Det första vi ville göra i Queenstown dagen efter att vi kom dit var att hika upp för berget som ligger närmast precis ovanför staden. Precis bredvid vårt boende. Det många gör är att åka med gondolen upp för att se utsikten från toppen av berget och sedan antingen gå ner eller åka ner igen. Vi bestämde oss för att gå upp för berget och sedan ta gondolen ner och njuta av utsikten på de sättet. Det var bra hikespår och det var en del andra som också gick uppåt. Jag var fortfarande sjuk när vi gick, ingen feber men var förskyld, så det tog lite längre tid för oss då jag behövde pausa en del på vägen. Jag tog heller inga bilder när vi var på väg upp då jag var så fokuserad på att bara klara det haha.

Här hade vi kommit en liten bit och stannade för fotopaus.

Det var så svårt med klädvalet den här dagen. Vi var vana vid att ha flera lager med tröjor för att hålla oss varma men samtidigt blev man så varm av att gå och när solen låg på blev det ännu varmare. Kändes som jag tog av och på hela tiden haha. En liten selfie från snapchat.

Tillslut kom vi upp till toppen och kunde njuta av utsikten. Det var inte en jobbig väg att hika men jag skulle inte rekommendera det om man är förskyld, det tog då sin tid och var såklart lite jobbigt. Men jag tog mig upp ändå tack och lov.

En tavla på Frodo gjord av jellybeans. Minns inte hur många tusen bönor de satt ihop denna med men många var det.

Vi var så glada över solen att vi satte oss ett tag på uteserveringen och njöt tills vi blev alldeles kokheta.

Då blev det dags att ta gondolen ner för berget och njuta mer av utsikten.

Vi åt lunch på ett av de andra veganska ställena vi blivit rekommenderade. Den här måltiden var min favorit men minns tyvärr inte vad restaurangen hette. Man fick iallafall välja från en liten buffé vad man ville ha på sin tallrik och storlek på själva tallriken. Jag tog bl.a. hemmagjord falafel.

Såklart fanns mitt favorit hotell i stan också haha

Middag lagade vi hemma på vårt boende, det blev för min del en sallad med spenat, jordgubbar, stekt svamp och aubergine (tror jag svårt att se vad det är) toppat med sesamfrön. Vi lagade mycket mat själva under vistelsen i Queenstown för att spara pengar. Men boendet vi bodde på hade väldigt stort och fräscht kök, iallafall för att vara hostel, så det gjorde oss ingenting. Oftast var vi ensamma också och kunde ha på högtalaren medan vi lagade. Riktigt mysigt!

Och så kom vi fram till Queenstown. Den mest populära staden på södra ön för alla åldrar skulle jag säga. Under vinterhalvåret kan man åka skidor där och under sommaren göra mycket hiking och annat. Queenstown är liksom mittpunkten för många aktiviter som man kan boka därifrån och åka på över dagen. Vi kom fram någon gång på eftermiddagen och letade upp vårt hostel för att checka in. Vi bodde på ett hostel som hette Pinewood som låg bara 10 minuters promenad från centrum. Det var väldigt mycket camping känsla när man kom dit. Det var olika hus man sov i med gemensamma toaletter och duschar. Sedan i nästa hus var det gemensamt kök och ännu fler toaletter och rum folk bodde i. Campingkänsla fick man då många gäster kom med större bilar för att sova där några nätter innan de reste vidare och man kunde sitta utomhus och äta på bänkar med bord haha. Hostellet låg precis vid ett berg så mycket skog och träd syntes runtomkring. Synd att jag inte tänkte på att fota just den omgivningen. När vi checkat in utan några konstigheter gick vi ner mot byn för att titta oss omkring. Vi gick förbi en resebyrå som heter Peterpans Travel Agency och gick in och bokade en aktivitet med häst ridning som jag så gärna ville prova. Var så längesen jag red och var sugen på att få göra det just på Nya Zeeland. Den bokade vi två dagar framåt. Efter att vi vart där tipsade hon som jobbade på resebyrån om ett matställe med vegansk mat och hälsokost då jag frågade om tips. Vi åt middag på ett av dom hon föreslog som heter Rehab. Sedan strosade vi omkring längst gatorna och hamnen. Queenstown är så fint!

