På bilden: Styrelsen för klubben international relationships på Hillcrest technical highschool tar avsked av en grupp elever från smip15b.

Hej alla underbaringar!

Dag 13 här i Zambia. 13 dagar har gått och vi mår bättre än någonsin. Trots att resan närmar sig sitt slut bubblar vi av fina minnen och intryck. Efter dagar av regn vaknade vi imorse upp av sol genom gardinerna, trötta efter gårdagens daystay. Morgonen inleddes av den vanliga frukosten [gröt, toast och banan] sedan följde dagens aktiviteter. Först ut på agendan var gudstjänst i pingstkyrkan hos pastor Paul, sedan lunch på lodge lingo, därefter en fri eftermiddag som sedan avslutades med en gemensam middag på restaurang Zambezi café.

Gudstjänsten var något utöver det vanliga. Klassen fick tappert genomlida två timmars intensivt predikande, vilka kan sammanfattas som ”The knowledge of god saves you from cancer and diabetes” och ”rejecting the knowledge of god leads you to hell”, för att sedan snubbla ut ur den varma lokalen och äntligen andas frisk luft igen. Två mycket olika kyrkobesök och ett flertal intervjuer har lämnat oss tankspridda. På många plan känner vi igen oss i det zambiska samhället, människor har samma behov, och samma känslor här som hemma, men på andra plan skiljer sig kulturerna totalt. Det känns främmande att uppleva hur pass djupt rotad kristendomen är i Zambia, och det slog oss också idag hur pass stor spridning som finns i hur religionen utövas bland befolkningen. Klassen tvingades finna sig i att människor inte alltid delar vår uppfattning om världen, och de människorna ibland har stort inflytande på samhället. Det är inte lätt att ge ordet till någon vars åsikter man inte vill stå bakom, och det är heller inte lätt att acceptera att makten ibland vilar hos den ignorante.

Efter en omskakande morgon, följde en välförtjänt lunch på en mycket mysig lodge i närområdet. Vego- lasagne, grillad kyckling och potatis stod på menyn, och maten avnjöts i skuggan av ett bambutak. Vi gick sedan hemåt i den gassande solen, mätta och belåtna.

På eftermiddagen passade vissa på att sola sina ben i lugnet vid polen, medan andra valde att tillbringa ledigheten med ytterligare arbete. En grupp med elever begav sig till den närliggande internatskolan Hillcrest technical highschool, för att möta gruppen International relationships Zambia. Det diskuterades framtida samarbeten, och i ett av klassrummen hölls vilda diskussioner om skillnader mellan Zambia och Sverige. Kul att få möjlighet att umgås med andra ungdomar - vi ser fram emot att få umgås igen!

Efter en dag av blandade känslor kunde vi inte ha hoppats på ett bättre avslut än det vi fick på Zambezi café. Gott sällskap, goda burgare, och gott humör. Detta var den sista lugna middagen på äventyret, och definitivt en av de trevligaste måltiderna. Nu nalkas slutklämmen, och vi ser fram emot en sista ledig dag, och en riktig Zambisk fest!

/Olivia och Lova

Hej alla våra fans!! Lördag den 10 februari.

Dagen har spenderats på olika håll då klassen var på DayStay-besök i grupper om 2-3 st. DayStay innebar att vi elever fick besöka olika zambiska familjer som frivilligt ställt upp på att ta emot oss under en dag. Denna gång var det personer från Bryson, vår kontaktpersons församling som hade ställt upp, och även en del av Emmas gamla kollegor från YWCA. Alla har fått uppleva olika saker däribland höns-mord, bollywood på TV, guidade turer i Livingstone och dans. Alla blev bjudna på lunch, en del fick även hjälpa till att laga den.

Ett exempel på dagen är hur jag (Hanna A) och Elin spenderade tid hos en barnfamilj från Brysons församling. Det började med att vi blev upphämtade i tid (!) och sedan fick lyxen att åka bil hem till familjens hem. Där blev vi mottagna av fyra glada barn och en taggad hund. Dagen spenderades sedan med att spela olika former av kort, schack och att leka frisörsalong. Matmässigt har vi nog aldrig varit så mätta i våra liv då vi blev bjuda på både frukost som bestod av bönor och ägg på toast, och lunchen som bestod av nschima, fisk, lever, tomatsås och en grönsaksröra. Människor i Zambia är otroligt gästfria och av det skälet lämnade vi så lite mat som möjligt på tallrikarna. Efter lunchen närmade sig klockan 15.00 och det var dags att bege sig tillbaka mot lodgen. I baksätet av bilen blev vi serverade en efterrätt som enklas kan beskrivas som en risgrynsgröt. Det var ett otroligt fint utbyte av inte bara kulturer men ett fantastiskt tillfälle att kliva rakt in i äkta Zambisk kultur.
På kvällen innan middagen fick klassen besök av en grupp kvinnor som skulle lära klassen att dansa á la Zambia. Detta innebar både dans i grupp och lite freestyle. Det var mycket uppskattat trots att många var trötta efter den intensiva dagen.

