When anxiety comes knocking on the door

Imorse vaknade jag klockan tre och trodde att jag var sen till jobbet. I min panik väckte jag Jakob som påminde mig om att det var mitt i natten och att jag borde somna om, vilket jag gjorde på ett kick. Under morgontimmarna hade jag mardrömmar och när alarmet ringde på morgonen kände jag mig tröttare än vad jag gjorde när jag la mig, helt slutkörd, igårkväll. Det här stressade uppvaknandet är något jag känner igen sen tidigare. Jag kommer ihåg ett specifikt tillfälle väldigt väl. Jag hade hoppat upp ur sängen i rena paniken, gått ner för trappan och hoppat in i duschen och till och med hunnit raka benen innan det slog mig att det var väldigt mycket mörkare ute än vad det brukade vara... och ingen annan var vaken hemma heller... När jag hoppade ur duschen och tittade på klockan var den strax efter två på natten. När jag insåg detta förstod jag att det enda jag behövde stressa över var att somna om igen.

Dessa är ganska roliga historier, jag kommer ihåg att jag skrattade för mig själv när jag vaknade nästa morgon och undrade om jag hade drömt allt - men nej, benen var minsann nyrakade!

Men bakom det tokiga och roliga med dessa händelser, finns också en djupare sanning, ett varningstecken på att jag behöver förändra vissa vanor i mitt liv innan min hälsa kommer att ta smällen. Detta är någonting som jag lärt mig känna igen och våga ta på allvar.

Dålig sömn, mardrömmar och att vakna med en stress i kroppen är några av de tecken på att ångest är runt hörnet som jag lärt mig känna igen. Jag har kämpat med ångest tidigare, när jag inte kände igen varningssignalerna och bara fortsatte utan några förändringar. Där jag var då vill jag inte tillbaka till. Jag känner mig själv bättre nu och kan därför också ge mig själv det jag behöver för att slippa hamna på precis samma plats av samma anledningar. Det känns så härligt att kunna säga det, att jag lärt känna mig själv på ett sätt som gör att jag kan ta hand om mig själv bättre! Jag är inte rädd för ångest längre, jag vet att den går över och att jag är starkare, men kan jag slippa den genom hälsosammare vanor så tänker jag absolut inte släppa in den i onödan. Ångesten må inte vara lika skräckinjagande som tidigare, men den är fortfarande en ovälkommen gäst. Om den inte stormar in och våldgästar festen så tänker jag avvisa den på ett snällt men bestämt sätt - "du är inte välkommen här". 

Jag vill inte ändra på faktumet att jag har ett jobb och andra uppgifter som fyller min tid. Så schemat kommer att fortsätta vara ganska likt sig på den fronten, så länge det är hållbart i alla fall! Men någonting som jag känner att jag vill och behöver ändra på är mina vanor. Jag vet att det finns stor kraft i goda vanor.

Goda vanor som hjälper mig förebygga ångest (och även hjälpt mig ta mig ur den tidigare)

- Få tillräckligt med sömn. För mig är det ca 8 timmar per natt.
- Äta bättre mat. Tidigare har problemet varit att äta tillräckligt, nu handlar det snarare om att äta bättre. Känner att jag verkligen ser fram emot de goda matvanor jag vill bygga! Ett steg i taget.
- Röra på mig/träna regelbundet. Har hittat en dansstudio precis här på vår gata som jag tänkte börja träna på! Längtar tillbaka till dansen såå mycket så det kommer bli riktigt kul!
- Meditera och skriva dagbok dagligen. Detta hjälper mig att lugna ner tankarna, känna att jag har större kontroll över mitt humör och mina tankar samt att vara mer närvarande i nuet.
- Positiva tankar! Detta gillar jag att få in i dagboksskrivandet, men även i mina och Jakobs gemensamma vanor. På kvällen innan vi somnar brukar vi säga 5 saker som vi är tacksamma för.


This morning I woke up at 3 and thought I was late for work. In my panic I woke Jakob who told me it was three in the morning and that I should go back to sleep. Which I did. Quickly. After waking up I had nightmares and when the alarm went off I honestly felt less rested than I did when I went to bed, exhausted, last night. This stressed awakening in the middle of the night has happened before, I remember a specific time very vividly. That time I was in the shower and had already shaved my legs before I realised that it was terribly dark outside, darker than on a usual morning. When I got out of the shower and checked the time it was 2 in the morning, and I clearly had nothing to stress about except getting back to bed.
These are silly stories, I remember laughing at myself when I woke up the next morning wondering whether or not I had dreamed the whole experience, but surely, my legs were shaved which they hadn’t been the night before.
But beneath the silly parts of these stressful awakenings lie a deeper truth, a warning, a sign that something needs to change or my health will take a toll.

Poor sleep, nightmares, and stressful awakenings are a few of the things that I have come to realise are warning signs that anxiety is right around the corner for me. I have struggled with anxiety in the past. Really struggled. And I don’t want to go there, I really don’t want to go there. I am not afraid of anxiety anymore, which I haven’t always been able to say, because I have been in the past. But I still don’t want to go there.

I don’t want to change the fact that I have work, church and a volunteering assignment, so my schedule is going to stay pretty much the same as it has been. If I have to I will change this, because health does take priority, but right now I am hoping that some better habits will get the work done. I know there’s a lot of power in healthy habits.

What I am going to change:
- Get 7 1/2 - 8 hours of sleep every night. I have been struggling with this the past two weeks and I can see poor outcomes already. Consistency is key!
- Eat better food. In the past my problem has been to eat enough food, now my problem is making sure that I am eating the right kind of food.
- Get moving more/work out consistently.
- Meditate and journal daily, write it all out. This helps me process my feelings, feel more in control of how I think and react and be more present in the here and now.
- Positive thinking. I like to incorporate this in my journal writing or in mine and J's daily routines. For example, we like to say 5 things we're grateful for every night before we fall asleep.

Sometimes mental health issues leave us no choice in whether or not we let them in, because sometimes they don't just knock on the door but barge straight in without any notice.

But this time I can feel how I still do have a choice, and I will make use of the things I have learned and the tools I now know to turn to. Taking care of myself and starting with these habits is my way of saying “you’re not welcome here” when anxiety comes knocking on the door.

xx. Alice

Gillar

Kommentarer

celinelundqvists
celinelundqvists,
Lycka till med allt <3
nouw.com/celinelundqvists
simplyalice
simplyalice,
Stort tack fina du! 😘
nouw.com/simplyalice
Elinor
,
Jag ger dig många positiva känslor♥️♥️
simplyalice
simplyalice,
Tack finaaa! Saknar dig ❤️
nouw.com/simplyalice
Johannna
Johannna,
Fina du ❤️ Du är så stark
nouw.com/johannna
simplyalice
simplyalice,
Tack snälla! ✨
nouw.com/simplyalice
feliciabeckius
feliciabeckius,
simplyalice
simplyalice,