat in vår avhandling! I maj övergick studier till sommarjobb på Aktia och då jobbet var över tog utbytesstudier vid i Stockholm. Utbytet i Stockholm var så kul! Vi hann flytta under tiden där och bodde först 1 månad lite längre bort för att sedan hitta en lägenhet närmare centrum och universitetet. Jag har fortfarande en kurs kvar som går på distans, så utbytet är inte riktigt över för min del än ;) I december kom jag hem till Finland, ca en vecka innan jul och Niko kom just i tid hem för att fira min 23 års dag, den 22.12. Dagen därefter pysslade jag på med de sista julklapparna och paketerade paket sent in på kvällen. Att fira jul hemma efter att ha spenderat ett halvår i ett annat land kändes så härligt! Julafton började vi traditionsenligt med tomtegröt och julmusik, varefter vi gick till julkyrkan och sedan plingade på hemma hos Farmor & Farfar där vi blev bjudna på middag och träffade självaste Julgubben. Dagarna därefter blev det fler middagar, ljuvligt juliga lediga dagar och myskvällar hemma med familjen. Plötsligt var det nyårsafton och det nya året firades in med fina vänner och massa skoj. Det var mitt 2017, i stora drag (kommer eventuellt återkomma med en årsresumé lite senare) nu väntar 2018 och nya äventyr!

​Var in på Ikea för ett tag sen och detta åkte hem med mig. Köpte ett par nya dynor till mig och Niko, nya påslakan och så lite smått och gott till köket. Tycker så mycket om ljusa lakan och dessa var ett verkligt fynd, var på specialerbjudande och kostade endast 11,99 € st. Ni hittar dem här. Alla bilder är Ikeas.

​Hej! Tänkte uppdatera er alla om vad jag sysslat med på sistone, har hunnit med en hel del nämligen. Utöver det nedan har jag shoppat lite och även besökt IKEA (vad är bättre än det lediga, regniga dagar?), gått powerwalks, ätit grillmat och suttit ute på terassen, kramat min bror hejdå som på måndag åkte in i armén, solat & läst ca halva första boken i Outlander-serien, kollat serier med min fina pojkvän...

För ett tag sen var jag, Mamma och min lillasyster på Raseborgs sommarteater. I år spelades Sound of Music och vi alla tyckte den var väldigt bra! Innan teatern åkte vi till Ekenäs och Bossanova, sån lyx att bli bjuden på restaurang efter jobbet 😍 vi åt BBQ ribs med aioli & french fries. Härligt ställe alldeles fast i havet, ett plus var även den snygga inredningen och den goda betjäningen.

På helgen var det jobb som gällde i vanlig ordning men ett dopp eller två har jag hunnit med ändå. Känns som riktig sommar när man åker båt, solar, simmar och kan sitta ute fastän det blivit kväll. På jobbet har jag haft turen att ha denna trevliga kollega med mig som gärna håller koll uppifrån lofträcket. Charmar de flesta av besökarna också 😉

Bara älskar alla sommarbär! Jag och Catharina passade på att plocka lite idag och det var så gott att senare äta med lite vaniljglass. Ett riktigt sommarmåste enligt mig! I söndags träffade jag mina finfina vänner över ett plåtbröd på Pub Niska och oj så kul det var, har saknat er alla!❤

Midsommar 2016 var alldeles toppen! Traditionsenligt firade vi med midsommarstång och gårdsfest hemma hos min farmor och farfar med så gott som hela släkten samlad. Farmor och Farfar hade fixat så fint med ett stort tält, långbord, blommor och björk. Det bjöds även på en massa gott, allt från rökt lax till rövarstek på tre olika kött. Mums! Senare åkte jag och Niko vidare för att fortsätta firandet med några finfina kompisar och vi hade roligt som alltid. Vi satt ute väldigt länge och det blir ju egentligen aldrig mörkt, men till slut fick vi ge upp för myggorna och flytta oss in. Nästa dag blev det dopp i sjön efter en riktigt sen sovmorgon, var i tröttaste laget och det passade alldeles utmärkt att bara få ta det lugnt, sola, simma, grilla lite och prata på om allt och ingenting.

Här har det varit tyst ett tag, jag har jobbat, jobbat, jobbat, läst på tent och njutit av sommaren. Skönt att koppla bort från sociala medier ett tag och bara vara. Hur som helst trivs jag bra på mitt nya jobb, tenten jag skrev i måndags verkade gå riktigt bra och jag bara älskar alla dessa sommarkvällar!

Efter att jag slutat jobbet igår körde jag raka vägen hem till Niko, vi åt god mat ute på terassen och därefter plockade vi fram metspön och åkte ut med deras båt. Vädret var toppen och det kändes verkligen som sommar när man satt där i solen och metade. Bilden nedan är tagen runt 9 på kvällen och det var så ljust och soligt, kan det inte vara så här året om?! Hoppas på lika soligt väder till midsommaren också ☀

Nu ska jag fara och plocka upp Niko och så ska det handlas lite inför morgondagen, vi hörs mer imorgon! :)

Maj har bjudit på alldeles härligt vår väder och vi har fått njuta av sommarvärme lite i förväg. Sommarkläderna har fått åka fram och lite nytt har även flyttat in i min garderob. Under denna månad har jag gått långa promenader i naturen, firat födelsedagar och morsdag, ätit gott (mycket grillat), umgåtts med familj & vänner, solat, tränat och pluggat inför tent. Nu är tenten förbi och det känns väldigt skönt, jag och Niko bestämde oss för att ta en några dagars "semester" och åkte till sommarstugan idag. Snart börjar vi båda jobba så man får passa på nu :)

En perfekt sommar smoothie gjord på frusna hallon, lite banan, kokosmjölk + turkisk yoghurt 👌

En god lunch ute på altanen // kvällspromenad längs sjön

I fredags blev det säsongens första båttur för min del och det var hur ljuvligt som helst, sol, bra sällskap, skönt väder och inga måsten. // Körsbärsträden hemma hos Mamma & Pappa har blommat så fint 🌸

Hej, visst är det skönt med fredag?

Jag har haft en riktigt bra fredag och hade turen att få börja den med sovmorgon och frukost ute i solskenet. Sen så bestämde jag och Niko oss för att träna tillsammans så blev en promenad längs havet följt av ett gympass. En riktigt bra start på helgen med andra ord. Kvällen spenderades hemma hos min familj och vi åt god grillmat ute på altanen. Älskar att det fortfarande är så fint och varmt väder! Har passat på och njutit så mycket som möjligt och verkligen varit ute alla möjliga tillfällen. Gick en runda på Ramsholmen med kameran igår så det kanske dyker upp lite foton här på bloggen så småningom, naturen är bara så vacker just nu. Kanske det får bli en morgon promenad imorgon igen? 😍