Enligt väderprognosen skulle lördagen få lika mycket nederbörd som Sverige får under ett kvartal. Istället kom det en snabb regnskur på ca 2 minuter som torkade bort efter 5. Lärarna hade till och med hunnit klämma in en timme eller två vid poolen innan alla elever kom tillbaka till lodgen.

Tack och hej, LEVERPASTEJ!!!!
via Lisa, Filip och Hanna A.

Tja tja bloggen!

Denna morgon vaknade vi till frukosten klockan halv åtta, gröt, banan och mycket välbehövligt kaffe för att ladda upp för dagens många besök. En del fick besök här på lodgen, medan andra åkte iväg till stan för att intervjua några kvinnor på YWCA (Young Women Christian Association). Resterande stannade kvar hemma för att renskriva sina intervjuer.

Lunchen åt vi tillsammans. Det serverades ris, friterad kyckling, pasta, pumpa, nshima och tomatsås. Mycket gott som vanligt! Trots att maten här är oerhört god, började viskningar om längtan till maten där hemma.

Under eftermiddagen delades klassen upp igen för att ta sig iväg på olika ärenden. Några av oss gick till David Livingstone High School för att intervjua fler elever och lärare kring olika ämnen, andra åkte till den nybildade organisationen Alpha Gramecy. Alpha Gramecy är en organisation under YMCA som ägnar sig åt förvaltning. De beskriver sig själva som en länk mellan vanliga människor och myndigheter.

Tillbaka på lodgen igen, fick vi besök av flera ungdomar från YMCA (Young Men Christian Association). Vi lärde dem svenska lekar som Små grodorna, och satte oss sedan ner igen för att mingla och utbyta erfarenheter från Zambia och Sverige. Många av de zambiska ungdomarna hade många frågor om det svenska skolsystemet. Avslutningsvis, fick vi lära oss ett par zambiska energizers, snabba lekar för att få energi, och tog farväl med en gruppbild (och många, många selfies som för övrigt verkar vara en ännu större grej här än i Sverige).

Kvällen avslutades sedan med en tidig middag och en samling klockan 19, för att diskutera morgondagens äventyr; daystay hos zambiska familjer!

Och kom ihåg: One Zambia, One Nation!

Kram via Josephine, Amanda och Tilda!

PS. Bilder kommer senare!

Idag vaknade vi tidigt för att ta bussen till Botswana för att åka på safari. I sann Zambisk anda var bussen lite sen (ungefär en timme) så vi kom iväg senare än planerat. Trots det, och det regniga vädret, var det trettiosju förväntansfulla och taggade svennar som satt i bussarna. När vi kom fram till Botswanska gränsen stod där massa lastbilar och väntade på att komma igenom tullen. Vi har fått veta att det kan ta allt från fyra dagar till en månad för en lastbil att bli godkänd och komma över Zambezifloden in i Botswana, och vice versa. Chaufförerna övernattar alltså i flera dagar, viket leder till att det är vanligt med alkoholmissbruk och sexköp vid gränsen på nätterna. Gränsen till Botswana är en av de platser där HIV/AIDS sprids mest i hela Zambia.

För oss tog det endast cirka 15 minuter att komma förbi kontrollerna. Bron över floden är under konstruktion och ska bli klar först om fem år. Just nu är det bara en färja som kan föra över en lastbil åt gången som går fram och tillbaka hela dagarna. Vi blev hämtade med en liten båt av Safarikillarna som tog oss över snabbt och smidigt.

Parken som safarin höll till i heter Chobe National Park. Vid första stoppet bjöds det på frukt-fika, sen gav vi oss ut i bushen! Vi möttes direkt av en jätte-flock med impalor. De är riktigt gulliga och det skulle visa sig att de fanns i stort sett överallt i hela parken. Turen gick först ned till ett vattenhål där det låg krokodiler och flodhästar. Det vimlade av olika fåglar som flög oroväckande nära bilens hjul hela tiden. Vi fick också se både Timon och Pumba!

På eftermiddagen fick vi efter ett ganska långt djur-uppehåll till slut se både elefanter och giraffer. Djur är ju lika människor i och med att de ju inte gillar regn, så de häll sig borta. Guiderna som körde safaribilarna var troligt kunniga om allt som fanns i Botswana och vi skrattade ikapp hela dagen. Hahaha!