Efter några dagar i Christchurch kände vi oss redo att resa vidare. Nästa stopp var det jag såg fram emot mest: Queenstown! Genom resan blev man bara mer taggad på att åka dit då alla man träffade på vägen som varit där endast hade bra saker att säga om det. Bussresan neråt tog en hel dag, ca 8 timmar om jag minns rätt. Så under bussresan blev det en del stopp. Ett av stoppen var vid Lake Takepo som är en sjö med fantastiskt landskap omkring. Där strosade vi runt innan det var dags att fortsätta mot Queenstown.

Nästa dag åkte vi på valsafari och fick se en stor val. Fast den var från långt håll och det såg mest ut som en stor sten/en klippa. Vi blev upphämtade från bussterminalen av en minibuss som körde oss till valcentrumet. Därifrån åkte vi ytterligare en buss med gruppen som vi hamnade med till själva båten som skulle ta oss ut till havs. På båten hade de en presentation om fiskar och valen som vi skulle få se. Men det ända som gick att fokusera på var hur stört mycket det guppade i båten, aldrig varit med om en sån båtresa innan och många på båten kräktes i spypåsar som personalen fick springa och byta ut konstant. Det var inte en trevlig åktur att höra alltfler som spydde medan vi åkte. Tillslut kom vi fram till där vi skulle se valen som de hade letat upp.

Cornelia blev också lite åksjuk stackarn

Vi stod på däck och väntade sååå länge på valen, folk började bli lite otåliga haha

Tillslut dök den upp och detta var skymten man fick se av den

Dagens höjdpunkt var på vägen tillbaka då vi såg lekfulla delfiner som simmade längst båten och hoppade upp och ner genom vågorna. Så häftigt och man kunde inte bli annat än glad!

Så tidig morgon tog vi buss från Picton ner till Christchurch som är den största staden på södra ön. Vi reste alltid med buss när vi var på södra ön och då åkte vi med InterCity Bus för er som undrar och kanske själva funderar på att resa till Nya Zeeland. Anledningen till att vi valde just InterCity och inte Kiwi bussarna som annars är mest känt för backpackers var för att vi kände att InterCity passade oss bättre då man kunde köpa på sig ett visst antal timmar att resa för och sedan kunde man boka själv via internet vart man skulle och när. Kiwi bussarna hade olika paket man skulle köpa och olika rutter att åka efter men eftersom vi inte riktigt visste vart vi ville stanna längre och vad vi ville se mest utav fick vi större frihet med InterCitys bussar. Det hade nog dock vart roligare att åka med Kiwi då det reser så mycket andra backpackers på de bussarna så vi hade säkert träffat mer folk på de sättet. Men vi var nöjda ändå. Såhär såg det ut när man gjort en bokning.

När vi kom fram letade vi upp vårt hostel som låg en 10 minuters promenad från själva centrum. Det var ett jättemysigt hus med olika rum folk bodde i sedan gemensamt kök, badrum & dusch. Det bodde väldigt trevliga människor i huset som vi åt middag med gemensamt och det var en mysig stämning där. Så synd att de andra skulle resa vidare ganska direkt efter att vi kommit så vi hann inte umgås så mycket. Plus att min feber första kvällen var skyhög och var inte så peppad på att prata med folk då, tyvärr.

Första dagen i Christchurch tittade vi oss omkring i stan. Vi tog en promenad till deras botaniska trädgård (vi har hunnit med en del trädgårdar nu haha) och sedan åt vi lunch på stan. Christchurch skulle jag inte rekommendera att stanna i mer än tre dagar, inklusive en heldagsaktivitet. Staden är ganska seg och fanns inte mycket att se eller göra. Men här kommer lite bilder från dagen ändå!

En känd gata som var med på top 10 lista att se i Christchurch. Gatan var typ fem meter lång sen tog den slut.

Den var mycket graffiti/street art omkring staden. Här är från en parkeringsplats och elefanterna från en vägg vi passerade på väg till vårt boende.

