MAQ/ Rörlighetsträning/ Stretch

Mitt förhållande till rörlighetsträning skulle jag nog beskriva som lite svajigt. Förmodligen med anledning av att jag är ganska dålig på att träna det och gör det på tok för sällan. Tycker nämligen att det gör ganska ont (med tanke på att jag är såpass stel hehe) och att det är lite långtråkigt. Men, trots allt är det en väldigt viktig del av träningen för att undvika skador.

Varför ska man (pina sig och) träna rörlighet då? Jo genom att ha god rörlighet i muskler och leder minskar skaderisken vilket också gör att du kan utnyttja dina muskler och din kropp till fullo. T.ex, om du har dålig rörlighet i baksida lår eller höft är det större chans att du inte kan ta ut ditt löpsteg helt. Därav kommer du inte kunna använda din muskelkraft och hjärtkapacitet fullt ut vilket gör det svårt för dig att på lång sikt förbättra din löpteknik och också din löpekonomi.

Målet för mig är väl att stretcha efter varje genomfört pass men just nu stretchar jag iallafall två gånger i veckan (efter intervallpassen) och kör MAQ en gång i veckan i kombination med styrkepass. HÄR får ni en länk till det MAQ pass jag testade senast som jag tyckte var bra med tydliga instruktioner. De stretchövningar jag gör varierar och vad dem egentligen heter är lite oklart, men i ett inlägg längre fram kanske jag kan dela med mig utav dem också.

Annie 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229