Det började regna riktigt tungt när vi skulle åka hem och alla var heelt slut, men glada och nöjda. Nu på kvällen sitter vi här het dåsiga av alla intryck och en skön natts sömn väntar på oss. Hejdå och godnatt!

MVH

Salah, Carro och Paulina

Idag har varit en dag fylld av regn och eget arbete, utan någon gruppaktivitet på schemat fanns det mycket tid till intervjuer och skrivande.

Eftersom alla hade eget arbete på schemat är det omöjligt att få med allt som vi har fått se idag. Ett litet gäng gick upp redan kl 6 för att gå på morgonmässa i kyrkan. Två av oss som skriver dagens inlägg (Britta och Erica) besökte Mosi-Oa-Tunya building, där vi intervjuade NGO:n ”Football da Forca”. Organisationen arbetar för att stärka tjejers roll i samhället genom fotboll. I samma byggnad befann sig även vissa i klassen för att möta personer ur organisationen YWCA, som är KFUM riktat för kvinnor runtom i världen. Mycket lärorikt minst sagt!

Jag (Isak) åkte tillsammans med Mahdi och Joka (en av reaursperaonerna) till Jollybouys för att intervjua två personer som jobbar där. Ämnet vi två skriver om ät turism och Jollyboys är en Lodge specifikt inriktad på backpacker som det är gott om här i Livingstone.

Hej kära läsare!

Idag började dagen med ett spännande besök hos borgmästaren. Han var trevlig och respektingivande (& han hade ett väääldigt fast handslag) och svarade på flera frågor vi hade! Efter besöket åkte många vidare till väskmärket WAYAWAYAs verkstad och konceptbutik. Där fick vi en föreläsning om företagets bakgrund samt om bistånd och utvecklingsstudier. Mycket intressant! WAYAWAYA har bara återförsäljning i Norge än så länge, men säljer mest på nätet. Många av oss shoppade även väskor direkt i butiken. Väskorna är gjorda av kvinnorna som vi träffade där. Tyget i väskorna är chitenge och lädret kommer från Sydafrika. (Hett presenttips!) WAYAWAYA kan översättas till ”slösa tid” och refererar till det motstånd som kvinnorna fick möta när de startade företaget, de fick ofta höra att ”you’re Just wayawayaing”. Skrattar bäst som skrattar sist, kan man säga nu när företaget blivit så framgångsrikt.

Nästa roliga aktivitet för dagen var en båttur på Zambezifloden där vi fick vara riktiga turister och åka med en supercool båt. På båten fick vi middag och det bästa av allt- se massvis med djur! Krokodiler, elefanter, flodhästar, apor och impalor är bara några av alla djur vi såg. Extra plus i kanten var att det under hela båtturen spelades traditionell zambisk musik. En upplevelse många i klassen troligtvis kommer minnas länge framöver!

Dagen avslutades sedan med kvällsfika som bästa Åsa hade fixat! Eftersom de flesta i klassen haft en stressig arbetsdag var det extra skönt att avsluta med te, scones och muffins. Ett väldigt bra avslut på en väldigt bra dag med andra ord.

Ha det bäst! /Hanna och Mahdi

Hej allihopa! Dagen började med en tidig uppgång i förväntan på att få träffa stadens borgmästare. Ryktet spred sig snabbt att mötet var inställt, vilket snart därpå bekräftades utav lärarna. Förmiddagen fylldes istället med egentid då vissa valde att jobba och andra gav sig ut på shoppingrunda nere på stan och marknader. Vädret var med oss hela förmiddagen fram till en halvtimme innan vår promenad mot fotbollsplanen. Efter en kort väntan bar det av ändå. Vi möttes utav ett gäng glada ungdomar och deras tränare. Vi började med att värma upp tillsammans och delade sedan upp oss och spelade två parallella matcher, tjejer och killar för sig men blandat smip15b och de andra ungdomarna.

Efter matcherna blev vi indragna i någon form utav avslutningscermoni som innebar lekar, dans och ramsor. Våra nyfunna fotbollsvänner fick även lära sig små grodorna. Det vi tog med oss hem från mötet var det goda bemötandet och den kärlek och värme som ungdomarna delade med sig av. Trötta och tagna utav dagen sov alla gott på kvällen. Smip15b genom Ellinor och Wilma.

Hej alla beundrare!!

Idag är det söndag, vilket självklart betyder gudstjänst! Dagen till ära blev det predikan av vår käre Bryson i hans egen församling. Vi fick vara med på en riktig fartfylld upplevelse, med både sång, dans, och kyrkosnack. Efter den kärleksfyllda mässan fick vi möjligheten att skapa kontakt med och intervjua medlemmar i församlingen. Personer med många olika erfarenheter som gav oss nya insikter som hjälpte oss i vårt arbete.