Färjan över från Wellington till södra ön tog ca 3 timmar. Man åker då till en liten ort som heter Picton. Den var öde och tråkig och verkligen bara ett mellanstopp. Det var dock många med fiskespön och fiskeutrustning där så tror att folk åker dit på fiskeresa. Vi kom fram sen eftermiddag/kväll och vi hade bokat en natt på ett väldigt speciellt hostel som hette Alicante nånting haha. Det var väldigt skönt för min del att vi inte reste vidare med en gång då jag den här dagen fick feber som hade smugit på sig under dagarna i Wellington. Minns att jag frös & kallsvettades hur mycket som helst och var bara allmänt yr och sådär frånvarande man blir när man är sjuk. Iallafall, när vi kommer fram och ska checka in kommer en gubbe upp i linne, shorts och en lukt av alkohol och välkomnade oss. Han berätta att han och hans fru driver detta ställe. Han kändes som en rolig morfar och visade oss runt. En positiv överraskning var att man fick enkel frukost på morgonen vilket var skönt för oss då vår buss därifrån lämnade terminalen tidigt. Vårt rum såg ut att komma direkt ur Pippis villevillakulla eller något annat lusthus, ​fick inte med hur hela rummet såg ut men det hängde krimskrams och sängen var bäddad med massa olika osammanhängande kuddar, så mysigt var det ändå!

Under kvällen på Tex-Mex restaurangen berättar pappa att han & Annika under promenaden genom stan hade sett inget mindre än ett Sofitel Hotel! Jag och Cornelia älskar Sofitel från Bangkok då vi åt vår första Sofitel-frukost där och den vad så bra verkligen. Sedan åt vi på Sofitel igen på Bali i Nusa Dua på min födelsedag. Den skulle jag säga inte är lika bra för att den hade större utbud med så mycket olika roligheter att prova så vi blev så mätta att vi fick stora problem med att försöka ta oss därifrån *magknip deluxe* haha. Iallafall, vår sista frukost alla tillsammans innan det var dags för oss att resa vidare på olika håll blev en Sofitel-frukost som pappa så snällt bjöd oss på. Den här gången var jag och Cornelia väldigt noggranna med att äta oss lagom mätta och inte som sist. Och det gick väldigt bra då den här frukostbuffén var mycket mindre och utbudet var inte alls lika stort. Passade oss bara bra!

Tyckte om inredningen inne på hotellet. Kändes hemtrevligt och välkomnande. Det verkade som att det mest var gäster på affärsresor som bodde där och inte så mycket turister. Många kostymnissar som hade frukostmöte.

Lobbyn vid receptionen.

​Sedan tog vi farväl och jag & Cornelia tog en taxi från vårt hotell ner till hamnen där vi sedan tog färjan över till södra ön.

Eftersom pappa & Annika varit så generösa med allt vi fått göra med dom, aktiviter, bilresa, hotellnätter, mat, så ville vi bjuda de på middag sista kvällen tillsammans. Vi hade redan spanat in ett tacoställe dagen innan som vi var sugna på att prova, så det fick de bli.

Det var den bästa taco jag ätit ute, såå gott. Blev en supermysig kväll!

Vi kom fram till Wellington sent på kvällen och checkade direkt in på vårt hotell. Även detta hotell var förbokat och kändes så lyxigt för mig och Cornelia haha. Vi lämnade väskorna på rummet sen gick jag & Cornelia ner till Cuba Street som är lite av deras huvudgata vad gäller restauranger iallafall. Vi hittade ett mysigt ställe där vi åt middag innan vi sprang tillbaka (det blåste och var iskallt) till hotellet där vi slockna direkt.

Dagen efter började vi dagen med frukost alla fyra tillsammans på ett ställe som hette Floriditas.

Efter frukost promenerade vi genom staden till deras Botaniska Trädgård. Den ligger på höjden så man kunde åka såkallad Cable Car upp för backen från gatan så var man på toppen med utsikt över staden.

Älskade Far

Trädgården var väldigt stor och fanns en del fint att titta på så vi blev där ett bra tag.

Vi promenade sedan ner ut ur trädgården längst hamnen tills vi hamnade en liten bit bort. Hittade en liten sandstrand bland annat och mysiga hus. Där åt vi lunch och myste i eftermiddagssolen som lyckades titta fram.

På väg ner till Wellington föreslog Annika att göra ett stopp i en liten stad som heter Napier. Den är uppbyggd som i en film och allt är film inspirerat. Väldigt speciell stad.

Vi gick ut på en liten utsiktsplats över havet. Sanden är svart från askan ur vulkan i närheten tror jag att det var.

Sedan avslutade vi med lunch på ett mysigt café som var en hälsobutik i ett. Så mycket skoj att titta runt i sånna tycker jag haha.

Sedan fortsatte bilfärden neråt!