Svettiga selfies och en lista om träning

Tränar du?
Jo.

Varför tränar du?
Jag mår bra, får bättre självförtroende, stressar mindre, har mer energi, sover bättre och för att jag vill.

Hur ofta?
Beror på men vanligen blir det mellan 3-6 gånger i veckan.

Är du aktiv inom en förening?
Inte mera. Jag har varit aktiv och testat på en del, bl.a. sähly och cheerleading (var dock aldrig bra på det sistnämnda).

Tävlat med något eller ska du delta i en tävling?
Jo, med ovannämnda grenar har jag tävlat och vill nu anmäla mig till något lopp, men har inte kommit så långt att jag gjort det ännu.

Äger du ett gymkort?
Inte för tillfället, men älskar gym och kommer skaffa ett igen.

Vad tränar du nu?
För tillfället tränar jag hemma. För det mesta springer eller powerwalkar jag, men har ändå fått in lite trappträning och muskelträning. På jobbet har jag möjlighet att träna på det tillhörande lilla gymmet, men nu när det är fint väder föredrar jag att träna ute.

Vad är viktigast för dig med träning?
För mig handlar det om att bli bättre, att nå mina egna mål. Förutom det är det super viktigt för mig att lyssna på min egen kropp. Jag pushar mig aldrig för hårt då jag t.ex. börjar springa efter ett uppehåll. Tar det i etapper och ökar längden för varje gång. Vill inte att löpningen skall bli något jag drar mig från att göra. Då det kommer till muskelkondition pushar jag gärna, jäkla jobbit i stunden men så skönt efteråt.

Har du mål med din träning?
Just nu vill jag bli snabbare och starkare. Vill kunna springa 10 km på 55 min efter sommaren.

Konsumerar du kosttillskott?
Nej, har inte behov att använda.

Vilken träningsform gillar du mest?
Bäst gillar jag kondition, speciellt spinning. Har som krav på de gym jag väljer att det ska finnas möjlighet att gå på spinning. Annors så gillar jag också, oväntat nog, att vattenlöpa. Ni vet, då man "springer" i vattnet med ett blått flytbälte runt magen. Bästa stunden att catcha upp med en vän.

Vilken träningsform gillar du sämst?
Definitivt att dansa, alla timmar som innehåller dans eller liknande är inte min grej. Sen har jag svårt för att träna med fria vikter, får inte till det och känner mig klumpig.

Plank-tävling mot brorsorna. Förlorade.

Vad tycker du om vilodagar eller uppehåll i träning?
Jag anser att det är viktigt att förstå att man inte behöver träna varje dag, men att vardagsmotion är en annan sak än att träna och bör finnas i din vardag varje dag. Jag själv hamnar ofta i lite längre pauser med träningen, oftast ofrivilligt på grund av tidsbrist. Med längre pauserna följer sämre sömn, sämre självkänsla och sämre matvanor och allmänt sämre mående. Försöker undvika att hamna i dem och högst hålla tre dagar uppehåll för att inte rasa helt.

Träningsform du vill pröva:
Under sommaren vill jag pröva på att SUP:a och yoga.

Träna ensam eller tillsammans?
Oftast gillar jag att träna tillsammas, man kan peppa och pusha varandra och man tar i mer än man skulle göra ensam. Men det är magiskt att springa en lång runda ensam med musik i öronen.

Hur viktigt är ditt utseende för dig då du tränar?
För mig är det prio ett att ha kläder jag känner mig bekväm och snygg i. Under träningen är mitt mål att bli svettig och röd i ansiktet, då vet jag att jag har tagit ut mig och verkligen pushat. Smink bryr jag mig inte om, sminkar mig inte för tärning men ofta har jag kvar morgonens smink då jag tränar på kvällen.

Favorit träningskläder:
Tights (långa, mellanlånga och korta) och träningstoppar. För mig känns det skönast att ha åtsittande kläder då jag tränar.

Favorit träningsredskap:
Telefonen med musik, pilatesboll och yoga/tränings-matta.

Handen på hjärtat: stretchar du?
Jo, men inte nära heller så mycket som jag borde...

PW sällskap <3

  • Vardag

Gillar

Kommentarer

Yvonne,
Här är min lista 😊 https://ynasman.wordpress.com/2016/07/14/emilias-traningslista/
ynasman.wordpress.com