Dagen fortsatte med en varm och svettig promenad mot en välförtjänt lunch en italiensk restaurang där vi blev bjudna på en stor och god pizza. Under måltiden byttes den gassande solen ut mot ett rejält oväder, regnet stod som spön i backen. Lyckligtvis blev ovädret kort och vi kunde igen gå ut och promenera i det härliga Livingstone. Sedan fick vi disponera tiden lite som vi ville. En del valde marknaden medan andra åkte hem och vilade efter en slitsam dag.

Vid 17 var vi hemma på lodgen och hade en timme på oss att vila och göra oss redo för ännu en resa in till stan. Idag var en riktig lyxig dag då vi faktiskt även till middag åt ute, detta för att lodgens kökspersonal skulle ha möjlighet att få en vilodag och gå till kyrkan de med. Till middag blev det italienskt i annat format, då vi blev bjudna på pasta med olika såser och en härlig kycklingrätt.

Det var allt för söndagen och resans varmaste dag.

Nu är första veckan avklarad och vi mycket mer spännande upplevelser framför oss! Kramar från oss alla, SMIP15B genom Isak Haussner och Nathalie

Hej alla!

Den första lördagen här började vi muzungo chungololos med att åka 16 stycken på 10 säten i en skruttig bil till Maramba marknaden, en trevlig vistelse med fräscha tyger, mycket paparazzis och frierier. Det var packat med trevliga människor, bland annat träffade vi en snubbe som skar upp inälvor bland kött och fiskförsäljarna. Färgglada tyger, tveksam elektronik och torkade fiskar samt kött i mängder. Med oss fick vi en kulinarisk upplevelse, goda larver, mycket frukt och tyger. Den vita tusenfotingen smälte in bland folkmassorna, typ, och uppskattades med sin köp glädje vid de olika stånden och gatuförsäljarna.

Dagen fortsatte med många skratt, jobb och nya interaktioner. Stora delar av klassen utförde sina första studieresor till bland annat skolor och katolska kyrkor. Bland annat träffade några i klassen en grupp elever från Hillcrest high school som ska ha ett utbyte i Sverige. Intervjuerna gav en stark grund till stora delarna av klassen även om många var nervösa över sina första intervjuer. Vi hann också sitta ett tag runt poolen denna till mestadels soliga lördag.Kvällen avslutade de flesta muzungo chungololos med att köra blinkleken, lite hetsigt med ett tidigt avslut då vi alla är trötta efter dagen.

Avslutningsvis har denna lördag fyllts av både nöje och arbete. Imorgon är det söndag och därmed kyrkan med Bryson! Enligt Åsa mycket friskisdans, hääärligt!

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige, Smip15b genom Ella och Sebastian.

Idag begav sig muzungu chungololo till Victoriafallen, eller Musuotunya- ”the smoke that thunders”, för en ledig turistdag. Vårt smeknamn betyder typ en tusenfoting av vitingar, vilket en av våra kontaktpersoner kallar oss, eftersom vår klass liknar en tusenfoting när vi på led genom staden går. Först såg vi fallen från Zambia. Det var obeskrivligt mäktigt, vackert, häftigt och fantastiskt! Vi blev genomblöta, såg regnbågar OCH till mångas förskräckelse; babianer! Vi hade blivit förvarnade om att dessa kunde sno allt från mat till pass, pengar och kamera, och sedan slänga ner föremålen i fallen. Lyckligtvis har alla sina värdesaker kvar, men en del sparade lite vatten från fallen i sina mobiler…

Nästa stopp: Fallen från Zimbabwes sida. Men först: Passkontroll. Trots lång väntetid så är vi nu ännu en stämpel i passen rikare och en nyans solbrunare. I parken åt vi lunch innan det var dags att bli blöt igen. Höjdpunkten från denna sida var ”Danger Point”, en klippa med panoramisk utsikt mitt bland fallen. Det kändes som om vi befann oss vid världens ände!!

På väg hem till Zambia korsade några från klassen bron som sammanlänkar Zimbabwe och Zambia till fots och fick bevittna en modig norsk tjej som hoppade bungy-jump. Ni kan sova lugnt i natt för det har vi förbjudits att göra!

Kvällen spenderades på lodgen med lika god mat som alltid. Vissa gick på promenad och andra lärde sig hur man dansar av damerna i köket. Tidvis passerar en bil med en man som i en högtalare ropar ut uppamningar om att besöka deras kyrka. För en med ett ovant öra låter uppmaningarna som om en befinner sig på ett sportevent. Men kyrkbesök sparar vi till på söndag!!